Der er flere interessante spørgsmål - det mest umiddelbare går på hvor mange biler der egentlig kommer til start. I skrivende stund er Super Aguri ikke helt sikre, men sandsynligheden taler for de dukker op - konsekvenserne ved ikke at deltage er store, hvis det på sigt lykkes at redde teamet.
Men om de er med eller ej kommer i længde næppe til at betyde meget for hverken resultatet eller VM kampen. Her er det meget mere interessant at kigge på dels selvfølgelig Ferrari og McLaren, men dels også Renault og BMW.
Men lad os starte i front. McLaren og Ferrari har vundet de tre første løb, men generelt er Ferrari kommet bedre fra start end McLaren. Hamilton har været svingende, mens Kovalainen har været som forventet, god, men ikke imponerende. Raikkonen har den ro som et verdensmesterskab giver, han virker upresset og ustresset og hans holdkammerat Massa gør det han er bedst til - at være super den ene dag og fraværende den anden dag.
Spørgsmålet i Spanien er om et af de to hold har fået lavet nogle ændringer der kan give dem en fordel i forhold til konkurrenten, eller om de måske endda, forhåbentlig, er blevet endnu mere jævnbyrdige, så vi kan få en god og solid duel at se på.
Så er der BMW og Renault. For BMW er det spændende om de fortsat er med i front, eller om de har reddet på en bølge af forårssucces. Eller rettere - kan de nu for alvor true de store teams og være med i direkte kamp mod dem om de sjove placeringer, eller synker de tilbage i den rolle de havde sidste sæson, som de bedste af resten af feltet.
Renault har ikke haft en alt for imponerende indledning på sæsonen, og her er spørgsmålet om de har haft noget oppe i ærmet, som præsentere den kommende weekend. Man skal næppe forvente at se dem i kamp om sejren på Alonso hjemmebane, men man kan med rette forvente en vis fremgang hos det franske team.
Også gruppen Red Bull, Williams og Toyota skal blive interessante at følge. De skal alle helst vinde over de andre og måske også hale ind på BMW. Williams og Toyota, der bruger de samme motorer, er en spændende duel. Toyotas eget team er kommet fornuftigt fra start i år, men for hvert løb der går virker muligheden for at Toyota med tiden bliver en stormagt i Formel 1 mindre og mindre. At de klarer sig hæderligt, er, når det kommer til stykket, jo i virkeligheden slet ikke godt nok.
Og hvordan bliver løbet så - ja - hvis det holder traditionen bliver det ikke alt for spændende - det gør de sjældent i Spanien, men resultatet kan give en rigtig god strømpil for resten af sæsonen. Et bud på en vinder? Raikkonen. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit de Catalunya27/04/08 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1 |