- Efter 40 års uafbrudt succes i europæisk motorsport er Formel Ford-raceren netop skiftet til 3. generation. Derfor var der stor efterspørgsel hos fra den førende FF-fabrik Mygale (F), men som en flot gestus valgte franskmændene at samle raceren til os. Normalt leveres stumperne som et samlesæt til de enkelte racing-teams.
Nils K. Vestergaard har fundet god fart i raceren både i regnvejr og på tørt underlag. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Fynboerne hentede selv FF-raceren i Frankrig, men leveringen blev forsinket en halv nat af, at franskmændene ikke kunne få motoren startet.
- En pæn håndfuld ingeniører samt selveste fabrikschefen Bertrand Decoster heksede med ledninger, motorstyring og benzintilførsel, husker teamchef Gert Vestergaard. - Det viste sig dog ud på morgenstunden, at fejlen skulle findes i et defekt batteri. Sådan kan det gå, når man prøver kræfter med højteknologi!
Racingteam Vestergaard har fremvist en imponerende formfremgang i FFB-serien, og i finaleløbet på Formel 1-banen: Zandvoort i Holland var Nils K. Vestergaard tæt på at krone rookie-sæsonen med en podieplacering.
- Vi er blevet modtaget med både åbne arme og respekt af de midteuropæiske FF-teams, fortsætter Nils K. Vestergaard. - I en snæver vending har vi modtaget hjælp til at komme videre i erfarings-indhentningen omkring banesport i en single seater. Men de afgørende staldfiduser har vi selv måttet drage konklusionerne til, og det er fair nok.
3. generations-udgaven af FF-raceren er i praksis center-motoriseret, hvorfor den skal træde lige meget på begge for- og baghjul, og vejes derfor jævnligt. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
FFB-finalen blev afviklet i tilknytning til finalen på den internationale A1GP-serie på Zandvoort.
- A1GP-raceren matcher Formel 1 i både hurtighed og power, forklarer Gert Vestergaard. - Der er nogle forskelle omkring afviklingen, idet der i A1GP f.eks. ikke er påfyldning af brændstof under racet, og alle racere er bygget hos den samme leverandør. Alligevel er publikums-interessen stor, idet vi for første gang fik lov til at køre motorløb for 90.000 tilskuere.
Teamchef Gert Vestergaard er også chef for pit-traktoren. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Det første finale-race i FFB foregik på en våd bane, hvor Nils K. Vestergaard var op at snuse til tredjepladsen. Her drog fynboen nedenstående erfaringer:
- Jeg valgte at starte på spritnye regnvejrsdæk, men set i bakspejlene skulle vi nok have fundet nogle dæk, som var blevet slidt en smule. Jeg havde således svært ved at stå kompromisløst fast på underlaget, og måtte derfor lukke et par konkurrenter forbi.
Det allersidste FFB-heat blev kørt i tørvejr, men Nils K. Vestergaard blev lukket noget inde af en konkurrent, da racet blev givet frit efter en safety car-periode. Fynboen valgte derfor at køre raceren sikkert hjem til målstregen uden at tage unødige chancer.
Nils K. Vestergaard kørte foran 90.000 tilskuere ved A1GP’et på Zandvoort. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Vores sidste opgave i år bliver VM i Formel Ford på den legendariske britiske motorbane: Brands Hatch, afslutter Nils K. Vestergaard. - Formel Ford-festivalen er den ultimative drøm for enhver FF-chauffør. Jeg glæder mig derfor helt vildt til at gøre en god figur på den legendariske og svære rundbane syd for London.
Racingteam Vestergaard er dog godt forberedt til VM-arrangementet, idet fynboerne tidligere på året har testet på Brands Hatch.
Racingteam Vestergaard Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Zandvoort |