Efter en sæson hvor vi virkelig har været nede i en bølgedal og først i de to sidste afdelinger har kunnet vise noget af bilens potentiale, er der irriterende længe til vi igen kan komme ud på asfalten og fortsætte de gode takter. På den anden side har vi også brug for en periode uden tidspres til at få finjusteret bilen.
Anders Majgaard overhaler Lars Gaardsøe. (Foto: Spider-Web.dk)
Til DM-finalen fik vi heldigvis et par dage med perfekt vejr. Det var køligt, men tørt, så dækvalget var der ikke meget diskussion om. I den første træning gik det ganske godt med en femteplads, og kunne det tages som udtryk for dagsformen, var det ingen dårlig udgangsposition. Sådan gik det ikke, forklarer Anders: ”I tidtagningen ved jeg ikke helt, hvad der gik galt. Der var et par, som skruede op for gassen, men de andre kørte stort set de samme tider som under træningen. Jeg satte to tiendedele til og røg ned på niendepladsen”.
Mørket brød frem under første heat. (Foto: Spider-Web.dk)
Mesterskabet blev afgjort ved sidste løb på Padborg Park, men der var lagt op til en hård kamp om de næste pladser, så det gjaldt om at holde sig fri af titelkandidaterne. Da starten og den første omgang var overstået, faldt der lidt ro over feltet. Kent Iversen stak af fra feltet som blev splittet i et par grupper. Forrest lå en lille gruppe med Kim Holmgaard og Michael Skipper og kæmpede hårdt og lidt længere nede kom en gruppe med Thue Kristensen og Anders, hvor man kæmpede hårdt for at få pladsen, der ville sikre Pole Position i finaleheatet.
”Vi gik nok lidt for hårdt til stålet”, funderede Anders efterfølgende og fortsatte: ”jeg ville ikke bare lade de andre få pladsen, så jeg kæmpede meget hårdt.” Trods det frembrydende mørke kunne dommerne godt se hvad der skete, og de var ikke i tvivl om den hårde kørsel og idømte prompte to strafbaner, som ikke blev taget. Den forseelse kunne derfor konverteres til seks sekunders tidstillæg, og dermed gik den attraktive sjetteplads til Anders Christensen.
Anders Majgaard foran Dan Birkele. (Foto: Spider-Web.dk)
Søndagens finaleheat blev heller ikke den store triumf. ”Bilen kørte meget godt, men jeg tror, at det var irritationen over lørdagens løb, som sad og gnavede, så jeg ikke koncentrerede mig ordentlig”, sagde Anders efter løbet. Han havde dog ingen problemer i at forsvare sin startposition som nummer elleve, der holdt hele løbet igennem, men forbedre den kunne han ikke.
”Nu er sæsonen slut, vi har haft nogle rigtig dårlige dage, hvor bilen har drillet, men vi har også haft nogle dage, hvor bilen har vist, at der er meget mere at hente i den. Det gør vi så hen over vinteren, og så glæder jeg mig allerede til næste år. Der er målet helt klart, at jeg kører efter en top tre i mesterskabet. På Padborg viste bilen, at den i standardtrim kan køres helt frem i feltet, så med nogle justeringer bliver den endnu bedre. En stor tak til vores sponsorer og alle folkene i teamet for indsatsen i 2007 – i 2008 giver vi den rigtig gas”, slutter en optimistisk Anders Majgaard. Spider-Web.dk Jan Gripping Læs mere om: Anders MajgaardJA Motorsport |