Nu er alle teams kommet "hjem" til Europa igen og det betyder at udviklings- og testarbejdet igen kan tage fart. Første alvorlige test køres i denne uge på Circuit de Catalunya i Spanien. Her testes på livet løs og blandt andet tester flere teams Bridgestone slicksdæk igen. Men man tester også egne ting, blandt andet med henblik på 2009 sæsonen. Og selvfølgelig, der er også én 2008 sæson der skal passes.
Hos Renault var det kun Nelson Piquet jr. der var i aktion den første dag. Han testede forskellige unavngivne opdateringer på bilen. Fernando Alonso tager over tirsdag og onsdag.
Red Bull minus Toro Rosso var kun repræsenteret med David Coulthard. RB4'eren har haft visse problemer. Forskellige løsninger blev testet ligesom man testede Bridgestone slicks.
Force India havde Tonio Liuzzi med den første dag. Han testede Bridgestone slicks, ligesom man også afprøvede ændringer på bilen, og desuden de første ting i forhold til 2009 reglementsændringerne. Giancarlo Fisichella tager over tirsdag og Adrian Sutil onsdag.
BMW Sauber var på den første testdag repræsenteret af Nick Heidfeld der også tester tirsdag. Onsdag og torsdag er det Robert Kubica der tester for teamet. Også her testede man 2009 dele. De næste dage koncentrerer man sig mere om 2008 sæsonen med test af ny dele.
Ferrari havde Felipe Massa på banen mandag. Han kørte absolut hurtigste tid. Med til den historie hører blandt andet at han kørte på slicks og samtidigt med en helt ny frontvinge-konstruktion. Den nye frontvinge er ikke ret meget anderledes at se på når man ser på bilen forfra, men især når man ser på bilen oppefra. Der er blandt andet en åbning på toppen af noseconen. Felipe Massas hurtigste tid på de rillede dæk var dog knap 4 sekunder langsommere end på slicks. Men man sender et signal.
McLaren havde sendt Pedro de la Rosa til Barcelona. Han testede kun med slicks og med et setup der er så tæt på det kommende 2009 regulativ som muligt. Tirsdag vil Lewis Hamilton tage over.
Toyota havde Timo Glock bag rattet den første dag og han forsætter også tirsdag. Hvor de fleste andre teams havde travlt med næste års tekniske reglement, så forholdt Toyota sig til denne sæsons præstationer. Aerodynamikken er ændret på bilen og det var disse ændringer som Timo Glock testede den første dag i Spanien.
Hos Williams var det ret enkelt. Kazuki Nakajima testede slicks om formiddagen, og om eftermiddagen setup til det kommende spanske Grand Prix.
Honda som er begyndt at indhente lidt af det tabte i forhold til sidste sæson, havde veteranen Alex Wurz i bilen den første dag. Han testede primært slicks. Rubens Barrichello tager over tirsdag og onsdag, mens det torsdag er Jenson Button der skal teste.
Nedenstående testtider er med forbehold, idet mange af de hurtigste tider er sat på slicks og derfor ikke giver et særligt nøjagtigt billede af de reelle tider.
Mandagens tider:
|
Plac: | Kører: | Team: | Tid: | Omg: |
|
1. | Felipe Massa | Ferrari | 1:18.339 | 77 |
2. | Alex Wurz | Honda | 1:21.059 | 75 |
3. | Pedro de la Rosa | McLaren | 1:21.556 | 113 |
|
4. | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:21.679 | 105 |
5. | Nelson Piquet jr. | Renault | 1:21.913 | 91 |
6. | David Coulthard | Red Bull | 1:22.193 | 59 |
|
7. | Kazuki Nakajima | Williams | 1:22.431 | 72 |
8. | Timo Glock | Toyota | 1:22.590 | 93 |
9. | Vitantonio Liuzzi | Force India | 1:22.846 | 91 |
|
|
Dons
Læs mere om: Circuit de Catalunya |