Tiende time begynder med gultflagsperioden som blev udløst af Robertson Ford GT’en – de førende har været i pit, så der er ingen ændringer i placeringerne.
Efter en halv time under gult bliver der givet grønt igen, men selvom bilerne nu ligger tæt, er der stadig stor afstand – men risikoen er der jo for uheld og fejlvurderinger – se bare hvad der skete for Jaime Melo efter sidste gultflagsperiode...
Solen begynder at stå lavt over Sebring – det er nu løbet skiller fårene fra bukkene med den lave sol, de trætte kørere og de trætte biler. Men der er stadig 2 timer og 45 minutter at køre – et helt ALMS løb endnu, efter 9 timers ræs....
Audi nr. 1 presser for at hente tid nu, men kan kun presse sig op på omkring 2 sekunder hurtigere end den førende LMP2 Penske Porsche, og det er ganske simpelt ikke nok til i praksis at hente 2 omgange og et minut, når de også skal have et pitstop mere end Porschen. Desværre ser det altså ud til at Tom K ikke får en sejr på Sebring denne gang heller.
Luis Diaz og Marino Franchitti har en fin kamp om tredjepladsen – Luis Diaz har længe været den hurtigste af top 4, og han kæmper nu hårdt for at komme forbi Marino og overtage 3 pladsen, men Acuraen har ikke helt kræfter nok til at hente Porschen på langsiderne.
I mellemtiden henter Chris Dyson også ind på Emmanuel Collard i Penske Porschen – det er tydeligt at de forskellige teams har skiftet taktik nu. Nu er de kommet indenfor ”normal” løbsdistance og luften er ved at køle af, så det er nu at løbet skal afgøres med hurtige og konstante tider, og måske kan man presse et af de andre teams til fejl?
Anden, tredje og fjerdepladsen kæmper nu alle om placeringerne – men Dyson Porschen har overtaget med den stærkere motor. De Acura-biler kan komme tæt på i svingene, men så snart det går lige ud, trækker Porschen fra, så de kan begynde forfra i næste sving.
I mellemtiden har Mike Rockenfeller været ude i dækkene i sving 4 efter en tur over curben. Audien er åbenbart bygget af beton for det eneste der er at se, er lidt skrammer på bagenden, og en dækmur der er ret ommøbleret. ”Rocky” har vist ikke alt for godt held med at køre Audi R10 – han satte jo også Audi nr. 3 af på Le Mans sidste år...
Det tager sin tid for Audi gutterne da der skal sættes en helt ny bagvinge på bilen, hvilket bare gør Audis weekend endnu dårligere.
Efterhånden som solen er ved at være gået ned, er banen også blevet koldere, og det er efterhånden ved at være tid til at skifte til en ny compound på dækkene – den hårde compound de fleste har kørt på det meste af dagen, er nu entydigt ved at være for hård med for lidt greb i banen.
Efter knap 10 minutter i pitten, kører Mike Rockenfeller ud igen med en fikset Audi men de er nu 18 omgange efter – i sandhed ikke Audis weekend! I mellemtiden har Luis Diaz og Marino Franchitti fået has på Chris Dyson – top 4 er nu Penske Porsche, Dyson Porsche (Franchitti), Lowes Fernandez Acura og Dyson Porsche (Chris Dyson). Allan McNish er nede på en 6 plads – stadig 2 omgange efter den førende.
Chris Dyson sætter nu Dyson Porschen af – en glat bane og kolde dæk fangede ham, men der skete ikke den store skade. Samtidig får Audi Nr. 2 en stop/go straf fordi de foretog reparationer under bilen uden at sætte bilen op på bukke – bilen stod kun på to ”hunde” hvilket officials bedømte til at være farligt da de skulle have en mekaniker ned under bilen for at reparere undervognen efter Mike Rockenfellers lille udflugt.
Meget ulig Audi at lave den slags fejl – det siger måske noget om hvor pressede Audi er i denne weekend? Under alle omstændigheder kostede det Mike Rockenfeller endnu en omgang – Dr. Ullrich er med garanti ikke tilfreds.
Dette er den sidste ”live” opdatering fra Sebring. Vi laver en opsummering af de sidste to timer og det endelige resultat i morgen.
Stillingen efter 10 timer:
|
Pos | Nr. | Klasse | Status | Gap | Bil | Team | Notes |
|
1 | 7 | P2 | Run | 0.000 | Porsche RS Spyder | Penske Racing | -- |
2 | 20 | P2 | Run | 20.171 | Porsche RS Spyder | Dyson Racing Team | -- |
3 | 15 | P2 | Run | 22.223 | Acura ARX-01B | Lowe`s Fernandez Racing | -- |
|
4 | 16 | P2 | Run | 1 Lap | Porsche RS Spyder | Dyson Racing Team | -- |
5 | 9 | P2 | Run | 1:56.422 | Acura ARX-01B | Patron Highcroft Racing | -- |
6 | 1 | P1 | Run | 2 Laps | Audi R10 | Audi Sport North America | -- |
|
7 | 26 | P2 | Pit | 5 Laps | Acura ARX-01B | Andretti Green Racing | -- |
8 | 27 | P2 | Run | 16 Laps | Porsche RS Spyder | Horag Racing | -- |
9 | 3 | GT1 | Run | 17 Laps | Chevrolet Corvette LS7 | Corvette Racing | -- |
|
10 | 37 | P1 | Run | 1:43.679 | Lola B06/10 AER | Intersport Racing | -- |
11 | 2 | P1 | Run | 19 Laps | Audi R10 | Audi Sport North America | -- |
12 | 7 | P1 | Run | 23 Laps | Peugeot 908 | Equipe Peugeot Total | -- |
|
13 | 4 | GT1 | Run | 25 Laps | Chevrolet Corvette LS7 | Corvette Racing | -- |
14 | 45 | GT2 | Run | 28 Laps | Porsche 911 GT3 RSR | Flying Lizard Motorsports | -- |
15 | 44 | GT2 | Run | 30 Laps | Porsche 911 GT3 RSR | Flying Lizard Motorsports 44 | -- |
|
16 | 61 | GT2 | Run | 32 Laps | Ferrari F430 GT | Risi Competizione | -- |
17 | 5 | GT2 | Run | 33 Laps | Porsche 911 GT3 RSR | VICI Racing | -- |
18 | 73 | GT2 | Pit | 35 Laps | Ferrari F430 GT | Tafel Racing | -- |
|
19 | 8 | GT1 | Run | 42 Laps | Aston Martin DBR 9 | Bell Motorsports | -- |
20 | 11 | GT2 | Run | 43 Laps | Dodge Viper Competition Co | Primetime Race Group | -- |
21 | 71 | GT2 | Pit | 62 Laps | Ferrari F430 GT | Tafel Racing | -- |
|
22 | 12 | P1 | Run | 63 Laps | Creation Ca07-002 Judd | Autocon Motorsports | -- |
23 | 46 | GT2 | Run | 5.991 | Porsche 911 GT3 RSR | Flying Lizard Motorsports | -- |
24 | 40 | GT2 | Ret | 95 Laps | Doran Ford GT-R | Robertson Racing | Accident |
|
25 | 21 | GT2 | Run | 1:07:56.845 | Panoz Esperante GTLM | Panoz Team PTG | -- |
26 | 77 | GT2 | Ret | 108 Laps | Porsche 911 GT3 RS | Autoracing Club Bratislava | Gearbox |
27 | 62 | GT2 | Ret | 144 Laps | Ferrari F430 GT | Risi Competizione | Accident |
|
28 | 87 | GT2 | Ret | 145 Laps | Porsche 911 GT3 RSR | Farnbacher Loles | Accident |
29 | 28 | GT2 | Ret | 182 Laps | Chevrolet Corvette C6 | LG Motorsports | Overheating |
30 | 32 | P2 | Ret | 193 Laps | Zytek 07S | Barazi Epsilon | Accident |
|
31 | 7 | GT2 | Ret | 211 Laps | Aston Martin DBRS 9 | Drayson-Barwell | Gearbox |
32 | 6 | P2 | Ret | 252 Laps | Porsche RS Spyder | Penske Racing | Overheating |
33 | 8 | P2 | Exc | -- | Lola B07/46 Mazda | B-K Motorsports | -- |
|
34 | 48 | GT2 | DNS | -- | Ferrari F430 GT | Corsa Motorsports | -- |
35 | 10 | P1 | DNS | -- | Radical R10 ECO | ECO Racing | -- |
|
Jesper Thomsen
Læs mere om: Jan MagnussenTom KristensenAudi Sport Infineon Team JoestCorvette RacingSebring15/03/08 - Sebring - ALMS |