”Det var dejligt,” sagde Michel Nykjær med et lettelsens suk, mens guldfarvet konfetti blev kastet ud over ham, da mesterskabet blev fejret. ”Vi havde regnet på det og fundet ud af, at hvis bare jeg sluttede foran John i andet heat, så ville den være hjemme, og da han skulle starte otter og jeg skulle starte toer, så var mulighederne store.”
Michel Nykjær kunne juble, da titlen i Danish Touringcar Championship var i hus (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Seat Leon-køreren var kommet i mål på en syvendeplads i det første heat, som på suveræn vis var blevet vundet af John Nielsen, mens Jan Magnussen var endt i det slagne felt på en tolvteplads efter bl.a. en række sammenstød med Michael Outzen, Ringe.
”Kurt Thiim og jeg skulle starte forrest til dette heat, og vi havde snakket om, at vi ikke skulle ramme hinanden inden første sving, og det gjorde vi ikke,” fortæller Michel Nykjær om vejen til gulvet. ”Tom Pedersen var meget hurtigere end mig, og jeg prøvede at lukke af, men han var meget hurtigere, så jeg lukkede ham udenom. Så var det bare et spørgsmål om at holde bilen på de sidste omgange, men John var ved at komme hurtigt til sidst. Min bil kørte ikke 100 % på grund af min succesballast, men da vi kørte over målstregen, var John langt efter mig. Det er bare dejligt. Nu kan jeg sove igen.”
Mens Michel Nykjær kørte på det taktiske, så var såvel Jan Magnussen som John Nielsen i offensiven, da de var nødt til at sikre sig flest mulige points, hvis de skulle holde liv i deres mesterskabschancer. Her gjorde John Nielsen det bedst. Sammen med Casper Elgaard, Århus, kørte han en 1-2-sejr hjem i første kvalifikationsheat, og Team Essex fik en flot afslutning på deres DTC-karriere, da de gentog 1-2-sejren i finalen. Men det rakte kun til sølvmedaljen for veteranen.
John Nielsen og Casper Elgaard leverede en suveræn indsats i dag på FDM Jyllandsringen og satte dermed et effektivt punkt for Team Essex’ DTC-deltagelse (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
”Dagen kunne godt være endt bedre, for i heat 2 fik jeg et mekanisk problem, som stoppede mig,” fortæller John Nielsen. Han måtte bl.a. kæmpe med en defekt servostyring, da bilens generator pludselig strejkede. ”Hvor meget det stoppede mig, ved jeg ikke, men jeg er personligt overbevist om, at jeg kunne have kørt Michel ind og måske vundet heatet. Men det er lige meget nu. Michel har været en god modstander i sæsonen. Al ære og respekt til ham.”
Jan Magnussen, der før Valvoline DM-finale var nærmeste udfordrer for Michel Nykjær, kørte sig gradvist frem rækkerne i takt med, at dagen skred frem. Efter en tolvteplads i kvalifikationsheat 1 blev det til en syvendeplads i kvalifikationsheat 2, inden søndagen sluttede med en femteplads, da han ikke kunne komme forbi Kurt Thiim, Luxembourg.
”Med det udgangspunkt, vi havde, fik vi nok det ud af det, som vi kunne,” reflekterede Jan Magnussen. ”Jeg synes, at folk kæmpede hårdt for ikke at lade mig komme forbi. Der var nogle, der var meget flinke, og der var nogle, som var rigtig svære. Men det er glemt i morgen.”
En af dagens bedste præstationer blev leveret af Tom Pedersen, Christiansfeld. I en BMW 320i E46 af ældre udgave havde sønderjyden sin hidtil bedste weekend i sin DTC-karriere. Han blev nummer seks i første heat, kørte sig fra tredje- til andenpladsen i andet heat, og i finalen kunne han ubesværet holde tredjepladsen bag de to Team Essex-biler til mål. Han blev dermed ikke bare bedste privatkører, men kom også på podiet med en generel tredjeplads.
”Det kunne næsten ikke være bedre. Faktisk kunne det kun være blevet to pladser bedre, det var alt. Jeg havde ikke forventet ret meget mere,” sagde Tom Pedersen efter løbet.
”I går havde jeg problemer med understyring, og vi havde et defekt fjederben, men vi fik Essex til at hjælpe os med at få det justeret ind. Så ændrede vi nogle småting på bilen, og så kørte den bare godt i første heat.”
Sønderjyden scorede maximumpoints til DTC Cuppen, hvor han dermed sikrede sig en sammenlagt andenplads efter Michael Outzen, mens John Nielsens og Casper Elgaards suveræne kørsel forrest i feltet betød, at Team Essex genvandt teammesterskabet.
Se også: Resultater fra Heat 1 Resultater fra Heat 2 Resultater fra Finalen Læs mere om: 14/10/07 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |