Det sammenholdt med genindførelsen af slicks, mener David Coulthard kan
skabe så store forskelle i hastigheder, at det kan skabe farlige
situationer på banen.
Som det fremgår af ordet, så er en dækvarmer, et simpelt instrument til at
holde dækkene varme. Formålet med dette er, at når bilen forlader pitten
så skal den ikke bruge så lang tid på at få dækkene op på optimal
arbejdstemperatur. Og da temperatur = grip = hurtigere omgangtider, så er
det en stor fordel. Problemstillingen ligger imidlertidig i, som Coulthard
ser det, at hastigheden mellem en bil på helt kolde dæk der kommer ud af
pitten og de pågældende biler på banen simpelthen er for stor, en
konklusion der deles af flere af hans kolleger, efter de første tests med
slicks dæk, hvor forskelle på op mod 2 sek. - eller mere - er blevet set mellem kolde og
varme dæk.
Problemet med kolde dæk er dog ikke et ukendt fænomen. Det kendes allerede
fra idag, hvor biler på vej ud af pitten ofte vil tabe tid, til de bagved
liggende kørere den efterfølgende omgang. Og det trods brug af dækvarmere.
Lægger man til ligningen, at de nye slicks dæk, efter kørenes eget udsagn
skulle være endnu sværere at få op på temperatur og at FIA har planer om
at skære drastisk i den vinge baserede downforce til 2009, ja så kan man
godt fornemme hvor Coulthard vil hen ad. Downforcen er jo netop et af de
instrumenter der hjælper kørerne til at få varme i dækkene.
Under alle omstændigheder, finder Coulthard problemstillingen væsentlig
nok, til at han vil tage det op på det næste GPDA møde, The Grand Prix
Drivers' Association. GPDA, er kørernes egen forening der kæmper for
vedligeholdelse og forbedring af de generelle sikkerheds normer og
standarder i Formel 1.
Trods forbeholdende mod forbuddet af dækvarmer i 2009, er Coulthard dog
positiv over genindførelsen af slicks. For som han siger "det giver os
godt nok noget mere arbejde, og man skal være mere opmærksom i svingene,
men det gør også bilen mere forudsigelig."
MiRo
Læs mere om: David Coulthard |