Selvom NCC Rally Sprint i sidste øjeblik blev slettet som tællende til mesterskabet for de historiske biler, deltog vi i det vestsjællandske løb i Nyrand grusgrav ved Svebølle. Det er en udfordrende bane og stemningen plejer være i top. Og det blev et par dejlige dage med masser af rally, solskin og glade mennesker. En super weekend i grusgraven hos NCC og værtsklubben Kalundborg og Omegns Motorklub. Oprindeligt hed klubben Kalundborg og Omegns Motor Orienteringsklub, deraf navnet KOMO. Men orienteringsafdelingen ebbede ud og det var rallysporten som klubben satsede på. Så orientering blev fjernet fra navnet.
Men orienteringen har klubben nu ikke mistet, for denne udgave af det klassiske rallysprint blev et af de bedste i mange år.
Med 83 biler til start kunne arrangøren atter afvikle 25. udgave af løbet, som i ”de gode gamle dage”, hvor man skulle slås om placeringerne, for at kvalificerer sig til finaleheatene. Det giver spænding, både blandt publikum og deltagere, allerede fra fredag aften, hvor de ikke-seedede skal kæmpe om pladserne i finalen.
Sidste år knækkede højgearsakslen på Golf’en under træningen og så var det løb slut for os. Målet i år var at gennemfører, holde fanen højt for den historiske motorsport og hygge os med de andre kørere.
Vi ville selvfølgelig gerne kvalificere os til finalen, men med kun to tilmeldte biler i vores klasse (0-1600 ccm.), valgte arrangøren at følge reglerne som sig hør og bør og lægge os sammen med nærmeste højere klasse. Det betød at vi skulle konkurrere mod 2-litersbilerne og så var et spinkelt håb slået i stykker, allerede før løbet startede. Kun de fem bedste i klassen kom videre og vi blev nummer seks, efter et problemfrit løb i det smukke sommervejr.
Troels Lund/Peter Petersen fra Slagelse Auto Sport i VW Golf GTI fra 1978, opnåede en 6. plads i NCC Rally Sprint Trofæet. (Foto: Nitt-Foto.dk)
Oprindeligt var der 11 historiske biler tilmeldt i de 2 klasser, 0-1600 og over 1600 ccm., men en meldte afbud og to måtte flyttes til deres rigtige gruppe, da de ingen historisk vognbog havde til deres biler. Det er synd de ikke får lavet arbejdet færdigt og får rekvireret en historisk vognbog til deres biler, da begge vitterligt hører hjemme i de historiske klasser. På den anden side, så var det ikke lykkedes den ene af dem at komme videre til finalen, hvis han havde deltaget i den historiske klasse, hvor konkurrencen er skarpere end i gr. H.
Michael Lund - Opel Ascona B, Kim Madsen - Ford Escort RS2000, John Madsen - Ford Escort RS2000, Kurt Mejer - Volvo 142, er et hårdt firkløver at kæmpe imod, når de giver gas med deres fine biler fra 1968 (Volvo 142) til sidst i 70’erne. Det race de præsterede i 25 års jubilæet for Rally Sprint i Danmark, varsler nye vinde i dansk rallysport. Interessen for gr. H ebber langsomt ud og det bliver de historiske klasser som tager over for de gamle biler fra tresserne og halvfjerdserne, til og med 1981.
Prøv så at forestille dig, hvordan det var gået hvis dette rally sprint havde talt til DASU CUP’en for historisk rally. Så havde du måske også set Per G. Hansen - Porsche 911, Ole Poulsen - Opel Ascona 400, Peter D. Nielsen - Triumph TR7 V8.
Superbiler, som kunne have klasket mange af de moderne biler på startlisten.
Spændende, ikk´.
Sidste nye!
Erik Sørensen, Varde, har solgt Betty. Tænk hvis hun kommer frem i lyset og vil kører historisk sammen med trekløveret nævnt herover, i klassen over 2000 ccm. Så bliver det endnu mere spændende at følge historisk rally i Danmark.
Næste tællende afdeling af Historisk DASU CUP og FirstStop Historic Rally Cup bliver det andet Rally Thürmer Klubrallysprint på Køge Havn 2. september, hvor det er Hedelands Motorklub som er arrangør.
Vær lige opmærksomme på, at der også arrangeres 2 klubrally med navnet Rally Thürmer. Begge er tællende til Mini Club Denmarks klubmesterskab, men løbene er åbne i de sædvanlige klubrally klasser.
Første gang 18. august i Esbjerg og anden gang 6. oktober i Herfølge. Kontakt løbsleder fra Mini Club Denmark, Peter Jacobi, for yderligere info på 75160152 / 50453912.
Troels Lund Læs mere om: Gammelrand |