- Jeg var den næstsidste kører gennem EM-nåleøjet 2006 i Thy, konstaterer Bo Sørensen. - Men med et års ekstra erfaring i bagagen så jeg frem til EM-semifinalen i belgiske Genk, hvor jeg kunne deltage med lidt større psykisk overskud. Som en ekstra forberedelse havde jeg kørt en afdeling af det belgiske mesterskab i foråret på samme rundbane. Det er vigtigt at få sving-kombinationerne helt ind under konkurrencehuden.
Bo Sørensen kørte en klog EM-kvalifikation i belgiske Genk. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Bo Sørensen havde desuden fået styrket EM-selvtilliden efter et flot topresultat i det traditionsrige Viking Trophy. Betty Racing-køreren hjemtog en fornem toer i den nordiske styrkeprøve, som i år blev afviklet på den kuperede Rudskogen-rundbane i Norge.
EM-kvalifikationen i Genk havde samlet 53 top-juniorkørere fra: Danmark, Norge, Sverige, Finland, Rusland, Holland og Belgien, som skulle dyste om 21 EM-billetter.
Bo Sørensen satte trumf på i EM-kvalifikationen, som foregik under vanskelige og varme betingelser i Belgien. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Det er vigtigt at starte langt fremme i kvalifikationsheatene, forklarer teamchef og far Erik Sørensen. - Ellers bliver man nemt skubbet af banen, når urutinerede konkurrenter foretager nervøse overhalinger, hvor der er egentlig ikke er tilstrækkelig plads.
Betty Racing var tæt på at tabe EM-kvalifikationen helt uden for asfalten. En over-emsig official spottede to små huller i køredragten hos Bo Sørensen, og i første omgang blev den sydvestjyske knægt nægtet adgang til tidtagningen. Erik Sørensen konstaterede med et glimt i øjet:
- Det er spildt energi at fremkomme med saglige argumenter, når en chef-official har taget en beslutning. Samtidig anvender midteuropæerne et suverænt trick, idet deres kundskaber udi engelsk pludselig er ikke-eksisterende.
Samtidig tikkede de dyrebare sekunder, som var skemasat til kvalifikationen i KF3. I huj og hast lånte Bo Sørensen dog en køredragt hos en teamkammerat.
- Bo beviste dog sin stædighed og psykiske overskud ved at køre sjettehurtigst blandt de 53 startende, fortsætter Erik Sørensen. - Dette blev fulgt op af en samlet otter i kvalifikationen, hvorfor mellem-cuttet på 34 kørere til finalerne i Genk var bestået.
I en lånt køredragt satte Bo Sørensen et fornuftigt fingeraftryk sammen 4 andre danske kørere på KF3-klassen i Genk. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
EM-kvalifikationen i Belgien var meget hårfin. Således kørte den hurtigste KF3’er med en hastighed af 87 km/t på den 1.360 m. lange rundbane i Genk. Herefter fulgte deltagerne i hurtig rækkefølge ned til nr. 45, som kun var 1 km/t (!) langsommere.
- Til finalerne havde jeg fået nye bagdæk på karten, oplyser Bo Sørensen. - Startplaceringen i den lige række som otter var derimod ikke helt optimal. Taktikken var derfor satsning på en podieplacering i TOP FEM, samt ellers køre EM-kvalifikationen sikkert hjem blandt de 21 første.
Bo Sørensen satte et finale-angreb ind, men fandt ikke race craft til at avancere i feltet. Slutresultatet blev derfor en konsolidering i blandt aspiranterne til EM-finalen.
Bo Sørensen ser frem til et spektakulært EM-brag for KF3-klassen i italienske Sarno. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Med to fjortendepladser og 28 placeringspoint var der ingen problemer med EM-kvalifikationen, afslutter Bo Sørensen. - Jeg ser derfor frem til EM-braget i italienske Sarno først i september, som foregår lige neden for vulkanen Vesuv lidt uden for Napoli. På en af Europas længste rundbaner skal jeg dyste mod 71 andre top-kørere, som repræsenterer 17 lande, og heraf er vi 5 fra Danmark.
Betty Racing Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Bo Sørensen |