Tom Pedersen, Christiansfeld, Henrik Lundgaard, Hedensted, James Thompson og Jan Magnussen, England, var kvartetten, som kæmpede om podiepladserne, hvor Jan Magnussen endte som dagens triumfator med en finalesejr og en gigantisk mesterskabsføring.
”Det har været en fantastisk weekend både for mig i DTC, men også for mig personligt på grund af min søns to sejre i Formel Ford. Det har været kæmpestort, og det har været den bedste start, jeg har haft på et DTC-mesterskab nogensinde. Jeg tror aldrig, jeg har scoret så mange points på den første weekend i sæsonen før, og det viser, at vores forarbejde har været godt,” siger Jan Magnussen.
Af de to indledende kvalifikationsheat vandt Jan Magnussen det andet, for i det første kunne han ikke finde nogen vej uden om Tom Pedersen, der førte fra start til mål.
Tom Pedersen modstod i kvalifikationsheat 1 presset fra Jan Magnussen (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
”Han kørte første heat flot og gjorde ikke noget, jeg ikke selv ville have gjort. Han lukkede pænt de steder, hvor der faktisk var en mulighed, og hvis jeg skulle have været forbi, så skulle jeg have mast mig forbi og taget en chance og så fået en straf, og det var det lidt for tidligt på sæsonen til,” siger den førende i mesterskabet.
”Det var en hård kamp, men den var fair fra Magnussens side,” siger Tom Pedersen. ”Det var sjovt, men hårdt, men de skal jo ikke tro, at de kan kyse mig. Man skal ikke bare lade folk køre forbi, bare fordi det er Magnussen.”
Sejren i første kvalifikationsheat og en tredjeplads i finalen betyder, at Tom Pedersen nu deler andenpladsen i DTC-mesterskabet med Henrik Lundgaard, der også havde en lidt blandet weekend.
”Det startede ikke, som jeg håbede på, for vi havde ikke den balance og det set-up, som jeg gerne ville have haft,” siger manden, der tog andenpladsen i finalen.” Men det var absolut ikke bilens eller mekanikerne skyld. Der var bare noget, som ikke rigtigt passede, men som løbet det udformede sig, så er jeg godt tilfreds med pointene, for jeg har misset tre-fire tiendedele i forhold til de tider, jeg kunne køre under test.”
Den bedste af weekendens debutanter blev ikke overraskende James Thompson, der i sin Honda konstant var med i førerklumpen, men ikke i kampen om førstepladsen.
”Jeg er meget glad for at have scoret points og slutte alle tre løb, specielt fordi dette aldrig har været en bane, som teamet og bilerne har klaret sig godt på historisk set,” siger briten, som sidste år blev nummer tre i det officielle verdensmesterskab. ”Der er virkelig nogle gode konkurrenter i feltet, og jeg elsker nærkampene, så jeg glæder mig til næste gang, jeg skal køre.”
Flere kørere leverede flotte præstationer i nyt og anderledes materiel, og en af dem var Jason Watt, Herlev, som i en ny og uprøvet Seat Leon endte finalen på en syvendeplads.
”Sportsligt har det været en total optur. At køre sig fra en position som nummer 21 til at blive syver i finalen vidner bare om, at jeg allerede på min anden dag i bilen føler mig meget godt tilpas,” siger eks-mesteren. ”Jeg synes, at jeg i dag gav svar på tiltale til nogle eventuelle skeptikere, som har sagt, at Jason Watt havde glemt at køre racerbil.”
Jason Watt leverede et stærkt avancement i sin nye Seat og finalen sluttede han på syvendepladsen foran Carsten Leveau og den regerende mester Michel Nykjær (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Så var Åbningsløbet også det løb, hvor Michel Nykjær, Tappernøje, skulle forsvare mesterskabet fra sidste sæson, og det endte med at blive et titelforsvar med problemer for køreren, som i år er skiftet fra en forhjulstrukket Seat Leon til en baghjulstrukket BMW 320si E90.
”Det gik fint i første heat, jeg tror endda, at jeg tog en placering fra min startposition som nummer seks, men allerede på første omgang på den korte langside kan jeg ikke få bilen i andet gear, så det kæmper jeg meget med,” siger Michel Nykjær, hvis mekanikere fik løst problemet til andet kvalifikationsheat.
”Jeg kører mig op som firer, og det er jeg meget tilfreds med. I tredje heat skal jeg starte otter og kommer nogenlunde af sted. Jeg får en strafbane, fordi dommerne mener, at jeg har kørt ind i en. Jeg tager min strafbane, og jeg skal så bagefter kæmpe med Robert Schlünssen. Vi kommer ned mod Ford-kurven, og jeg dykker indenom ham. Vi rammer hinanden med hinandens bagdæk, så jeg skrider ud og han skrider ud.”
Begge kan fortsætte, men efterfølgende blev Michel Nykjær at løbsjuryen idømt et gult kort samt et tillæg på fire startpositioner ved første heat i næste DTC-afdeling på Ring Djursland om fjorten dage.
”Det er jeg meget utilfreds med, for efter at jeg har set det på video, så synes jeg, at juryen skal kikke på mange andre biler, for vi kører jo race. Vi kører jo skærm mod skærm, men vi skal ikke køre ind i hinanden,” siger den regerende DTC-mester. Han var dog ikke den eneste, der blev udstyret med et gult kort og startplaceringstillæg til næste DTC-afdeling. Også Robert Schlünssen, Tyskland, måtte indkassere en lignende straf for at have puffet Jason Watt, Herlev, rundt.
Læs alt fra Åbningsløbet på Jyllands-Ringen Læs mere om: 04/05/08 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge - DTC mesterskabet |