Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

Le Mans 24-timer - 7. og 8. time

Le Mans 
16/06/07 

Le MansLøbet stabiliserer sig - men der er pres på!
 

Hvis vi skal lave en opsamling på første tredjedel af årets Le Mans 24-timer, så må det blive noget i denne stil:

Peugeot lader ikke til at have en bil der seriøst kan tage kampen op med Audi - den tekniske pris bliver for høj hvis de skal holde samme tempo som Audi kan. Ganske som ventet bliver det op til Audi selv at tabe løbet i år.

I LMp2 er situationen den samme som den altid er - bilerne er for skrøbelige og vinderen af klassen bliver den bil der overlever. Sidste års vinder og storfavoritten til i år - RML - er langt nede i rækkerne på en samlet 46. plads, men man skal aldrig sige aldrig i denne klasse.

GT1 er akkurat den tætte kamp imellem Aston Martin og Corvette som ventet. Desværre er Corvetterne helt ukarakteristisk blevet ramt af et teknisk udfald med nr. 64, hvilket aldrig er sket før på Le Mans. Nu er bekymringen så om samme fejl vil dukke op på Jan Magnussens nr. 63 på et tidspunkt... I skrivende stund er Big Mag en omgang nede i forhold til den førende Aston Martin, primært på grund af de mange safety car perioder i starten af løbet. Tempoet er det samme som Aston-bilerne holder, så holdene er nu igang med en opslidende udholdenhedsmatch. Den der knækker, taber...

GT2 er spændende - meget spændende. Risi Ferrari nr. 97 har ligget i spidsen i lang tid, men kun lige over en omgang foran efterfølgerne, og Autorlando ligger godt til lige omkring 3-4 pladsen, uden de store problemer indtil videre.

Udgået er indtil videre Audi nr. 3, Bruichladdich Radical, JLOC Lamborghini og Corvette nr. 64. Samtidig er Pescarolo nr.17 i pit med med en olielæk - dermed forsvinder også deres chance for at vinde i år. Indtil videre har de ikke en ide om hvor olien kommer fra.

Klokken er nu henved 21.20 og Allan McNish sætter virkelig damp på kedlerne med løbets hurtigste tid indtil videre med tiden 3:27.684. Det hurtigste Peugeot kan køre lige nu, er tider på 3:30 som sættes af Peugeot nr. 8 med Sarrazin. Villeneuve har fortsat ikke så meget fart i bilen - han ligger på tider omkring 3:44.

Pescarolo nr. 17 kommer på banen igen kl. 21.33 - problemet var vist at de havde hældt for meget olie på bilen!

Kl. 21.45 - løbet er faldet lidt til ro nu. Bilerne kører uden de store problemer, og de forskellige strategier er nu ved at tage form. Audi hamrer derudaf med 3:29 tider for begge Audier, og det bedste Peugeot nr. 8 kan stille op er 3:36 som svar. Jaques Villeneuve skuffer i Peugeot nr. 7 - han kan slet ikke holde trit med de andre Dieselbiler, og hans tider svinger meget mere end godt er.

I GT1 er de to Saleen også falmet lidt - de var hurtige i træning og kvalifikation, men de kan heller ikke holde trit med de andre Aston biler og Corvetten. Men lad os se - det kan være de satser på hare-og-skildpadden strategien...

Stillingen kl. 22 ser således ud:

Nr.#TeamKlasseNr.Omg.
12Audi Sport North AmericaLMP11106
21Audi Sport North AmericaLMP12104
37Team Peugeot TotalLMP13103
416Pescarolo SportLMP14102
515Charouz RacingLMP15100
618Rollcentre RacingLMP1699
78Team Peugeot TotalLMP1799
833Barazi EpsilonLMP2198
9007Aston Martin RacingLMGT1197
10009Aston Martin RacingLMGT1297
1140Quifel ASM TeamLMP2297
1212Courage CompetitionLMP1897
1363Corvette RacingLMGT1397
14008AMR Larbre Comp.LMGT1496
15100AMR BMSLMGT1596
1631Binnie MotorsportsLMP2396
1755Team OrecaLMGT1696
1854Team OrecaLMGT1795
1972Alphand AventuresLMGT1895
2059Team ModenaLMGT1993
2124Noel Del BelloLMP2493
2217Pescarolo SportLMP1993
2397Risi CompetizioneLMGT2193
2435Saulnier RacingLMP2592
2573Alphand AventuresLMGT11091
2687Scuderia EcosseLMGT2291
2793Autorlando SportLMGT2391
2867Convers Menx TeamLMGT11191
2980Flying Lizard MotorsportLMGT2491
3076Imsa PerformanceLMGT2591
3199Risi CompetizioneLMGT2690
3270PSI ExperienceLMGT11290
33006AMR Larbre Comp.LMGT11389
3485Spyker SquadronLMGT2789
3578AF CorseLMGT2888
3644Kruse MotorsportLMP2688
3783GPC SportLMGT2987
3813Courage CompetitionLMP11086
3914Racing For HollandLMP11183
4082Team LNTLMGT21083
4132Barazi EpsilonLMP2781
4219Chamberlain SynergyLMP11280
4325RMLLMP2879
4420Pierre BruneauLMP2976
4586Spyker SquadronLMGT21170
4671Seikel MotorsportLMGT21268
4781Team LNTLMGT21360
4829T2M MotorsportLMP21056
499Creation Autosportif LtdLMP11354
505Swiss SpiritLMP11453
--3Audi Sport Team JoestLMP1DNF
--21Bruichladdich RadicalLMP2DNF
--53JLOC Isao NoritakeLMGT1DNF
--64Corvette RacingLMGT1DNF

Creation-bilen, der var i dækmuren ved første chikane tidligere, er snart klar igen. Teamet måtte genopbygge bilens bremser foran, og sætte en helt ny bagende på bilen efter turen i dækkene. Shinji Nakano venter på at få sin første tur i bilen i dette løb... Og prompte så snart Shinji Nakano er kommet på banen, sender han den direkte i dækmuren - problemet var vist ikke helt løst alligevel....

Samtidig sender Marco Werner Jan Magnussen på en vild tur igennem sandkassen ved Dunlop, da Marco sniger sig op på indersiden af Jan lige før Dunlop chikanen, og da Jan drejer ind, støder han ind i Audien hvorved han bliver skubbet ind i gruset, og der ryger noget bodywork af Audien. Ikke smart kørt af Marco Werner der burde være mere rutineret end som så.

Stort set lige bagefter kommer safety car på banen på grund af Shinji Nakano der stadig er parkeret i dækmuren så endnu engang bliver holdenes strategier kuldkastede.

Kl. 22:25 bliver løbet givet frit igen - nu skal vi se hurtige tider! Der er lys nok endnu, men luften er kølig så nu begynder racet for alvor! Det skal blandt andet blive ret interessant at se hvad Allan Simonsen kan stille op i Autorlando Porschen... Pescarolo nr. 17 ser ud til at blive trukket ud - olielækagen ser de ikke ud til at kunne finde eller få fikset, så det ser ud til at den er færdig for denne gang.

Aston Martin nr. 100 er igen igen i garagen med gearkasseproblemer - det ser ud til at Aston Martin kan nøjes med at have uheld med én bil hvilket jo er meget smart så længe det ikke spreder sig til de andre biler...

I øjeblikket ser det godt ud for Audi nr. 2, de er to omgange foran Audi nr. 1 og 4 omgange foran Peugeot nr. 7.

I GT1 går det stærkt for Jan Magnussen i Corvette 63 - han er den hurtigste i klassen lige nu, med tider på 3:53-54 og kun Aston Martin nr. 007 kan følge med i det tempo. I øvrigt er Aston 007 nu helt oppe på en samlet 8 plads - langt foran størstedelen af LMP2-bilerne!

I GT2 holder Allan Simonsen Autorlando Porschen på en tredjeplads, hvilket er ganske fint på dette tidspunkt. I øjeblikket kører Risi Ferrari nr 97 rigtigt stærkt med tider på 4:08, så det skal blive spændende at se om Allan kan få Porschen svunget op i samme høje gear.

En lille opfølgning på en tidligere hændelse: Problemet der opstod med Corvette nr. 64 var at kardanakslen knækkede.

Pga. bilens opbygning havde det faktisk været muligt for Oliver Gavin at få bilen tilbage til pitten ved hjælp af starteten, da starteren sidder på gearkassen, som sidder bagerst i bilen, men en opdatering af reglementet til løbet i år betyder at det faktisk ikke er tilladt mere. Derfor blev Oliver Gavin stoppet af svingdommeren. Lidt bittert for Max Papis og Olivier Beretta - de nåede aldrig at komme ud og køre i år!

Stillingen kl.23 er som følger:

Nr.#TeamKlasseNr.Omg.Stop
12Audi Sport North AmericaLMP1112011
21Audi Sport North AmericaLMP1211813
37Team Peugeot TotalLMP1311610
416Pescarolo SportLMP1411511
515Charouz RacingLMP1511311
618Rollcentre RacingLMP1611313
78Team Peugeot TotalLMP1711211
8007Aston Martin RacingLMGT1111010
940Quifel ASM TeamLMP2111012
10009Aston Martin RacingLMGT121109
1163Corvette RacingLMGT1310910
1212Courage CompetitionLMP181098
13008AMR Larbre Comp.LMGT1410910
14100AMR BMSLMGT1510910
1531Binnie MotorsportsLMP221099
1633Barazi EpsilonLMP2310810
1754Team OrecaLMGT1610810
1855Team OrecaLMGT1710811
1972Alphand AventuresLMGT181078
2059Team ModenaLMGT1910610
2124Noel Del BelloLMP241059
2297Risi CompetizioneLMGT211058
2335Saulnier RacingLMP2510411
2473Alphand AventuresLMGT1101038
2567Convers Menx TeamLMGT11110310
2693Autorlando SportLMGT221037
2787Scuderia EcosseLMGT231038
2876Imsa PerformanceLMGT2410310
2970PSI ExperienceLMGT11210214
3080Flying Lizard MotorsportLMGT2510214
3199Risi CompetizioneLMGT2610110
3285Spyker SquadronLMGT271019
3378AF CorseLMGT28999
3413Courage CompetitionLMP19998
3583GPC SportLMGT29988
3614Racing For HollandLMP1109710
3782Team LNTLMGT210957
38006AMR Larbre Comp.LMGT113948
3932Barazi EpsilonLMP26946
4017Pescarolo SportLMP1119310
4119Chamberlain SynergyLMP1129310
4225RMLLMP27928
4344Kruse MotorsportLMP28898
4420Pierre BruneauLMP297611
4586Spyker SquadronLMGT211706
4671Seikel MotorsportLMGT212686
479Creation Autosportif LtdLMP113558
485Swiss SpiritLMP114557
--3Audi Sport Team JoestLMP1DNF
--21Bruichladdich RadicalLMP2DNF
--29T2M MotorsportLMP2DNF
--53JLOC Isao NoritakeLMGT1DNF
--64Corvette RacingLMGT1DNF
--81Team LNTLMGT2DNF
Jesper Thomsen

Læs mere om:
  • Jan Magnussen
  • Tom Kristensen
  • Audi Sport Infineon Team Joest
  • Corvette Racing
  • Le Mans
  • 16/06/07 - Le Mans - Le Mans
  •