På løbets sidste nat, de lange knives nat, ankom hver tredje bil til havnen i Monaco med bulede karosserier efter mødet med bjergvæggen på de isglatte veje.
Bedste danskere blev endnu en gang Otto og Britta Kristensen i deres hårdt prøvede Lancia Fulvia fra 1968.
"Vi havde problemer med et stopur, så allerede fra start faldt vi noget tilbage," sagde en ellers tilfreds Otto Kristensen, der kom i mål som nr. 35.
Otto og Britta Kristensen viste flot kørsel under de lange knives nat i det historiske Monte-Carlo rally og blev bedste danskere. (Foto: Michael Eisenberg)
Det andet danske favorithold, Lars Bækkelund og Arne Pagh i en Fiat 128 Coupé fra 1972, ramte en sten skjult i sneen og mistede tid, som de ikke kunne køre ind. De blev næstbedste danskere på en placering som nr. 101.
Preben Kristoffersen og Knud Hedegaard i en Mini Cooper fra 1968 blev nr. 156, mens debutanterne Bent Mikkelsen og Jens Gandrup i en Alfa Romeo fra 1968 kom ind som nr. 185.
"Op ad det sidste bjerg, Col de Turini, holdt vi tiden op til toppen, men ned igen var der så glat, at vi satte et minut til. Jeg turde simpelt hen ikke køre hurtigere, for efter at have kørt motorløb i seks dage ville det være for dumt at smadre bilen tyve kilometer fra mål,"
sagde Bent Mikkelsen.
Henning Hjorth og Roar Eriksen i en MG fra 1967 blev nr. 217, mens Sune Gramstrup og Erik Rasmussen måtte udgå efter at have knækket en drivaksel på deres 46 år gamle Saab 96.
55 af de deltagende rallyhold udgik i Rallye Monte-Carlo Historique, mens mere end 100 andre skulle hjem at reparere dyre buler på til dels uerstattelige biler.
Rallye Monte-Carlo Historique 2008 Copenhagen Start Michael Eisenberg Læs mere om: Monte Carlo |