Robert Bell gør virkelig hvad han kan for at hente De Simoni i GPC Sport Ferrarien. Efter 4 omgange i bilen har han hentet 10 sekunder, så andenpladsen er ikke tabt endnu. Førstepladsen er dog ude af syne, mere end een omgang skiller nr. 1 og 2 i klassen.
17.20: Safety Car kommer på banen da Spyker Squadron Spykeren står af i et monstercrash på toppen af Eau Rouge og hamrer baglæns ind i dækbarrieren. Ikke stedet man ønsker at stå af.
I resten af løbet ser det således ud:
LMP1 domineres fortsat af Peugeot nr. 8, foran de to Pescaroloer. Det løb er kørt, og kun uheld kan forhindre dem i at slutte på disse positioner. LMP2 er lige så afgjort. RML Lolaen er 2 omgange foran ASM Lolaen, der igen er en omgang foran Barazi-Epsilon Zytek'en.
I GT1 er Oreca Saleen'en en omgang foran Larbre Aston Martin, der igen er en omgang foran Alphand Corvette C6.R. Heller ikke her er der længere det store ræs om positionerne.
GT2-klassen er den eneste hvor der reelt er lidt spænding om resultatet. Felbermayr Porschen fører nu klassen med godt en omgang til GPC Sport Ferrarien, der har mindre end et sekund til Virgo Ferrarien takket være Safety Car'en. Farnbacher Porschen med Lars Erik Nielsen er en omgang efter tredjepladsen, så de ser ud til at måtte nøjes med en fjerdeplads.
Vi mangler nu 20 omgange med en time tilbage - men under Safety Car... Hvad kommer først? Antallet af omgange eller maks-tiden? Det har stor indflydelse på pitstrategien for holdene hvilken af de to der kommer først - er det maks-tiden kan de måske spare et pitstop, men er det antallet af omgange, koster det selvfølgelig mere brændstof.
17.35 og Jarek Janis er stadig ikke ude af Spykeren - det var et kæmpecrash han havde - vi håber han er ok, men ambulancen holder ved bilen på toppen af Eau Rouge. Sålænge han ikke er ude af bilen, kan den ikke fjernes, og sålænge den ikke er fjernet, bliver feltet ved med at cirkulere under Safety Car.
Både GPC Sport Ferrarien og Virgo Ferrari foretager et pitstop under Safety Car, og den duel vinder Virgo. Robert Bell er nu tilbage på andenpladsen i klassen, men stadig med en omgang til den førende Felbermayr Porsche.
Og da vi stadig har Safety Car på banen, bliver tiden mindre og mindre til at hente den tid ind - det ligner en andenplads til Allan og Virgo Ferrari da Bell burde kunne køre resten af løbet uden yderligere pitstops. Felbermayr Porschen mangler muligvis et sidste pitstop, så måske kan det hente noget tid ind for Virgo?
Korrektion: Det var faktisk RML Lolaen som Christian Fittipaldi bankede ind i siden af tidligere. Han havde netop overhalet Larbre Aston Martinen og forsøgte lidt for optimistisk at overhale RML Lolaen udenom i La Source - men den gik ikke.
Grønt flag kl. 17.55 - med 39 minutter/13 omgange tilbage. RML Lolaen er nu på en samlet tredjeplads fordi Pescarolo nr. 17 foretog et pitstop under Safety Car og tabte en omgang. Hvis løbet ender sådan, vil det være første gang at en LMP2-bil kommer på det generelle podie på Spa. Men det er helt fortjent at det bliver RML - de har haft en perfekt weekend og har kørt et fejlfrit løb.
Michael Vergers i Barazi-Zytek'en laver en dum fejl og kører ind i siden på ASM Lolaen i et sving hvor der ikke er plads til begge biler. Det koster et knækket styretøj på Barazi-Zytek'en, og Michael Vergers spinner rundt et par gange. Dermed ryger også tredjepladsen i LMP2 - bilen humper meget langsomt tilbage til pitten men styretøjet er helt færdigt - han kan stort set ikke styre og han stopper bilen halvvejs tilbage til pitten. Surt at miste en tredjeplads på så en så dum ting.
Der mangler 9 omgange - og Felbermayr Porschen har endnu ikke været i pit. Kan den holde distancen, eller skal den have et splash-and-dash stop til sidst? Robert Bell gør hvad han kan for at hente tid ind - så meget at han er lige ved at blive kørt af, af en JMB Ferrari i La Source, men han slipper med skrækken.
Løbet kører maximal distance - 143 omgange - og desværre skal Felbermayr Porschen ikke i pit igen. Stakkels Allan Simonsen og Robert Bell ender på andenpladsen i GT2-klassen, en omgang efter.
Stillingen ender altså således:
LMP1:
1. Peugeot nr. 8
2. Pescarolo nr. 16
3. Pescarolo nr. 17
1. RML Lola nr. 25
2. ASM Lola nr. 40
3. Horag-Lista Lola nr. 27
GT1:
1. Oreca Saleen nr. 55
2. Larbre Aston Martin nr. 50
3. Alphand Aventures Corvette nr. 72
GT2:
1. Felbermayr Porsche nr. 77
2. Virgo Ferrari nr. 96
3. GPC Sport Ferrari nr. 97
Generelt ender stillingen således:
1. Peugeot nr. 8
2. Pescarolo nr. 16
3. RML Lola nr. 25
4. Pescarolo nr. 17
5. ASM Lola nr. 40
Altså får vi for første gang på Spa en LMP2 på det samlede podie med RML Lolaen. Fuldt fortjent efter en perfekt weekend og et fejlfrit løb fra deres side.
Danskerne endte således:
- Allan Simonsen: 2 i GT2.
- Lars Erik Nielsen: 4 i GT2.
- Bo McCormick: 10 i GT2.
- Kurt Thiim og Thorkild Thyrring måtte desværre udgå med Markland Corvetten.
- Juan Barazi ender på en samlet 25-plads og en 6-plads i LMP2 klassen efter deres sammenstød med ASM Lolaen.
Jesper Thomsen
Læs mere om: Allan SimonsenLars Erik Nielsen Farnbacher Loles MotorsportsVirgo MotorsportSpa-Francorchamps19/08/07 - Spa-Francorchamps - Le Mans Series |