Status efter de to første løb er at Raikkonen har vundet en og Hamilton har vundet en - mens BMW har hentet to 2. pladser. Kovalainen er kommet fornuftigt fra start, mens Massa har nul point efter to løb.
Favoritter til sejren i Bahrain er derfor, logisk nok, Raikkonen og Hamilton. Det har hele vinteren igennem været lagt op til at det er dem der skal kæmpe om både sejre og mesterskab og vi kan få os en rigtig solid duel mellem de to i år.
Heiki Kovalainen er der ikke mange der for alvor har troet på. Han gjorde det fornuftigt i sin første sæson, uden at være rigtig prangende, og indtil videre har han ført det videre i 2008. Han gør det godt og måske kan han gøre det rigtig godt - han har bare ikke rigtig vist det endnu. Og Bahrain bliver næppe stedet hvor han får sit store gennembrud. Umiddelbart virker han som en, som skal finde sig til rette et sted. Det så man sidste år, hvor det var i anden del af sæsonen at han klarede sig bedst. Og sådan kan det også blive i år - sejre er stadig en mulighed for finnen.
En der tilgengæld har vist hvad han kan, er Felipe Massa. Han har vundet en håndfuld løb i sin karriere, et par af dem på ganske overbevisende måde endda. I Malaysia i år havde han også pole-position, for Massa er fantastisk dygtig til at knalde den ene lynhurtige omgang af. Men han har ingen point og i flere medier bliver der allerede spekuleret i om han er på vej ud af teamet, måske allerede i år, men ellers næste år. Specielt i Spanien drømmer de om at Massa bliver smidt på porten og en vis Fernando Alonso kan komme ind i stedet. Men det er lidt tidligt at dømme Massa ude. VM potentiale har han næppe, dertil er han for ustabil og til tider for ukoncentreret. Men en sejr er han altid god for.
BMW har hentet to 2. pladser, men det er, måske, sket på en lidt billig baggrund, i og med at de mest oplagte kandidater til 2. pladsen, har været forhindret på den ene eller den anden måde - enten ved udgå, starte langt tilbage eller andre ting. Det skal blive spændende at se om BMW faktisk er ved at have gnavet sig helt tæt op toppen og kan være med, selv når der er mere end en bil fra de top teams der er i hopla. Hvis det er, så ligger den første sejr til teamet ikke så langt ude i fremtiden, og så kan F1 2008 for alvor blive spændende. Ikke fordi jeg tror at Heidfeld eller Kubica på sigt vil være en faktor i kampen om VM, men fordi deres konstante tilstedeværelse i toppen gør livet lidt mere uforudsigeligt for de to andre. VM kan blive afgjort af hvem der er bedst til at slå BMW. I Bahrain får vi forhåbentlig en indikation på om BMW er blevet rigtig gode, eller bare er gode og heldige.
Uden for disse tre topteams bliver det svært at sige, hvem der lige har det bedst i Bahrain. Renault, Toyota, Red Bull og Williams virker ret jævnbyrdige og det er marginalerne der afgør, hvilket team der lige ligger i front på en given dag. Toyota klarede sig godt i Malaysia og vil gerne vise at det ikke var held, men simpelthen fordi de nu har fået styr på det der med F1.
Williams vil gerne vise Toyota at de er bedre til at bruge Toyotas motor end Toyota selv er. Det gjorde de i Australien og det vil de gerne gøre igen. Og det gør ondt på Toyota når det sker. Sidste sæson var det ganske regelmæssigt, men efter det gode løb på Sepang kan Toyota nok tåle slagene en smule bedre, hvis det skulle være.
Renault kæmper for at komme fremad. Køreren er der jo ikke noget galt med, det har han tidligere bevist. Alonsos mission i øjeblikket er to ting - dels skal han vise, at han faktisk kan tage teten og løfte et team op fra middelmådighedens sump; dels skal han vise at han selv kan klare modgang. Sidste sæson kan man ikke engang rigtig kalde det for modgang, det han oplevede, og der reagerede han ikke ligefrem positivt.
Red Bull med veteranen Coulthard og så Mark Webber, kæmper også for at komme frem i første række. Det virker hele tiden som om de er på rette vej, men skridtene bare ikke bliver store nok. Malaysia var en skuffelse for teamet og de vil gerne tilbage i pointene igen.
Og hvem vinder så i Bahrain. Et frisk bud herfra vil være Felipe Massa, det vil passe til ham at slå igen efter to nulløsninger, med en sejr og det er stadig så tidlig på sæsonen at han ville få lov uanset hvem der måtte ligge bag ham.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Sakhir06/04/08 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1 |