Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formula Ford Benelux-serien

En våd debut på Formel 1-topbane

F1800
FFB 

16/06/07 

Ofte benævnes Le Mans-rundbanen i Frankrig som alle europæiske motorbaners moder, som siden 1923 har fostret mange racer-legender. Interessen i Danmark herfor er absolut ikke formindsket efter den syvdobbelte triumf for Tom Kristensen.
 

- I 1924 blev Spa-motorbanen grundlagt efter samme princip i det vestlige Belgien, forklarer Formel Ford-rookien Nils K. Vestergaard fra Fyn. - Konceptet var en trekantet layout på kommunale asfaltveje med en samlet længde af 14 km., som forbandt tre landsbyer i det kuperede bjergterræn i Ardenner-bjergene.

Motorbanen i Spa har altid været et specielt kapitel hos europæiske racerkørere, som har haft mulighed for at prøve kræfter med den spektakulære rundbane. For at højne sikkerheden samt tilsikring af daglig anvendelse byggede belgierne i 1979 en permanent bane på lidt over 7 km..


Tidtagningen på Spa foregik i over 30 graders varme, Nils K. og Gert Vestergaard udnytter derfor skyggen i ventetiden sammen med teamets mekaniker Kenneth Hansen.
(Foto: RACINGTEAM VESTERGAARD)

- For at blive lidt i sprogbruget kan man benævne Spa og kollegaen Nürburg Ring med den berømte nordsløjfe som motorbanernes grandtanter, fortsætter Nils K. Vestergaard. - Mange Formel 1-chauffører har således Spa som deres favorit-circuit, fordi den byder på mange hurtige og kuperede sving, og samtidig præsterer den et ultimativt våben i REGNEN.

Motorbanen ligger i et stort bjerg-skovområde, som åbenlyst tiltrækker regnbyger som en magnet. I den ene ende af baneområdet kan der flot sommervejr, hvorimod det står ned i stænger på andre baneafsnit.


Nils K. Vestergaard kørte sig pænt op gennem feltet på det vandglatte underlag i Spa.
(Foto: RACINGTEAM VESTERGAARD)

- Nils havde kun kørt et enkelt regnvejrsløb før Spa, supplerer Gert Vestergaard. - Med en næsten total våd løbsweekend fik vi derfor god mulighed for at opbygge det nye erfaringsområde. Tørvejr og regn skal behandles vidt forskelligt, hvad angår opsætning af undervogn og kørestil. På fugtig asfalt køres der med et dækmønster, som ligner almindelige gadedæk, hvorimod der er fuld kontakt uden opskæring i tørvejr.

Racingteam Vestergaard har fremvist imponerende indlæringskurve i FFB - Formula Ford Benelux-serien, som har bevirket anerkendende skulderklap fra konkurrenterne.


Nils K. Vestergaard har fået god tempo i Formel Ford-raceren.
(Foto: RACINGTEAM VESTERGAARD)

- Vi har fået meget godt tag på feltet af tredjegenerations-feltet i Formel Ford med de nye 1,6 líters-motorer, konstaterer Nils K. Vestergaard. - Således kører jeg allerede nu hurtigere i både tørvejr og regn end andengenerations-racerne efter den tredje løbs-weekend i FFB-serien.

Tidtagningen på Spa foregik i tørvejr, og her scorede Nils K. Vestergaard syvendehurtigste tid. Denne placering blev dog senere sløjfet til en lidt dårligere, idet fynboen angiveligt havde kørt lidt for tæt på de såkaldte curbs.


Den unge fynbo er en god dansk motorsports-ambassadør i FFB-serien, som fremmaner respekt hos konkurrenterne.
(Foto: RACINGTEAM VESTERGAARD)

- I regnvejret sluttede jeg som tolver og nier, afslutter Nils K. Vestergaard. - I de næste FFB-afdelinger påregner jeg dog at banke på til TOP FEM. Optimismen har vi i baghovedet til trods for, at de næste 2 løbsweekender foregår med nye bekendtskaber til rundbanerne i Assen (NL) og Zolder (B).

RACINGTEAM VESTERGAARD

Åge Kirketerp Jensen

Læs mere om:
  • Spa-Francorchamps
  •