Første træning endte med tredjebedste tid blandt LMP2-bilerne, men afstanden op til bedste bil i klassen – Van Merksteijn Motorsports Porsche – løb imidlertid op i over to-og-et-halvt sekund. I den anden træning var Team Essex derimod hurtigste Porsche-mandskab, da man satte næsthurtigste tid, et halvt sekund efter Juan Barazis og Michael Vergers Zytek.
”Det er lidt svært at danne sig et egentlig indtryk af, hvor vi står, for der er faktisk så mange biler på banen samtidigt, at det er svært at få en fri omgang. Specielt GT2-bilerne kører langt fra vores omgangstider,” fortæller Casper Elgaard. ”Banen her i Barcelona passer godt til LMP2-bilerne på grund af dens kombination af langsider og sving, mens den ikke passer så godt til GT-bilerne og LMP1, som også er på banen samtidig, så det er svært at sætte gode omgangstider.”
Team Essex har fredag været i top 3 blandt LMP2-bilerne. (Foto: Team Essex)
Team Essex har ikke haft nogen deciderede tekniske problemer med sin Porsche RS Spyder, men til gengæld er bilen endnu ikke helt afstemt til banen.
”Bilen har ikke det perfekte set-up endnu, så derfor bruger vi aftnen til at analysere dataene fra i dag, så vi kan finde et bedre set-up til morgen,” forklarer John Nielsen. ” Vi har valgt at nedprioritere tidtagningen, for den har ikke den store betydning, når løbet er så langt. I stedet vil vi koncentrere os om at finde et godt set-up til løbet, så vi kan køre to stints uden at skifte dæk og derved spare 12-14 sekunder ved pitstoppene.”
Den første af de tre dage på Barcelona har i øvrigt bekræftet Team Essex i, at der er mange kandidater til podiepladserne i feltet. Teamet ser dog fortsat meget positivt på sine chancer i løbet, hvor den megen trafik på banen dog kan forventes at ville give problemer.
Team Essex Læs mere om: Casper ElgaardJohn Elgaard NielsenTeam EssexCircuit de Catalunya06/04/08 - Circuit de Catalunya - Le Mans Series |