Klassens alderspræsident, Johannes Graversen, nåede at sætte bedste omgangstid i første tidtagning, inden han måtte udgå med en ødelagt motor. Dermed var en af publikums favoritter væk, allerede inden første heat. Bag ham lå norske Christer Gislerud, der føler sig godt tilpas på de danske racerbaner med sin Porsche 996. Sidste års mester i Gruppe 2 (Nu kaldet SS2), Michael Klostermann, havde også god fart i sin ombyggede BMW E46. På trods af problemer med olietilførslen, fik han sat tredje bedste tid.
Så mange biler – men ikke en eneste bule i første sving! (Foto: Gripping Media)
Mikael Sode, der efter en årrække i international sportsvognsrace er vendt hjem med sin Sleipner LM X6, satte 7. bedste tid efter JM Racing's teamchef, Jens Ole Mathiesen, som efter et års pause, er vendt tilbage til klassen.
Sådan ser en Sleipner LM X9 ud. (Foto: Gripping Media)
En af weekendens debutanter, Martin Bertelsen, der stillede op i en postkasserød BMW M3 E36, kørte 27. bedste tid, foran mere rutinerede kræfter som Nils Davidsen og Kim Olesen. Den placering fik han ændret til 24. bedste i 2. tidtagning, hvor Jørgen Hansen havde fået mere fart i sin BMW M3 GTR, som han placerede på 2. pladsen efter Christer Gislerud og foran brødrene Klostermann med Michael i spidsen.
I første heat, der i år foregår som rullestart, måtte kørerne køre en ekstra omgang under safetycar, da et par enkelte kørere ikke huskede på at slutte op til feltet i tide.
Da løbet blev givet frit, trak Gislerud afsted med Claus Klostermann efter sig. Nogle omgange senere kom Jørgen Hansen forbi, men kampen mod Porschen måtte "Gamle Hansen" opgive:
- Tja, man kan vel sige, at Porsche bygger bedre biler end Jørgen Hansen, grinede midtsjællænderen efter løbet. I vinterpausen har han ellers både gjort bilen bredere, lavere og hurtigere, men åbenbart ikke nok til at køre fra Gislerud's Porsche.
Sådan sluttede en varm og solfyldt weekend for tre af kørerne. (Foto: Gripping Media)
Michael Klostermann måtte udgå med overophedning af motoren, mens Mikael Todbjerg måtte se en del af sit debutløb fra sidelinien, efter hans Nissan Skyline gav op.
Det viste sig i andet heat, at en BMW godt kan køre fra en Porsche. Michael Klostermann havde til søndagens heat fået styr på problemerne med den 2,5 liters BMW-motor med næsten 400 hk, så der blev ikke sparet på kræfterne. Fra første meter trak han fra Porschen, og det passede tilsyneladende den høje racerkører fint. Vinduespudseren, Niels Ole Andersen, fik også styr på sin M3 og indtog nederste trin på podiet efter Gislerud.
Christian Vejby lå godt med i løbet og kunne tage imod hele to pokaler søndag eftermiddag; han inkasserede nemlig to førstepladser i SS1-klassen. Ikke dårligt for en kører, der kun har en enkelt sæson på bagen.
Weekendens overraskelse var nok Erik Byrgesen, der havde støvet sin Mazda MX3 V6 af for at deltage i klassen efter en mere eller mindre frivillig pause i 2007. I første tidtagning fik han frataget sin tid pga. støjproblemer, men alligevel formåede han - fra en startplacering som nummer 33 - at køre sig til en generel 12. plads!
- Ja, jeg de skal da ikke sige at det kræver store summer at lave et godt resultat i den her klasse, grinede han efter løbet. - Jeg har overhovedet ikke købt nye stumper siden den kørte sidst!
Erik Byrgesen havde fodret sin Mazda med havregrød før lørdagens heat. (Foto: Gripping Media)
Da Erik havde delt pokaler ud søndag eftermiddag, kunne han se tilfreds tilbage på en god weekend:
- Vi havde næsten fuldt felt, rigtig flot race - og ganske som sidste år, bliver publikum altså efter de andre løb for at se "de vilde racerbiler" køre, fortæller Erik, der udover at køre stærkt i sin Mazda, også fungerer som klassens administrator.
Den 18. maj kan man igen opleve Bel-Ray SSC Challenge for fuld udblæsning. Der kører klassen igen side om side med resten af Danmarks førende baneklasser på Ring Djursland.
Bel-Ray SSC Challenge Kim Gripping Gripping Media ApS Læs mere om: Erik ByrgesenMichael KlostermannJyllandsringen04/05/08 - Jyllandsringen - Special Saloon |