Umiddelbart skulle man tro, at de fleste ville satse på de mange hestekræfter, men løbet finder sted på en godt halvanden kilometer lang og forholdsvis snoet hastighedsprøve i Fårvangs industrikvarter mellem Viborg og Århus.
Vinderrecepten syntes derfor at bestå af en god kører, der sidder bag rattet af en de mindre biler, som bogstaveligt talt hurtigt kan komme rundt om hjørnerne og op i fart igen. Netop sådan en biltype råder Martin Knudsen, Egtved, over i form af en orange Ford Fiesta Super 1600.
”Løbet i Fårvang burde passe godt til min bil, og jeg har da også tidligere kørt stærkt i Fårvang,” indrømmer køreren, som tidligere er blevet kåret til årets rallytalent af Dansk Automobil Sports Union. ”For tre år siden kørte jeg i en Peugeot 106 Maxi, som i princippet minder meget om min nuværende bil. Dengang blev jeg treer generelt med nul komma ingenting til toeren. Det var meget tæt, og jeg håber også, at det bliver tæt denne gang.”
Efter en pause – hvor han bl.a. er blevet far til en lille dreng – sætter Martin Knudsen sig fredag aften atter bag rattet af sin Ford Fiesta Super 1600 for at give gas i Tvilum-Scanbirk Rallyshow. (Foto: Morten Alstrup)
Martin Knudsen kan bedre end de fleste i feltet vurdere de forskellige biltypers chancer og muligheder i Tvilum-Scanbirk Rallyshow 2007. Sidste år kørte han nemlig selv det, der må betegnes som en modpol til hans nuværende Ford Fiesta Super 1600, nemlig en af de firhjulstrukne biler.
”Andre kørere har jo tidligere bevist, at de har kunnet kunne køre stærkt med de firhjulstrukne biler i Fårvang, og efter at Christian Jensen og Max Christensen begge har fået større bremser på deres Subaruer, så skal man også regne med dem. Jeg er spændt på, hvordan det kommer til at gå. Det er lang tid siden, at jeg har været ude at køre,” vurderer Martin Knudsen. Siden sit seneste løb for godt tre måneder siden, har familielivet fået lov til at fylde mere, da han er blevet far til en søn, men der er dog også blevet tid til at arbejde med rallybilen.
”Da jeg overtog Fiestaen, startede jeg med at køre med en grusopsætning, men jeg har nu brugt noget af sommeren til at få lavet en ny opsætning beregnet til asfalt. Jeg har haft lejlighed til at teste lidt med den nye opsætning, og det virker som om, at den passer meget bedre til min bil,” siger han. Men det får ham ikke til at skrue forventningerne helt i vejret. ”Vi kommer nu nok ikke uden om, at Ib Kragh bliver den hårdeste modstander, for han er bare god til denne type løb.”
Tvilum-Scanbirk Rallyshow afvikles med først en ordinær konkurrence med tre indledende heats, hvor det første startes fredag klokken 17.00. Når resultatet af disse heats foreligger, udvælges de 20 bedste af de i alt 59 startende til finalerunden, som køres klokken 20.40.
Korte fakta |