Biler som BMW, Porsche og Ferrari havde alle værdigheden af at være forhåndsfavoritter, men da det godt fire timer lange løb var overstået, var det en bil fra en af feltets mindre klasser, som havde tilbagelagt flest omgange og taget sejren.
Martin Clausen og hans makker Ulrik Larsen formåede i deres Renault Clio at holde Ferrarierne og alle de øvrige konkurrenter bag sig, så de vandt første afdeling af Danish Endurance Championship.
Martin Clausen, Skærbæk, og Ulrik Larsen, Asperup, præsterede det, som alle giganterne ikke formåede. De sørgede for, at de tilbragte mest tid ude på racerbanen, hvor kampen stod, og mindst mulig tid inde i pitten for at reparere og tanke op. Det betød, at de vandt løbet generelt med to omganges forspring til Jens Mølgaard, Aalborg, og Christian Gjerløv, Århus N, der opnåede deres hidtil bedste resultat i serien.
To Porscher var tilmeldt løbet og var blandt forhåndsfavoritterne. Imidlertid kørte Per Rosenkilde-Hansen, Vojens, sin Porsche 997 ind i et autoværn allerede under tidtagningen, hvorfor det forsvarende mesterhold var ude af kampen, før den rigtig var begyndt. Den anden Porsche med bl.a. Christoffer Nygaard, Lyngby, havde også været uheldig under tidtagningen, så teamet måtte starte bagest, men efter blot tre kvarters kørsel måtte man opgive at fortsætte, da motoren overophedede. Bedre gik det ikke for feltets to Ferrarier. Her led far-og-søn-duoen René og Joachim Rasmussen, begge Frederikssund, af tekniske problemer med deres bil, mens Jan Heiselberg, Esbjerg, og Thomas Vestergaard, Vejle, i deres Ferrari kørte mere på det sikre, men alligevel tabte terræn.
Dette betød, at en BMW M3 med Claus Klostermann, Solrød Strand, Michael Klostermann, Gørløse, og Kurt Thiim, Luxembourg, var de nærmeste udfordrere til de mindre biler, som bare kørte og kørte. Kørte og kørte gjorde Kurt Thiim også, og i løbets afsluttende fase så det faktisk ud til, at han ville indhente Martin Clausen, der på det tidspunkt havde halvanden omgangs forspring. Men med 24 minutter igen måtte Kurt Thiim rulle i pit med en teknisk defekt, og dermed var Martin Clausen og Ulrik Larsen sikker på den generelle sejr.
Division 1 tæller feltets mindste biler med op mod 1600 cm3, og selv om der her ikke var nogle giganter, som kunne falde fra, så forsvandt de oplagte favoritter en efter en. Teknisk defekt kostede Flemming D. Olsen, Roskilde, og Jens Erik Hansen og Jens Henrik Hansen, begge Havdrup, førstepladsen, som i stedet blev overtaget af Werner Wounlund, Ishøj, og Bjørn Larsen, Greve. Men en halv time før mål holdt deres bil stille, så nu førte Lasse Pedersen, Juelsminde, Chris Larsen og Jannik Jensen, begge Horsens, klassen med bare 11 sekunders forspring til Steffen Larsen, Ishøj, og Tom Rørvig, Ørum Djurs. Men også trioen Pedersen/Larsen/Jensen fik teknisk problemer, endda 13 minutter før det ternede flag, og således gik klassesejren her til Steffen Larsen og Tom Rørvig.
Næste afdeling af Danish Endurance Championship køres på Padborg Park den 31. maj.
Resultatet af første afdeling af Danish Endurance Championship
|
Pl. | Kørere | Bil | Omg. |
|
1. | Martin Clausen | Renault Clio II | 226 |
| Ulrik Larsen | | |
| | | |
|
2. | Jens Mølgaard | Renault Clio III | 224 |
| Christian Gjerløv | | |
| | | |
|
3. | Thue Kristensen | Renault Clio III | 221 |
| Emmet O’Brien | | |
| | | |
|
4. | Jesper Kristoffersen | Honda S2000 | 219 |
| Tom Pedersen | | |
| | | |
|
5. | Peter Graversen | Renault Clio III | 218 |
| Torben Møller Pedersen | | |
| | | |
|
6. | Ronni Pedersen | Renault Clio II | 216 |
| Lars Møller | | |
| Torben Jensen | | |
|
7. | Roland Poulsen | Renault Clio III | 216 |
| Kristian Katballe | | |
| Kristian Poulsen | | |
|
8. | Steffen Larsen | Citroën AX | 213 |
| Tom Rørvig | | |
| | | |
|
9. | Benny Andersen | BMW M3 | 212 |
| Klaus Lausen | | |
| | | |
|
10. | Jan Heiselberg | Ferrari 360 Challenge | 209 |
| Thomas Vestergaard | | |
|
Læs alt om DEC/SEC weekenden på Ring Djursland. Læs mere om: Ring Djursland10/05/08 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship |