Team Buddha Motorsport er et nystartet team med både materiel og personel fra Team GRC Racing.
”Da vi så bilen første gang, lignede den bare en Buddha” - og deraf navnet Buddha Motorsport udtaler den ene af teamets kørere Jacob Thomsen.
Selvom det bliver lidt af et eventyr der går i opfyldelse, med en danskejet Aston Martin med danske kørere, så er folkene bag Buddha Motorsport godt klar over, at det ikke er nogen let opgave de har foran sig, for selvom teamet har fået testet en del, er det først gang de skal køre på Silverstone!
Kørerbesætningen til løbet på Silverstone kommer til at bestå af tre danske kørere samt en engelsk.
Jacob Thomsen, Henrik Møller Sørensen og Jan Kalmar skal her dele bilen med Chris Porritt.
Chris Porritt kommer fra Aston Martin, hvor han har stået i spidsen for den tekniske udvikling af netop Vantage modellen - både gade og racer versionen.
Bilen har været hos Aston Martin for yderligere ombygninger, her har Chris igen haft ansvaret, så han må kende bilen ind og ud!
Udover at designe bilteknik er Chris Porritt en habil racerkører, der blandt andet har deltaget i de to sidste 24-timers løb på Nürburgring med stor succes.
(Foto: Aston Martin)
Buddha Motorsports Aston Martin kører i denne uge den sidste shakedown test på Milo testanlægget i England, efter at den har fået henved 70 store og små ændringer, lidt flere kræfter, ny aerodynamik, undervogn og lignende.
Aston Martin'en fremstår nu som en racer der er specialbygget til 24-timers løb, og det er teamet bag Aston Martins indsats på Nürburgring der skal servicere bilen under løbet på Silverstone.
Arrangørene af 24-timers løbet på Silverstone, forventer mindst 70 biler til start i løbet, og Jan Kalmar fra Buddha Motorsport er godt klar over at det bliver en svær opgave:
"Vi er nok ikke mellem de hurtigste biler på banen, hvor der traditionelt kommer mange exotiske racere, så vi må trøste os med at mange af dem plejer at udgå, så en placering indenfor top 10 er vores mål" - Udtaler Jan Kalmar.
Løbet på Silverstone er teamets debut, og de håber på et godt resultat, men højdepunktet for teamet og bilen bllver 24-timers løbet på Nürburgring i 2008, hvor det ville være fint med en masse danske tilskuere.
Forberedelsen til Nürburgring indsatsen starter i efteråret med deltagelse i VLN serien.
Her køres der på 'Nordsløjfen' der strækker sig over mere end 23 kilomerter rundt i Eifel bjergene, og det med over 220 tilmeldte biler til start på den snævre og snoede bane.
Her stiller Buddha Motorsport op i den store klasse, SP8, og ifølge Jan Kalmar sigter de efter omgangstider på under 9 minutter.
Efter Silverstone, vil bilen blive opdateret med nyt datalogging system, og flere nyudviklede dele til undervognen, inden teamet drager til 'ørkenstaterne' Dubai og Bahrain, hvor der skal køres et 24-timers løb i hver af landene henholdsvis den 10. til 12. januar og den 21. til 23. februar 2008.
Grundet reglementsbegrænsninger kan teamet ikke køre i deres Aston til Dubai løbet, men her vil teamets Lotus Elise deltage, så det er også muligt at Aston Martin'en imens skifter udseende, fra det nuværende gule look til enten chromefolie eller en Jaguar British Racing Green lakering.
(Foto: Aston Martin)
De to løb i ørkenstaterne markerer 'sæsonafslutningen' for Buddha Motorsports Aston Martin, i det trim den rent mekanisk fremstår i på nuværende tidspunkt, herefter er det planen at den skal have monteret både ny motor og gearkasse, så den bliver klar til den europæiske 24-timers sæson, der starter med VLN løbet på Nürburgring den 22. til 25. maj 2008.
Ligesom under sidste års 24-timers løb i Bahrain, er det Jan Kalmars plan at være 'online' i Motorsporten.dk's debatforum under løbet den 21 - 23. februar 2008, hvor man kan chatte med ham, og hvor han vil komme med de sidste nyheder fra løbet. Hr. Nielsen
Læs mere om: Henrik Møller SørensenJan KalmarNürburgringSilverstone |