Med erfaringen fra sidste års 4 timers løb, regnede de dog med at kunne blande sig i toppen, da mange af de andre tunede biler, nok ville få problemer igennem de 6 timer, hvilket også viste sig at holde stik, ihvertfald i nogen grad.
Teamet valgte at starte løbet på nye dæk, for at prøve at undgå et dækskifte under løbet, hvilket skulle vise sig at være en stor fejl.
Med de nye Radial dæk var bilen ca. 1 sek. langsommere end normalt.
Thomas Raldorf med Yaris i front på vej ind i svinget for enden af langsiden. (Foto: Italkart (Thailand) Co., Ltd.)
Time 1 og 2:
Thomas kører det første stint, på 50 min., og det lykkedes ham at køre bilen op på en 6. plads i klassen og en 8. plads generelt, inden at bilen bliver overgivet til engelske Tony Percy. Tony kører så bilen frem til en 5. plads i klassen og en 7. plads generelt. Da vores tredie kører Urs skal i bilen, skal der også tankes, og her går de galt for første gang, da det simpelthen tager alt for lang tid, og da Urs kommer på banen er teamet nede på en 8. plads i klassen og en 12. plads generelt.
Time 3 og 4:
Urs kører stabile tider, men bare ikke hurtigt nok til at følge med de førende så han holder sin plads, men taber stort til de førende, da Urs kommer ind i pitten ser teamet at store klumper af gummiet er begyndt at falde af venstre forhjul, men det bliver besluttet at fortsætte og tjekke det imellem hvert stop. Thomas er nu i bilen og kører et par forsigtige omgange, for at se hvordan vejgrebet er med det venstre forhjul, og begynder så at presse bilen igen, og kører nu nogle af klassens hurtigste tider på banen. Tony er nu tilbage i bilen og kører igen stabile og gode tider og teamet rykker frem igennem feltet, og er nu oppe på en 2. plads i klassen og 3. plads generelt.
Time 5 og 6:
Urs kommer nu i bilen, og kører nogle af sine personligt hurtigste tider, og holder da også sin plads i starten, men begynder så at tabe nogle få placeringer. For at få det til at passe med at Thomas skal køre de sidste 50 min., bliver det besluttet at Tony, skal i bilen igen, for at køre et 20 min. stint, men da mørket falder på, taber de nu mange sekunder per omgang med Urs i bilen, så han bliver kaldt ind før tid, og Tony bliver bedt om at køre i 35 min. Teamet er nu på en 6. plads generelt og en 5. plads i klassen. Tony kører hurtigt i mørke, og får på kort tid teamet frem til en 5. plads generelt og en 4. plads i klassen. Da Tony kommer ind og Thomas skal i bilen, er der 2 omgange op til teamet på 3. pladsen i klassen, og det er en næsten umulig opgave, men prøves skal det, da konkurrenterne jo kunne få tekniske problemer eller lign.
I mørket tog Thomas flere placeringer, her indbremser han sent og nupper placeringerne fra de 3 på stribe. (Foto: Italkart (Thailand) Co., Ltd.)
Thomas sætter den hurtigste tid i klassen i mørket, og kører hurtigere end tiden der blev kørt under tidtagningen. Thomas er hurtigste bil på banen og indhenter bilen på 3. pladsen og kommer også forbi den. Ca. 20 min senere kommer han forbi bilen igen, og de er nu på omgangshøjde, og han overhaler også bilen der besidder førstepladsen, der er vild jubel i pitten. De er nu på omgangshøjde med bilen på 3. pladsen men er ca. 55 sekunder efter dem. Thomas kører ca. 5 sekunder hurtigere end dem pr. omgang, med konstante tider på 1.18.
Med få omgange tilbage er der kun 20 sekunder op til bilen på førstepladsen, og der er nu en lille mulighed for at de kan hentes, så Thomas får beskeden at alt skal satses. Thomas sætter nu endnu hurtigere tider og kommer ned på 1.18.2 men det er ikke nok, og de kommer i mål blot 4 sekunder efter teamet på 3. pladsen.
Efter 6 timers kørsel er klokken blevet 20:00 og løbet kan flages af. (Foto: Italkart (Thailand) Co., Ltd.)
"Jeg er glad for at vi slutter så langt oppe i feltet, da der ikke var nær så mange der udgik, som vi havde regnet med. Hvis vi ikke havde skullet skifte forhjulet ud, havde vi helt sikkert beholdt 3. pladsen og måske kunnet kæmpe om anden pladsen, da vi taber 2 omgange. Jeg har aldrig kørt i mørke før, så det var også godt at se at jeg kan køre hurtigt i mørke."
"Vi havde Mal Rose i teamets søster bil, og han er jo en meget erfaren professionel Super V8 kører fra Australien. Det er svært at måle sig med kørere fra Thailand, da ingen af dem kører i udlandet, så jeg ved ikke hvor gode de er. Men da Mal jo har vundet både Bathurst og flere andre store events som 12 timers løbet i Malaysia, og han ikke laver andet end at køre løb rundt om i verden, så var han den rette at måle sig med".
Podiet prydet af alle deltagerne, Thomas står ude til højre i hvid køredragt. (Foto: Italkart (Thailand) Co., Ltd.)
"Jeg kørte under træningen 0.04 hurtigere end ham, han kører så i første stint 0.4 hurtigere end mig, i andet stint forbedrer jeg min tid og er nu 0.2 hurtigere end ham. Den bedste duel i hele løbet var i mit første stint, da vi bytter plads flere gange på samme omgang, og han får lidt mere fart i bilen på vej ud på langsiden, han kommer næsten helt forbi mig, men jeg snupper ham i nedbremsningen, og beholder min plads"
"Vi vidste hvor vi havde hinanden og kørte meget meget tæt, dog uden at røre hinanden".
I Thailand er der også pit piger. (Foto: Italkart (Thailand) Co., Ltd.)
Næste løb for Thomas bliver et 24 timers go-kart løb i Thailand, hvor han skal køre sammen med blandt andet Jack Lemvard.
Det rygtes i øjeblikket at Jack Lemvard i år skal kører ATCC (Asian Touring Car Championship) for Team Engstler Motorsport i en BMW 320SI, men intet er endnu bekræftet. Sikkert er det dog at Jack også skal køre Super 2000 imod blandt andet Thomas i 2008.
Italkart (Thailand) Co., Ltd.
Henrik Bess
Læs mere om: Jack LemvardThomas Raldorf |