Faktisk er netop det faktum at VM kampen bliver kæmpet mellem de to McLaren kørere, der er teamet akilleshæl. Der er ingen klar leder og det er benhård kamp om alle point. Fernando Alonso er presset, mens Hamilton er manden der skal forsvare. Det kan slå gnister, også meget større end de forkølede nys der kom kvalifikationen i Ungarn. Når det for alvor spidser til er det at man kan se at kampen går over gevind og får fysiske konsekvenser – heldigvis mest for bilerne. Og et sammenstød eller to mellem McLaren kørerne i de resterende løb virker ikke helt usandsynligt. Den mest sandsynlige vinder af et sammenstød mellem de sølvfarvede biler, er Ferrari. En sådan situation vil give dem point og podieplaceringer, uden pres fra andre, samtidig med at konkurrenten ender på et nul.
Skulle dette ske vil sæsonen 2007 kunne gå over i den lille, men eksklusive samling af særdeles fremragende sæsoner, af en kaliber hvor vi nok skal tilbage til 1986 for at finde tilsvarende. Men der er selvfølgelig også muligheden for at VM bliver afgjort i næsten mindelighed mellem de to McLaren kørere, hvor så sæsonen havner på hylden med de sæsoner der havde potentialer og gode sider, men hvor man aldrig nåede så langt ud på kanten af stolen at man faldt ned.
Spillet i kulisserne om næste års line-up hos McLaren puster til ilden. Rygterne vil sende Alonso retur til Renault hvor den lille spanier følte sig tryg. Det åbner en plads hos McLaren – hvor andre rygter vil sende en vis Kimi Raikkonen. Det ville i givet fald give en åbning hos Ferrari, og hvem der i givet fald skulle udfylde den står lidt hen i det uvisse.
Hos Renault har man i øvrigt opgivet indeværende sæson og rettet fokus mod 2008. Det lyder fornuftigt – trods en masse løfter om forbedringer, er teamet aldrig blevet noget der ligner konkurrencedygtigt i år. I stedet er det BMW der permanent har indlogeret sig på trediepladsen i konstruktørernes VM. Teamet har netop forlænget med begge kørere og det skal blive spændende at se om BMW har gang i en konstant optur eller de bare er de mindst ringe uden for top 2?
Toyota havde en god weekend i Ungarn – i forhold til deres budget var den nok ikke god, men bare mindre ringe end de andre weekender. Som tiden er gået ligner Toyota mindre og mindre et topteam. Williams klarede sig også fornuftigt i gulyas'ens hjemland, og også de håber at fortsætte de gode takter fra det meste af sæsonen og blive en stabil pointhøster her mod slutningen af året.
Red Bull presser på ved lejligheder, mens de ved andre lejligheder undlader at gøre opmærksom på deres eksistens. I Adrian Newey har de en af de mest anerkendte designere og det bliver spændende at se hvad han kan få ud af teamet det næste par år. Lillesøsteren Toro Rosso har allerede fremtiden på plads. Sebastian Vettel har allerede afløst Scott Speed, mens champ car esset Sebastian Bourdais næste år erstatter Liuzzi.
I bunden af feltet finder vi Spyker, der tidligere hed Midland og før det Jordan. Teamet har ført en noget omskiftelig tilværelse og nu forlyder det at teamet er på vej til at blive solgt igen. En sådan tilværelse plejer ikke at smitte postivit af på præstationerne – men på den anden side – i Spykers tilfælde kan det vel ikke blive værre...
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Istanbul Park26/08/07 - Istanbul Park - Formel 1 - FIA F1 |