For sydvestjyske Betty Racing er Bo Sørensen stærkt opsat på at komme med i den forreste halvdel af kvalifikationsfeltet i Belgien, som er åbent for kartingteams fra Danmark, Norge, Sverige, Finland, Rusland, Holland og Belgien.
- Den sidste styrkeprøve inden Genk foregår i det traditionsrige Viking Trophy, forklarer Bo Sørensen. - Arrangementet er et nordisk stævnemøde blandt EM-aspiranterne, som i år foregår på den kuperede rundbane i Rudskogen lidt uden for Oslo i Norge.
Bo Sørensen ser frem til den stærke styrkeprøve i Viking Trophy. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I 2006 blev Viking Trophy afviklet i Göteborg, hvor Bo Sørensen hjemkørte en flot femteplads i det skrappe selskab. I år går ambitionerne efter en slutplacering i TOP TRE:
- Rudskogen er blandt de absolut sværeste baner, som jeg har prøvet kræfter med i Europa. Specielt højdeforskellene og de uoverskuelige sving giver uvilkårligt kørerne mavekriller. Sidste kørte jeg det udvidede nordiske mesterskab (NEZ) på Rudskogen, og her var jeg tredjehurtigst under tidtagningen. Efter de tre kvalifikationsheat fik jeg en startplacering som firer i NEZ-finalen, men blev snydt af en urutineret konkurrent, hvilket kostede en snurretur samt farvel til en NEZ-medalje.
Sydvestjyden håber på at forbedre femtepladsen fra Viking Trophy 2006. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Betty Racing ser frem til styrkeprøven i de norske fjelde, idet teamchef og far Erik Sørensen konstaterer:
- Indfasningen af de nye langtidsholdbare motorer i KF3-klassen har uvilkårligt skærpet konkurrencen blandt de nordeuropæiske top-kartkørere i aldersklassen: 13-16 år. Et topresultat i Rudskogen vil derfor styrke selvtilliden fornuftigt inden EM-kvalifikationen i Genk.
Bo Sørensen har fået fornem fart i karten efter skiftet til de nye motorer i KF3. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Normalt afprøver Betty Racing udenlandske kræfter med konkurrenter i Tyskland og Belgien. Sydvestjyderne ser dog frem til at teste sæsonformen op mod de svenske og finske kørere:
- Banerne i Norge, Sverige og Finland har deres specielle charme ved at være kringlet omkring granitpukler, som er landfast med Kina. Mellemdyre broafgifter og færgebilletter bevirker desværre, at det er mere fornuftigt at køre syd for landegrænsen. Specielt Finland har et veludviklet talentmiljø inden for karting, hvilket er grobunden for de finske køreres succes i Formel 1.
Det vekslende nordiske sommervejr giver kartkørerne krævende udfordringer i regnvejr. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Danmark og Finland stiller begge med 11 kørere i EM-kvalifikationen, hvorfor danskerne er i fuld gang med at indhente suomiernes forspring.
Betty Racing Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Bo SørensenBetty Racing |