Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans Series

Le Mans Series - Spa - tredje og fjerde time

Le Mans
Series 

19/08/07 

Racet stabiliseres
Allan Simonsen dominerer GT2 - og ingen regn endnu...
 

Time 3 begynder godt - der sendes Safety Car ud pga. rester på banen efter en af LNT Panoz'erne har været i autoværnet. Det fører til hektisk aktivitet i pitlane, da stort set alle biler er indenfor deres pitvindue, og regnen truer mere og mere i horisonten - teams'ene er begyndt at forberede diveres regn- og intermediate-dæk - men ingen ved om eller hvornår regnen kommer...

Safety Car'en trækker ind efter 15 minutter, samtidig begynder det at regne ganske småt ved La Source og pitlane. Spørgsmålet er om det bliver værre eller stopper igen? Regnen stopper dog igen så snart den kom igang, så heller ikke denne gang blev det til noget...

Lidt opsamling på danskerne, der er tilbage i feltet:

Barazi havde en uheldig anden omgang - han spandt sin Zytek rundt i La Source hårnålen og endte dermed næsten sidst i feltet. De har dog nu kæmpet sig op på en samlet 10-plads, 6 omgange efter den førende Peugeot.

Lars Erik Nielsen har en forrygende eftermiddag. De ligger lige nu (15.31) på en 6-plads i GT2-klassen, kun 6 sekunder efter nr. 5. De holder sig til deres plan med stabile omgangstider og ingen problemer - det kan godt give pote i sidste ende.

Allan Simonsens Ferrari fortsætter med at føre GT2-klassen. Forspringet er nu øget til en omgang. Robert Bell er i bilen lige nu, og de kører fortsat på for at øge forspringet.

Bo McCormick lever en lidt mere stille eksistens på en 12-plads i GT2-feltet. De holder sig stille og roligt kørende uden panik og satser på at hente pladser på andres problemer.

Stillingen kl. 15.30 ser ud som følger:

LMP1:

1. Peugeot nr. 8
2. Pescarolo nr. 16
3. Pescarolo nr. 17

LMP2:

1. RML Lola nr. 25
2. ASM Lola nr. 40
3. Horag-Lista Lola nr. 27

GT1:

1. Oreca Saleen nr. 55
2. Larbre Aston Martin nr. 50
3. Alphand Aventures Corvette nr. 72

GT2:

1. Virgo Ferrari nr. 96
2. Felbermayr Porsche nr. 77
3. Imsa Performance nr. 76

Kl. 15.35 lykkes det Chad Peninsula Panoz'en at køre Kruse Pescaroloen af - han forbremser sig ind i et sving og banker op i bagenden på Kruse Pescaroloen. Det bringer endnu engang Safety Car på banen da Kruse-bilen ikke kan køre selv og spærrer banen. Robert Bell i Virgo Ferrarien må en tur over Curben for at undgå Kruse Pescaroloen - det var tæt på at det hele var endt i tårer for Allan Simonsen!

Næppe er Safety Car'en kørt ind igen, før Horag-Lista Lolaen får kørt sig selv af ved hjælp af en Porsche - Lola'en drejer ind i svinget for tidligt og kører fronten af Porschen og beskadiger sit eget venstre baghjul.

Peugeot'en er en omgang foran de følgende, og har helt tydeligt sat farten ned. I starten var deres Race Pace på 2.05-2.06 - nu køres der tider omkring 2.08-2.10 hvor resten af LMP1-feltet ligger på 2.10-2.12. De har så meget styr på racet, at de kører lige præcis den fart der er nødvendig, og ikke mere.

Bruichladdich Radical'en er færdig for i dag - samme sted som Kruse Pescaroloen døde, trækker Stuart Moseley bilen af banen og ud.

Christian Fittipaldi laver dagens geniale overhaling - eller forsøger på det... Han vil overhale den ene Larbre Aston Martin med Giorgi Franchi og JetAlliance Aston Martin'en, men når kun at komme forbi Larbre Aston'en, og banker ind i siden på JetAlliance i La Source hårnålen - hvilket koster et spin til Fittipaldi, og en vandretur op til racecontrol for teamchefen - formodentlig til en skideballe og en bøde...

Allan Simonsen fortsætter med at dominere GT2 - efter et pitstop er Virgo Ferrarien nu 43 sekunder foran Felbermayr Porschen og de må siges at have fuldt kontrol over den klasse. Lars Erik Nielsen er nu avanceret til en 5-plads og fortsætter ufortrødent.

Kl. 16.10 kører Porsche nr. 76 af i et kæmpeuheld lige før Blanchimont svinget. Safety Car kommer endnu engang på banen.

Ambulancen stopper nu ved Porschen - vi håber at Raymond Narac - som sidder i bilen - ikke er kommet noget til. Han mistede helt kontrollen med bilen - muligvis pga. en punktering på et af baghjulene, og bilen ramte dækmuren hårdt så både for- og bagende er smadret på Porschen.

Stillingen kl. 16.15 er som følger:

LMP1:

1. Peugeot nr. 8
2. Pescarolo nr. 16
3. Pescarolo nr. 17

LMP2:

1. RML Lola nr. 25
2. ASM Lola nr. 40
3. Barazi-Epsilon Zytek nr. 32

GT1:

1. Oreca Saleen nr. 55
2. Larbre Aston Martin nr. 50
3. Alphand Aventures Corvette nr. 72

GT2:

1. Virgo Ferrari nr. 96
2. Felbermayr Porsche nr. 77
3. Farnbacher Porsche nr. 90

Læg mærke til, at Barazi nu har kørt sig op på en tredjeplads i LMP2-klassen, og at Lars Erik Nielsen nu er på 3-pladsen i GT2-klassen, "takket" være IMSA-Porschens uheld.

Jesper Thomsen

Læs mere om:
  • Allan Simonsen
  • Lars Erik Nielsen
  • Farnbacher Loles Motorsports
  • Virgo Motorsport
  • Spa-Francorchamps
  • 19/08/07 - Spa-Francorchamps - Le Mans Series
  •