Selvom rallyet totalt er på længde med de foregående års ”Dakar”, er den samlede længde af rallyets hastighedsprøver steget med rundt regnet 1500 kilometer, sammenlignet med løbet i 2007 og 1000 kilometer, sat i forhold til 2006. Det stiller helt usædvanlige krav til deltagerne, for nu er Rallye Dakar på det nærmeste forvandlet til et maraton-sprintrally, der totalt svarer til længden af næste 20 Monte Carlo rallies.
Derfor er Rallye Dakar 2008 et løb, der i den grad får skilt fårene fra bukkene og duellen mellem bil giganterne, japanske Mitsubishi og tyske Volkswagen får en helt ny dimension.
Sejrsvante Mitsubishi
Mitsubishi er langt den mest erfarne af de to giganter. Den japanske fabrik har været med ikke færre end 21 gange. 12 gange har Mitsubishi vundet – de sidste syv år i træk – hvorimod Volkswagen i sammenligning er en ren novice. Tyskerne har kun været med siden 2004!
Mitsubishi har domineret Rally Dakar i mange år. 12 sejre er det blevet til – de sidste 7 år i træk. (Foto: Scandinavian Racing Press)
”Men i år er Volkswagen så stærke, at de godt vil kunne vinde Dakar-rallyet,” mener Mitsubishis mest succesrige kører, franskmanden Stephane Peterhansel. Peterhansel har vundet Dakar-rallyet ikke færre end ni gange, hvoraf de seks var på motorcykel og tre af sejrene bag rattet af en Mitsubishi Pajero Evo. ”Volkswagen har til stadighed udviklet på deres Race-Touareg og især den sydafrikanske kører, Giniel de Villiers, er min top-kandidat til sejren,” siger Peterhansel.
”Jeg betragter nu fortsat Mitsubishi som favorit til sejren i årets Dakar-rally,” fastslår Volkswagens motorsportsdirektør, den tidligere racerkører, danskeren Kris Nissen. ”Mitsubishi har mest erfaring og de har nogle meget, meget dygtige kørere,” siger Nissen uden den helt store ydmyghed i stemmen.
Danskeren Kris Nissen er Motorsportsdirektør hos Volkswagen og ansvarlig for resultaterne i Rallye Dakar. (Foto: Scandinavian Racing Press)
Begge påstande står uimodsagt!
Volkswagen verdensmester
Ikke desto mindre har Volkswagen gjort kolossale fremskridt. I 2007 vandt tyskerne Verdensmesterskabet i Cross Country rally, mens Carlos Sainz (som også kører Volkswagen) tog VM-titlen for kørere. Dakar-rallyet indgår imidlertid ikke i VM. På samme måde som 24-timers Le Mans er ”Dakar” en enkeltstående begivenhed, som overgår alle andre på grund af dets længde og de uendelig store kraftanstrengelser, der skal til at stride sig igennem de i alt 9273 kilometer fra startstedet i Lissabon til målrampen i Senegals hovedstad Dakar.
I år finder en ekstraordinær stor del af rallyet sted i den fattige ørkenstat Mauretanien, som ligger syd for Marokko og nord for Senegal. Mauretanien er i modsætning til visse af nabostaterne et fredeligt sted og løbsledelsen samarbejder godt med styret i landet. Derfor afvikles ikke færre end otte af rallyets femten hastighedsetaper i Mauretaniens sandørken og først på rallyets sidste dag kører deltagerne ind i Senegal på vej imod den afsluttende hastighedsprøve, som finder sted d. 20. januar. I ørkensandet er Mitsubishi og Stephane Peterhansel på det nærmeste uovervindelige – det skal nok sætte ekstra spænding i kampen om udfaldet.
Danskere i ”Dakar”
Set ud fra en dansk synsvinkel er Kris Nissen naturligvis hovedfigur. Men den højest placerede dansker i international bilindustri er ikke eneste dansker i Rallye Dakar 2008. Kris har gennem flere år haft en anden dansker, Peter Utoft i teamledelsen og i år vil Danmarksmesteren i rally (altså ”almindelig” rallykørsel), Morten Karl være tilmeldt i en såkaldt race-truck.
Morten Karl kører hele Dakar-rallyet i en af de store lastbiler, tilmeldt af Volkswagen. Men hans primære opgave er ikke at score et godt resultat. Han er med for så hurtigt som muligt at kunne bistå de fire Volkswagen Race Touaregs, som skal kæmpe om sejren. De servicebiler, der deltager i rallyet, kører ikke rallyruten – det gør en race-truck som en del af konkurrencen. Derfor er det den hurtigste måde at få assistance på undervejs.
For Morten Karl er der store perspektiver med henblik på 2009 – for i fjor kørte den tyske rallymester, Dieter Depping race-truck’en – og i år sidder han bag rattet i den ene af Volkswagens fire racerbiler.
Fakta om Rallye Lisboa-Dakar 2008:
Start: 5. januar, Lissabon, Portugal
Mål: 20. januar, Dakar, Senegal
Samlet længde: 9273 km
Samlet længde af hastighedsetaper: 5736 km
Antal deltagere:
Biler: | 213 |
Trucks: | 101 |
MC: | 272 |
Vigtigste deltagere:
Startnummer, kører/co-driver, nationalitet, køretøj:
Biler: |
300: | Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA/FRA) Mitsubishi Pajero Evo |
301: | Carlos Sainz/Michel Perin (SPA/FRA) Volkswagen Race-Touareg 2 |
302: | Luc Alphand/Gilles Picard (FRA/FRA) Mitsubishi Pajero Evo |
303: | Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER) Volkswagen Race-Touareg 2 |
304: | Joan „Nani“ Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA) Mitsubishi Pajero Evo |
305: | Nasser Al Attiyah/Tina Thörner (QAT/SWE) BMW X3 |
306: | Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF) Volkswagen Race-Touareg 2 |
307: | Hiroshi Masuoka/Pascal Maimon (JAP/FRA) Mitsubishi Pajero Evo |
309: | Jean Louis Schlesser/Arnaud Debron (FRA/FRA) Schlesser |
310: | Robby Gordon/Andy Grider (USA/USA) Hummer |
313: | Bruno Saby/Alain Guehennec (FRA/FRA) BMW X3 |
314: | Dieter Depping/Timo Gottschalk (GER/GER) Volkswagen Race-Touareg 2 |
Trucks: |
600: | Hans Stacey/Charly Gotlieb/Bernard der Kinderen (NL/BEL/NL) MAN TGA |
601: | Vladimir Chagin/Serguey Savostin/Eduard Nikolaev (RUS/RUS/RUS) Kamaz 4326 |
605: | Firdaus Kabirof/Aydar Belyaef/Andrey Mokeef (RUS/RUS/RUS) Kamaz |
658: | Morten Karl/Lars Würdemann/Milko Laukamp (DEN/GER/GER) MAN VW Race-truck |
MC: |
1: | Cyril Despres (FRA), KTM |
2: | Marc Coma (SPA), KTM |
3: | David Casteau (FRA), KTM |
4: | Pål Anders Ullevalseter (NOR), KTM |
Læs mere om: Morten KarlTroels Henriksen20/01/08 - Dakar Rally |