Løbet blev høj dramatisk allerede fra starten, med hele to gult flags perioder inden for den første halve times tid, det betød desværre lidt for spændingen i løbet, og det betød desværre at Team Peugeot Total kunne køre en relativ sikker sejr hjem, selvom den uheldig Audi Sport Team Joest kun endte knapt 50 sekunder efter den vindende Peugeot.
Det interessante her er, at at man under hvert Audi pitstop skifter baghjulene, hvorimod Peugeot kunne dobbelt stinte på deres baghjul. Grunden til at denne observation er interessant. er at man under Monza racet testede den compund som Michelin har tænkt sig at bruge under Le Mans.
Når man ser bort fra kampen helt oppe i toppen af LMP1 feltet, så var der oprejsning til Pescarolo Sport som kom hjem med en kneben 3. plads foran Creation AIM.
Charouz Racing System der ved årets første løb kørte næsten lige op med diesel bilerne, faldt til gengæld lidt i genne under løbet på Monza. Elektriske problemer og et uventet stor olie forbrug på motoren drillede teamet løbet igennem, og derfor blev det ikke til en top placering denne gang.
Til gengæld bød LMP2 klassen på en top placering til danske Team Essex. Teamet kom igennem løbet helt uden problemer, og satte dermed Van Merksteijn Motorsport til vægs.
Tankevækkende er det at top 3 i LMP2 kun består af Porsche RS Spyder.
Barazi Epsilon havde igen et rigtig skidt løb, og måtte udgå efter 3½ times kørel, da bilen endte i sandfanget.
GT1 klassen gav oprejsning til Team Modena, der vandt løbet foran Luc Alphand Aventures.
Det var ikke en stor sejr, men igen beviste Aston Martin at de i Le Mans Series er et skridt foran Corvetterne. Gad vide om det også er tilfældet på Le Mans midt i juni, eller om Jan Magnussen og Co. har noget i ærmet.
I GT2 klassen klassen hvor der også var dansk deltagelse, var det desværre Imsa Performance Matmut og deres Porsche 997 GT3 RSR der vandt, med Farnbacher Racing på en sikker anden plads.
Det er hos Farnbacher Racing at Lars Erik Nielsen og Allan Simonsen kører.
Tankevækkende er det at første og anden pladsen er besat af Porsche 997 GT3 RSR, så måske er de ved at indhente det teknologiske forspring som Ferrari havde opbygget i GT2 klassen.
Det mest tankevækkende for mig under dette løb er dog, at både Audi og Peugeot igen kæmper med tekniske problemer.
Den ene Peugeot fik skiftet en drivaksel undervejs, og Audi havde også mekaniske problemer.
Dette efterlader os med 'intet svar' om det er Audi eller Peugeot der er den mekanisk mest stabile bil.
Monza - resultat:
|
Pl. | # | Kl. | Team / Mærke | Kørere | Omg. |
|
1 | 8 | LMP1 | Team Peugeot Total | P.Lamy | 173 |
| | | Peugeot 908 Hdi-FAP | S.Sarrazin | |
| | | | | |
|
2 | 2 | LMP1 | Audi Sport Team Joest | A.Premat | 47,672 |
| | | Audi R10 TDI | M.Rockenfeller | |
| | | | | |
|
3 | 17 | LMP1 | Pescarolo Sport | H.Primat | 169 |
| | | Pescarolo Judd | C.Tinseau | |
| | | | | |
|
4 | 15 | LMP1 | Creation AIM | R.Kerr | 169 |
| | | Creation - Aim | B.Jouanny | |
| | | | S.Hall | |
|
5 | 7 | LMP1 | Team Peugeot Total | M.Gene | 167 |
| | | Peugeot 908 Hdi-FAP | N.Minassian | |
| | | | | |
|
6 | 1 | LMP1 | Audi Sport Team Joest | Capello Rinaldo | 166 |
| | | Audi R10 TDI | A.McNish | |
| | | | | |
|
7 | 18 | LMP1 | Rollcentre Racing | D.Tappy | 166 |
| | | Pescarolo Judd | V.Ickx | |
| | | | M.Short | |
|
8 | 31 | LMP2 | Team Essex | C.Elgaard | 165 |
| | | Porsche RS Spyder | J.Nielsen | |
| | | | | |
|
9 | 34 | LMP2 | Van Merksteijn Motorsport | Van | 165 |
| | | Porsche RS Spyder | J.Verstappen | |
| | | | P.Merksteijn | |
|
10 | 27 | LMP2 | Horag Racing | F.Lienhard | 164 |
| | | Porsche RS Spyder | D.Theys | |
| | | | J.Lammers | |
|
11 | 25 | LMP2 | RML | T.Erdos | 164 |
| | | Lola MG | M.Newton | |
| | | | | |
|
12 | 35 | LMP2 | Saulnier Racing | P.Ragues | 163 |
| | | Pescarolo Judd | M.Lahaye | |
| | | | | |
|
13 | 44 | LMP2 | Kruse Schiller Motorsport | J.De.Pourtales | 162 |
| | | Lola Mazda | H.Noda | |
| | | | | |
|
14 | 40 | LMP2 | Quifel ASM Team | M.Amaral | 161 |
| | | Lola AER | O.Pla | |
| | | | | |
|
15 | 59 | GT1 | Team Modena | A.Garcia | 159 |
| | | Aston Martin DBR9 | T.Enge | |
| | | | | |
|
16 | 72 | GT1 | Luc Alphand Aventures | O.Beretta | 159 |
| | | Corvette C6.R | G.Moreau | |
| | | | P.Goueslard | |
|
17 | 10 | LMP1 | Charouz Racing System | S. Mücke | 158 |
| | | Lola Aston Martin | J.Charouz | |
| | | | | |
|
18 | 45 | LMP2 | Embassy Racing | W.Hughes | 155 |
| | | WF01 Zytek | M.Haberfeld | |
| | | | | |
|
19 | 73 | GT1 | Luc Alphand Aventures | J.Blanchemain | 155 |
| | | Corvette C6.R | S.Dumez | |
| | | | P.Manopoulos | |
|
20 | 55 | GT1 | IPB Spartak Racing | R.Rusinov | 153 |
| | | Lamborghini Murcielago | P.Kox | |
| | | | | |
|
21 | 76 | GT2 | Imsa Performance Matmut | R.Narac | 152 |
| | | Porsche 997 GT3 RSR | R.Lietz | |
| | | | | |
|
22 | 91 | GT2 | Farnbacher Racing | L.E.Nielsen | 151 |
| | | Porsche 997 GT3 RSR | A.Simonsen | |
| | | | R.Westbrook | |
|
23 | 33 | LMP2 | Speedy Racing Team Sebah | A.Belicchi | 151 |
| | | Lola Judd | X.Pompidou | |
| | | | S.Zacchia | |
|
24 | 90 | GT2 | Farnbacher Racing | P.Ehret | 151 |
| | | Ferrari F430 GT | P.Kaffer | |
| | | | | |
|
25 | 99 | GT2 | JMB Racing | B.Aucott | 150 |
| | | Ferrari F430 GT | S.Daoudi | |
| | | | | |
|
26 | 85 | GT2 | Snoras Spyker Squadron | P.Dumbreck | 149 |
| | | Spyker C8 Laviolette | R.Kelleners | |
| | | | A.Vasiliev | |
|
27 | 94 | GT2 | Speedy Racing Team | A.Chiesa | 147 |
| | | Spyker C8 Laviolette | B.Leuenberger | |
| | | | | |
|
28 | 46 | LMP2 | Embassy Racing | J.Kane | 146 |
| | | WF01 Zytek | J.Foster | |
| | | | | |
|
29 | 98 | GT2 | JMB Racing | P.Kutemann | 146 |
| | | Ferrari F430 GT | M.Basso | |
| | | | M.Casadei | |
|
30 | 77 | GT2 | Team Felbermayr-Proton | M.Lieb | 141 |
| | | Porsche 997 GT3 RSR | A.Davison | |
| | | | | |
|
31 | 95 | GT2 | James Watt Automotive | P.Daniels | 135 |
| | | Porsche 997 GT3 RSR | M.Palttala | |
| | | | T.Sugden | |
|
32 | 4 | LMP1 | Saulnier Racing | J.Nicolet | 134 |
| | | Pescarolo Judd | M.Faggionato | |
| | | | R.Hein | |
|
33 | 5 | LMP1 | Team Oreca Matmut | S.Ortelli | 130 |
| | | Courage-Oreca Judd | S.Ayari | |
| | | | | |
|
34 | 16 | LMP1 | Pescarolo Sport | E.Collard | 121 |
| | | Pescarolo Judd | J.Boullion | |
| | | | | |
|
35 | 96 | GT2 | Virgo Motorsport | R.Bell | 119 |
| | | Ferrari F430 GT | G.Bruni | |
| | | | | |
|
36 | 32 | LMP2 | Barazi Epsilon | J.Barazi | 116 |
| | | Zytek 07S | M.Vergers | |
| | | | F.Rees | |
|
37 | 30 | LMP2 | Racing Box | M.Didaio | 115 |
| | | Lucchini Judd | F.Francioni | |
| | | | | |
|
38 | 41 | LMP2 | Trading Performance | K.Ojjeh | 94 |
| | | Zytek 07S | C.Gosselin | |
| | | | J.Schroyen | |
|
39 | 75 | GT2 | Imsa Performance Matmut | R.Balandras | 86 |
| | | Porsche 997 GT3 RSR | M.Lecourt | |
| | | | J.Belloc | |
|
40 | 20 | LMP1 | Epsilon Euskadi | A.Burgueno | 73 |
| | | Epsilon Euskadi Judd | M.Castro | |
| | | | | |
|
41 | 37 | LMP2 | WR / Salini | S.Salini | 71 |
| | | WR Zytek | P.Salini | |
| | | | P.Roussel | |
|
42 | 6 | LMP1 | Team Oreca Matmut | O.Panis | 27 |
| | | Courage-Oreca Judd | N.Lapierre | |
| | | | | |
|
43 | 88 | GT2 | Team Felbermayr-Proton | C.Ried | 22 |
| | | Porsche 997 GT3 RSR | Felbermayr H. Jr. | |
| | | | H.Felbermayr | |
|
44 | 26 | LMP2 | Bruichladdich Radical | M.Rostan | 6 |
| | | Radical AER | J.Petersen | |
| | | | J.Lueders | |
|
Vejgaard
Læs mere om: Casper ElgaardJohn Elgaard NielsenBarazi-EpsilonTeam EssexMonza27/04/08 - Monza - Le Mans Series |