Det hele begynder ved Sæsonpremieren i pinsen, hvor der er lægges ud med en weekend, som byder på en tour de force af udholdenhed. Både lørdag og søndag køres der nemlig langdistanceløb på den krævende bane med intet mindre end hele to løb over hver fire timer.
Lørdag tager banen hul på den tredje sæson i Danish Endurance Championship. Siden sin spæde start i 2006 med 20 deltagende mandskaber har løbsserien udviklet sig gevaldigt som et attraktivt mesterskab, hvor det ikke nødvendigvis er frækhed og topfart, men snarere strategi og overblik, samarbejde og udholdenhed, der udgør recepten på succes. Hen ved 40 mandskaber ruller på banen i deres tunede standardvogne for at kæmpe om placeringer i tre forskellige divisioner, men mindst lige så vigtigt er det tilsvarende antal mekanikerhold, som står klar i pitten, når der skal skiftes dæk og chauffører, tankes brændstof på bilerne og om nødvendigt udføres nødreparationer.
Lørdag den 10. maj er der premiere på den tredje udgave af Danish Endurance Championship på Ring Djursland med langdistanceløb. (Foto: Morten Alstrup)
Teorien for succes er enkel. Motorløb vindes på racerbanen, hvor der køres stærkt, men tabes i pitten, hvor bilerne holder stille. Det er straks sværere med den praktiske udførelse af opgaven, og det er netop det, som gør langdistanceløbene spændende og uforudsigelige.
Men som om et langdistanceløb ikke er nok, køres der endnu et langdistanceløb søndag. Hvor man i lørdagens løb anvender tunede standardvogne, vil det udelukkende være specialbyggede sportsvogne, der er til start i Sportscar Endurance Championship, som har sin premiere. Men det er ikke kun løbsserien, som har premiere. Det har flere af de deltagende biler også.
Sportscar Endurance Championship er udskrevet i tre forskellige klasser, og her samler den store interesse sig om klassen for de nye Aquila SR1-biler. Bilerne er ikke bare nye. De er også danske!
DTC-mesteren Michel Nykjær (t.v.) er sammen med Thorkild Stamp og Kristian Poulsen med til at give den danskbyggede Aquila SR1-sportsvogn verdenspremiere på Ring Djursland. (Foto: Morten Alstrup)
Aquila SR1-bilerne er som snydt ud af næsen på de sportsprototyper, man bl.a. oplever på Le Mans, og de to bagmænd bag projektet har også næse for at bygge succesfulde racerbiler. Anders Bonde, Rønde, og Dan Suensson, Gram, stod således bag den bil, som vandt sidste års Danmarksmesterskab i Formel Ford – første gang en danskbygget bil har opnået et sådant resultat overfor de udenlandske specialkonstruktioner. Nu gælder det så en hurtigere og mere avanceret sag.
De to andre klasser, som deltager i Sportscar Endurance Championship, er udskrevet for henholdsvis de franske Peugeot Spider Cup-biler samt andre sportsprototyper, der er bygget op efter de samme retningslinier og principper, man kender fra de store udenlandske løb.
Udover de to langdistanceløb for Danish Endurance Championship og Sportscar Endurance Championship køres der også løb for 1600 Challenge og Syver Race Cup, mens en stor del af DTC-feltet lægger vejen forbi for at teste forud for mesterskabsafdelingen i den efterfølgende weekend. Læs alt om DEC / SEC weekenden på Ring Djursland Læs mere om: Ring Djursland10/05/08 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship |