Kl. 08 - TV viser nu at der var et problem under det sidste pitstop inden Dindo Capello mistede sit venstre baghjul Bilen blev sat ned inden venstre baghjul var spændt fast, og de måtte løfte bilen op igen og sætte hjulet ordentligt fast. Måske er der sket noget med spindlen der så har forårsaget at hjulet røg af. Bittert for hele holdet - men det er Le Mans. Én fejl fejl og du er ude.... Porten bliver trukket ned for Audi Nr.2 og dermed også for håbet om en 8. sejr til Tom K. Kommer han tilbage næste år?
Kl. 8.32 sker endnu et uheld for en danskerbil. Autorlando Porschen kørt af Lars Erik Nielsen får en punktering på højre forhjul lige efter mulsanne langsiden, og må køre hele vejen hjem med et dæk der flænser og flår i bodyworket foran - det kan ikke være sundt, og det betyder helt sikkert at de kommer til at tabe tid til de førende, og sandsynligvis også deres 3 plads i klassen, da Risi Ferrari nr. 97 kun er knap en omgang efter dem. Det er specielt skidt når det er forhjulene på en porsche, da vandkølerne sidder lige foran forhjulene på de biler.
Det var en prototype der trak direkte ind for Lars Eriks Porsche lige inden første chikane, så han havde meget svært ved at bremse, hvilket kostede to ødelagte fordæk, og deraf altså punkteringen på højre forhjul.
Kl. 8:45 kommer Risi Ferrari nr. 97 i pit igen - og problemerne er vist ikke overstået endnu. Der vælter vand ud af bilen, og den rulles ind i garagen igen.
Kl. 8.48 kommer Autorlando Porschen ud af garagen igen - det ser ud til at de er sluppet nådigt fra uheldet med fordækkene, og med hjælp af en del gaffa-tape, kører Lars Erik videre igen. Det har kostet en enkelt plads og en enkelt omgang til Risi Ferrari nr. 99, og på samme tid ser Scuderia Ecosse Ferrari nr. 87 ud til at være stort set færdig. Den kryber afsted i nødsporet på Mulsanne - den trænger vist til et ordentligt eftersyn efterhånden! Hvis den overhovedet kommer hjem - den er lige nu stoppet i nødsporet.
Vejret ser ud til at blive en faktor i løbet igen - regn er på vej, præcist hvornår det kommer er der ingen der ved, men luften lugter af regn og sorte skyer truer i horisonten. Hvad gør det mon ved stillingen?
Stillingen kl. 9 ser således ud:
LMP1:
1. Audi nr. 1 283 omgange
2. Peugeot nr. 7 278 omgange
3. Peugeot nr. 8 276 omgange
4. Pescarolo nr. 16 274 omgange
5. Rollcentre Racing nr. 18 267 omgange
LMP2:
1. Binnie MOtorsports nr. 31 254 omgange
2. Barazi Epsilon nr. 32 242 omgange
3. RML Lola nr. 25 237 omgange
4. Barazi Epsilon nr. 33 237 omgange
5. Saulnier Racing Courage nr. 35 217 omgange
GT1:
1. Aston Martin nr. 009 262 omgange
2. Corvette nr. 63 261 omgange
3. Aston Martin Larbre nr. 008 261 omgange
4. Aston Martin nr. 007 260 omgange
5. Oreca Saleen nr. 54 257 omgange
GT2:
1. Imsa Performance Porsche nr. 76 245 omgange
2. Scuderia Ecosse nr. 87 241 omgange
3. Risi Ferrari nr. 99 239 omgange
4. Autorlando Porsche nr 93 237 omgange
5. AF Corse Ferrari nr. 78 236 omgange
Vi har 36 overlevende tilbage ud af de 54 startende - og der er en lang søndag i vente endnu....
Charouz Racing får en slem dækpunktering på vej ind i anden chikane på Mulsanne - men han slipper med en sidelæsn tur ind over chikanen og kan fortsætte videre til pitten.
I GT1 er kampen nu så tæt som den aldrig har været før i dette løb - Aston nr. 007 kørt af Gollin ligger på omgangshøjde med Jan Magnussen og omgangstiderne ligger lige omkring 3:52 for begge biler. Den førende Aston holder samme tempo, så det er med at holde tungen lige i munden i øjeblikket - en lille fejl og du er ude af kampen. Her kan vejret virkelig komme til at spille en stor rolle...
Ellers går løbet sin skæve gang uden store hændelser lige nu. Dette er kernen i Le Mans - hold dig ude af problemer og hold bilen kørende på respektable tider, og så kommer løbet til dig hvis du kan blive ved - time efter time efter time....
KL. 9.30 bliver porten trukket ned for Risi Ferrari nr. 97 - den er ude. Dermed forsvandt en af de store favoritter i GT2 klassen, efter en afkørsel på Mulsanne og en overophedet motor. Samme skæbne ser ud til at overgå Saulnier Racing Couragen på dette tidspunkt - han kører ind i pitten med blå røg ud af udstødningen - blå røg er aldrig et godt tegn fra en racermotor.
Kan du huske RML Lolaen som havde en ganske forfærdelig start på løbet i går? Den bil er nu på andenpladsen i LMP2 klassen igen - ene og alene fordi de har kørt rundt og rundt uden problemer siden, hvilket man ikke kan sige om deres konkurrenter. Bilen er dog stadig mere end 20 omgange efter den førende LMP2'er, men som sagt før - alt kan ske i denne klasse!
Peugeot har nu skruet lidt op for dampen. De kører nu nøjagtigt samme omgangstider som Audi, og deres respektive bedste omgange ligger indenfor to tiendedele af Audis - og beskeden er tydelig: Vi her stadig!
Stillingen kl. 10 ser således ud:
LMP1:
1. Audi nr. 1 298 omgange
2. Peugeot nr. 7 293 omgange
3. Peugeot nr. 8 291 omgange
4. Pescarolo nr. 16 289 omgange
5. Rollcentre Racing nr. 18 281 omgange
LMP2:
1. Binnie MOtorsports nr. 31 267 omgange
2. RML Lola nr. 25 251 omgange
3. Barazi Epsilon nr. 32 250 omgange
4. Barazi Epsilon nr. 33 250 omgange
5. Saulnier Racing Courage nr. 35 224 omgange
GT1:
1. Aston Martin nr. 009 275 omgange
2. Corvette nr. 63 274 omgange
3. Aston Martin Larbre nr. 008 273 omgange
4. Aston Martin nr. 007 273 omgange
5. Oreca Saleen nr. 54 270 omgange
GT2:
1. Imsa Performance Porsche nr. 76 257 omgange
2. Risi Ferrari nr. 99 251 omgange
3. Autorlando Porsche nr 93 249 omgange
4. AF Corse Ferrari nr. 78 247 omgange
5. Team LNT Panoz nr. 245 omgange
Jesper Thomsen
Læs mere om: Jan MagnussenTom KristensenAudi Sport Infineon Team JoestCorvette RacingLe Mans16/06/07 - Le Mans - Le Mans |