Der skal være mindst to kørere pr. bil og der skal være mindst to tankstop ligesom der maksimalt på tankes 40 liter under et tankstop, som desuden skal vare mindst tre minutter. Det lyder indviklet, men taktisk (økonomisk) kørsel kan faktisk gå op i en højere enhed og føre til succes. Det prøvede vi ved årets første løb på samme bane, så med lidt held skulle det kunne lykkes igen.
Trekløveret Kurt Thiim samt Michael og Claus Klostermann skulle have hver sit stint med Kurt som første mand i bilen. Kurt er af statur knap af samme størrelse som brødrene Klostermann, så det er umuligt at sidde sikkert i sædet uden tilpasning. Det sker ved hjælp af speciel polstring, som opfylder samme krav til brandsikkerhed som sædet, og det afføder altid sjove kommentarer fra mekanikerne i stil med: Han behøver ikke flere puder. Han skal ikke komme sovende til det!
(Foto: Spider-Web.dk)
Den ekstra polstring af sædet samt det faktum, at Kurt er en meget rutineret kører, gør ham selvskreven til at køre første stint. Det er let at hive polstringen (og Kurt) ud af bilen ved første tankstop, og han kan køre meget hurtige tider hver eneste omgang. Han kommer også til at køre flere omgange, da bilen er fuldtanket fra start, men det slider ikke ekstra, da hans vægt og den ekstra benzin ikke tilsammen vejer en hel Klostermann.
Første stint gik fuldstændig efter bogen. Bilen kørte perfekt, brændstofforbruget var en anelse lavere end beregnet og de stabile og hurtige tider sikrede en generel fjerdeplads. Første tankstop forløb helt efter bogen. Kurt og polstring ud, tanke bilen, Michael ind i bilen og spændes fast. I samme sekund sikkerhedsmanden gav startsignal spandt motoren igen veloplagt.
Michaels tider var gode fra første omgang, og han kunne uden problemer holde pladsen. Sidste gang vi kørte på Ring Djursland måtte Michael overgive sig til køresygens kvaler, og det blev ikke anderledes ved dette løb. Banen er hård ved balancesystemet med sine højdeforskelle og sving, så han er hverken den første eller sidste kører, som kommer til at mærke koldsveden i den saunavarme kabine. Claus blev hurtigt sat i bilen, og heldigvis blev tidstabet minimalt, da der samtidig var Safety Car på banen. Claus kunne nu se frem til næsten to timer bag rattet, så hans bemærkninger om, at han godt kunne lide langvarige belastninger ville komme på prøve.
(Foto: Spider-Web.dk)
Næste tankstop var ved at nærme sig, da en konkurrent ikke gav den nødvendige plads til overhaling i et sving. Claus måtte undgå kollisionen ved at køre over curben, som på det sted var ret høj i forhold til det omgivende terræn. Det resulterede i en bil som pludselig styrede meget mærkeligt, så med meget kort varsel dukkede den gule BMW op i pitindkørslen. Da vi kunne forvente noget tidsforbrug til reparationen blev bilen tanket inden arbejdet blev påbegyndt, så tiden til ind- og udkørsel spares. Udskiftning af en bærearm og en sporstang kostede tyve minutter og en masse pladser i generalklassementet, men heldigvis kun en enkelt placering i klassen.
Alt taget i betragtning var det ikke noget dårligt løb. Det er selvfølgelig ærgerligt at blive ramt af uheld, men det er en del af spillets regler. Vi kan så glæde os over, at teamet arbejdede fint sammen både under de planlagte pitstops, og da der skulle repareres bil på akkord. Taktikken var også på plads, så vi må bare konstatere, at det var nok ikke lige vores dag.
Perfection Racing 07/08/25 - Ring Djursland - Danish Endurance Læs mere om: Kurt ThiimMichael KlostermannPerfection RacingRing Djursland25/08/07 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship |