Vi håbede til det sidste på tørvejr forud for løbet forklarer Co-driver Finn Thomsen: prøverne
på Mors var ekstremt hurtige, men med mange svære detaljer så vi var klar over at der skulle
køre til marginalerne hvis vi skulle have en chance for at følge med i toppen. Det krævede
tørvejr da vi mener at have fundet et fornuftigt setup til tørvejr, men stadig ikke har 100 % har
styr på regnvejrsopsætningen. Da vi samtidigt kæmper mod 4WD biler skal vi have tørvejr for
at kunne matche dem.
En punktering på en af de første prøver kostede Martin Johansen 6 minutter. (Foto: Finn Thomsen)
For en gang skyld passede vejrudsigten – desværre.
De lovede regn, og det fik vi.
Teamet lægger ud i så højt et tempo som muligt på de meget glatte veje og ligger sammen
med en del andre omkring top fem. Opsætningen til regnvejr passer stadig ikke helt til Martin
Johansens kørestil, men teamet justerer lidt på undervognen og føler et det går den rigtige
vej. Men på prøve 4 sættes teamet totalt ud af spillet om en topplacering.
Martin Johansen: Vi kører med topfart hen mod et hurtigt vestresving, men da jeg skal
bremse ned til svinget mærker jeg at venstre forhjul er punkteret og er umulig at bremse ned.
Det eneste der er at gøre er at få bilen bremst ned uden at ramme noget så vi flyver lige ud i
svinget og ind på en mark hvor hastigheden efter mødet med det meterhøje korn kommer så
meget ned at vi kan komme tilbage på vejen og fortsætte. Dækket er åbenbart blevet rykket i
stykker i et af de foregående sving uden at vi har bemærket det og det er meget heldigt at der
er en mark vi kan køre ud på for mange andre steder på prøven kunne det have fået helt
andre konsekvenser. Der er 7 km tilbage af prøven inden mål så vi vælger at skifte det
punkterede hjul af sikkerhedsmæssige grunde.
Resultatet er et tidstab på omkring 6 minutter og en placering som nummer 35. Det er kun de
første 13 der får point så der er ingen mulighed for at køre det tabte ind, med mindre de
andre foran får samme problemer som os.
Suzuki teamet vælger at bruge resten af løbet på at afprøve forskellige opsætninger og kører
sig da også 12 pladser frem i feltet, men det var en træls dag på Mors.
Næste DM afdeling er på Bornholm i september – det er jo solskinsøen, det håber vi at den
lever op til!
Løbet blev vundet af Karl-Åge Jensen i Subaru Impreza WRC S12 foran Morten Karl i
Mitsubishi Evo 8 MR og Max Christensen i Subaru Impreza.
Suzuki Motorsport Danmark Finn Thomsen Læs mere om: Morsø16/06/07 - Morsø - DM Rally |