Selv om han råder over en bilmodel, som de førende teams i serien har parkeret til fordel for nyere modeller, så viste Tom Pedersen, at han er et af klassens store talenter, da han blev en flot nummer tre generelt i finalen, efter at han havde opnået henholdsvis en sjette- og en andenplads i de to indledende heats.
”Det kunne næsten ikke være bedre, for jeg havde ikke forventet mig ret meget mere af det løb,” fortalte Tom Pedersen, der samtidig var weekendens klart bedste privatkører. Her var ingen af de øvrige kørere i feltet på noget tidspunkt i nærheden af ham, og det betød tre maksimumscorer i træk til DTC Cuppen, hvor han slutter på en sammenlagt andenplads, lige efter sin teamkammerat Michael Outzen (Ringe).
”Jeg havde slet ikke regnet med det resultat, og slet ikke efter træningen, hvor jeg havde problemer med understyring. Vi havde et defekt fjederben, hvor dæmperen ikke kørte ordentligt ud, men så var vi henne hos Team Essex, som hjalp os med at få det justeret ind. Så ændrede vi også nogle småting på bilen til løbet, og så kørte den bare rigtig godt.”
I det andet kvalifikationsheat blev det til en andenplads, efter at Tom Pedersen var kommet forbi den nye mester Michel Nykjær (Tappernøje). Men han kunne ikke gentage sin heatsejr fra foråret.
”I andet heat var jeg hurtigere end Kurt, men der havde jeg brugt alle mine bedste dæk, og han havde rimeligt gode dæk på, så der var ikke noget at gøre,” siger Tom Pedersen.
JM Racings Michael Outzen skulle køre sin første DTC-afdeling, efter at han var blevet privat cup-vinder, men det endte som årets dårligste weekend med kun to points, strafbaner og mange buler efter en hård kamp med Jan Magnussen (England).
”Det var trælst, og jeg er rigtig træt af, at det var Jan, der blev impliceret i dette her. Jeg kørte min chance for at komme på podiet, og det havde jeg også meldt ud på forhånd. At det så lige var Jan og jeg, som skulle kæmpe om det, er jeg ked af, men sådan gik det og det var trælst,” siger Michael Outzen, som senere i løbet af dagen også måtte indkassere et såkaldt gult kort. ”Jeg fik et gult kort for en episode med Carsten Leveau, og det synes jeg er tarveligt. Jeg fik et gult kort og en strafbane for trængning af Carsten Leveau, hvor Jan Magnussen fik to strafbaner for en påkørsel af mig. Det synes jeg ikke hænger sammen. Men jeg synes, at det var positivt, at Michel Nykjær blev mester. Et stort tillykke til ham.”
Hos JM Racing II var René Rasmussen (Frederikssund) ene mand om at score points, idet han efter en 20. og en 21. plads i de to indledende heats, sluttede finalen på en 15. plads og fik et enligt point. Tæt på sæsonens første point var Camilla Stephansen (Horsens), da hun i selv samme finale indtog 16. pladsen og havde mulighed for at profitere, hvis nogle af de forankørende fik problemer. Men det blev i stedet hende selv, det gik ud over.
”Det var gået over alle forventninger. Jeg lå oppe som sekstener, og bilen kørte bare. Det var rigtig godt. Bilen hentede ind på de andre, men da der så var seks omgange tilbage, knækkede jeg et forhjulsophæng,” siger racerpigen. ”Nu gik det ellers lige så godt.”
En endnu kortere sæsonfinale fik Peter Ager (Esbjerg), der kun nåede frem til starten af andet heat, før han var sat ud af spillet.
”Da vi kørte ned ad publikumslangsiden, blev jeg ramt, og så var det slut. Videre kom jeg ikke, så det var den sæson. Det var nogle værdifulde points til privat cuppen, som røg. Det var ærgerligt,” sig Peter Ager. Og selv om hans bil blev fragtet tilbage til pitten, kunne den ikke repareres. ”Der gik et hjulophæng, hvor vi ikke kunne finde den joint, der manglede, hverken hos os selv eller hos de andre teams.” JM Racing Læs mere om: Peter AgerTom PedersenJM RacingJyllandsringen14/10/07 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |