Vi begynder nu at kunne se de forskellige strategier for Peugeot og Audi. På nuværende tidspunkt har Audi nr.1 brugt 32 pitstops til de 337 omgange, hvor Peugeot nr. 7 kun har brugt 28.
Hele løbet igennem har Audi kørt omkring 12 omgange pr. stint, hvor Peugeot har kørt 13 omgange. Desværre har et par af de pitstops varet alt for længe for Peugeot, og deres tempo på banen har ikke været hurtigt nok til at kunne drage fordel af deres sparede tid i pitten. De 4 stop som de har sparet svarer cirka til 6 minutter, men det hjælper bare ikke når man er 20 minutter bagefter...
I GT2 er Allan Simonsen nu kommet i bilen og han kører hurtigst af alle lige nu. Det er helt klart et forsøg på at presse konkurrenterne til at lave lidt fejl, så der måske kan hentes en placering eller to? De er desværre 2 omgange bagefter andenpladsen, og det er meget at hente med to en halv time tilbage.
LMP2 er stort set afgjort - der er 22 omgange imellem Binnie Motorsports og Barazi Epsilon nr. 33, og med Cirka 30 omgange tilbage i løbet skal der ske noget katastrofalt indenfor de næste 15 minutter hvis ikke Binnie Motorsport skal vinde den klasse.
I mellemtiden laver Oreca Saleen nr. 55 en lille pirouette ved første chikane - Ayari taber simpelthen bagenden under indbremsningen. Han bøjer en bagvinge og må i pitten. Han ligger pt. på 9. pladsen i GT1, men han har 3 omgange til nr. 10 så de har en chance for at beholde deres placering.
KL. 12.38 er der drama igen: Peugeot nr. 7 kommer ind i pitten og rulles tilbage i garagen! Der er ikke rigtigt nogen indikation af hvad der kan være galt, men de har ved flere pitstops måttet hælde ekstra olie på, så måske et større problem? De har dog tid ned til nr. 8, så det er ikke umiddelbart katastrofalt.
Og dog - kl. 12.47 bytter de to Peugeot plads - nr. 8 er nu på andenpladsen. Der er nu 4 omgange til nr. 4 i klassen som er Pescarolo nr. 16. Skal Pescarolo alligevel på podiet i år?
Kl. 12.53 kommer regnen igen til Le Mans - Frank Biela må fortsætte lige ud igennem den første chikane og Audi står klar med regnejrsdæk. Biela skal alligevel i pit så det er meget heldigt for dem.
Stillingen kl. 13 ser altså således ud:
LMP1:
1. Audi nr. 1 347 omgange
2. Peugeot nr. 8 339 omgange
3. Peugeot nr. 7 337 omgange
4. Pescarolo nr. 16 336 omgange
5. Rollcentre Racing nr. 18 326 omgange
LMP2:
1. Binnie MOtorsports nr. 31 309 omgange
2. Barazi Epsilon nr. 33 288 omgange
GT1:
1. Aston Martin nr. 009 321 omgange
2. Corvette nr. 63 319 omgange
3. Aston Martin Larbre nr. 008 318 omgange
4. Aston Martin nr. 007 315 omgange
5. Oreca Saleen nr. 54 314 omgange
GT2:
1. Imsa Performance Porsche nr. 76 299 omgange
2. Risi Ferrari nr. 99 292 omgange
3. Autorlando Porsche nr 93 290 omgange
4. AF Corse Ferrari nr. 78 287 omgange
5. Team LNT Panoz nr. 285 omgange
Regnen vælter nu ned over mulsanne - men kun dér.. Nogle teams vælger at sætte rigtige regnvejrsdæk, andre sætter kun intermediates på - hvilken strategi skal vise sig rigtig? En fejl nu kan koste rigtigt dyrt, uden tid til at rette op på det.
Peugeot nr. 7 er endnu ikke kommet på banen kl. 13.05 og det har nu kostet dem 3. pladsen generelt, hvilket betyder at Pescarolo nr. 16 nu er på podiet. Utvivlsomt til stor fornøjelse for Henri Pescarolo....
Drama for Autorlando Sport - Allan Simonsen kører desværre igennem dækmuren ved første chikane da han bliver fanget i det våde vejr, og han smadrer fronten og rykker hækvingen af bilen. Umiddelbart fortsætter han i stedet for at køre i pit, men det er uundgåeligt at han skal have et længerevarende pitstop for at blive repareret.
Det er god taktik fra Autorlando - de finder stumperne frem til Allan inden de kalder bilen ind, for på den måde at minimere tidstabet. Det viser også hvor professionelt det team er - mange andre teams ville være gået i panik og have kaldt bilen ind med det samme og måske på den måde tabt et par minutter.
Kl. 13.20 kommer Peugeot nr. 7 ud af garagen og genoptager jagten på 3. pladsen. Samtidigt kommer Autorlando Porschen ind i garagen til sin reparation - det ser ud til at blive en større omgang. De har 4 omgange eller ca. 20 minutter lige nu til nr. 4 i klassen - på den led er regnvejret heldigt fordi der køres langsommere på banen, og bare ét minut kan gøre hele forskellen.
Peugeot nr. 7 er tilbage i garagen igen og tilsyneladende har de opgivet den - der er ingen aktivitet på den og den står bare stille. Det betyder at Rollcentre Racing nu er inde i jagten på en 4. plads - de er 7 omgange bagud. Det vil i givet fald være den bedste placering de har fået på Le Mans.
Autorlando Porschen kommer ud igen efter en heroisk indsats af mekanikerne, de har kun tabt 3 omgange til den forfølgende AF Corse Ferrari, så 3. pladsen er endnu intakt.
Kl. 13.49 kommer porten ned for Peugeot nr. 7 der dermed officielt er trukket ud af løbet. Det giver Martin Shorts Rollcentre Racing deres 4. plads, et godt resultat for det lille private team.
Stillingen kl 14 ser således ud:
LMP1:
1. Audi nr. 1 356 omgange
2. Peugeot nr. 8 350 omgange
3. Pescarolo nr. 16 345 omgange
4. Rollcentre Racing nr. 18 334 omgange
5. Charouz Racing Lola 325 omgange
LMP2:
1. Binnie MOtorsports nr. 31 316 omgange
2. Barazi Epsilon nr. 33 295 omgange
GT1:
1. Aston Martin nr. 009 330 omgange
2. Corvette nr. 63 329 omgange
3. Aston Martin Larbre nr. 008 328 omgange
4. Aston Martin nr. 007 324 omgange
5. Oreca Saleen nr. 54 323 omgange
GT2:
1. Imsa Performance Porsche nr. 76 307 omgange
2. Risi Ferrari nr. 99 301 omgange
3. Autorlando Porsche nr 93 296 omgange
4. AF Corse Ferrari nr. 78 295 omgange
5. Team LNT Panoz nr. 294 omgange
Kampen i GT1 er lige så intens som den har været hele løbet igennem. Corvetten ligger omkring en omgang efter Aston Martin nr. 009, og bare en enkelt fejl fra Aston Martin kan stadig fratage dem sejren.
Vejret er nu så slemt at GT1-bilerne er hurtigere end LMP-prototyperne så det er virkeligt risikabelt lige nu. Jesper Thomsen
Læs mere om: Allan SimonsenJan MagnussenAutorlando SportCorvette RacingLe Mans16/06/07 - Le Mans - Le Mans |