Først var der sejren der udeblev på Knutstorp, senere var det en drivaksel som svigtede på Mantorp, hvor Micke Ohlsson tilmed startede fra pole position. Nu blev sejren på Karlskoga forvandlet til ingenting, da bilen ikke klarede efterkontrollen.
Allerede da EMPOLE Motorsport kom til Karlskoga kunne der spores lidt usikkerhed. Micke Ohlsson havde ikke kørt på banen siden ombygningen af ”Trösen” og en egentlig træningskørsel blev det heller ikke til. Kun 20 minutters ”Warm Up” lørdag morgen, var stillet i udsigt inden kvalifikationen. Micke viste dog at farten var tilstede allerede under lørdagens ”Warm Up”, han var den hurtigste med knapt 0,3 sekunder afstand til nummer to, Kristian Kronegård.
Kvalifikationen blev til en blandet fornøjelse med en del gul-flag kørsel, en omgang med rødt flag, og på et tidspunkt stod der biler i hvert andet sving. Til sidst blev det til en anden plads for Micke, 0,2 sekunder efter den bedste tid.
(Foto: Tommy Hostrup Galskjær)
”Desværre blev min kvalifikation en stor skuffelse, da jeg kun kørte en sølle tiendedel sekund hurtigere på nye dæk. Normalt vil nye dæk give op til et helt sekund, men kvalifikationen var besværlig og jeg tror ikke jeg havde en eneste problemfri omgang”, fortæller Micke.
Det 1. løb begyndte med en sædvanlig rullestart. Micke var godt med fra start og det lykkedes ham at komme frem som toer. Allerede på anden omgang overhalede han den førende Kristian Kronegård i det første sving, lige efter start og mål. Derefter øgede Micke forspringet, indtil han på femte omgang lavede en fejl og kørte af banen. Han kom dog hurtigt tilbage på banen, men var faldet ned til en tredjeplads. Micke kunne atter indlede sin jagt efter sejr og med fire omgange tilbage gik Micke forbi den føreden Nicklas Lovén. Micke blev hilst af det ternede flag som vinder, men det blev en kort fornøjelse. Bilen klarede ikke den efterfølgende tekniske kontrol, da den på grund af afkørslen havde fået ødelagt fronten så meget at bilen var blevet for lav.
”Vi indgav en protest mod dommen om diskvalificering eftersom vi mente at bilen først var blevet for lav efter den uheldige afkørsel, men da dette ikke kunne bevises blev vores protest ikke taget til efterretning. Det føles bare rigtigt skidt ikke at kunne få sin placering efter at have krydset målstregen som den første, men det kunne jo være sket for hvem som helst. Jeg har kun mig selv at bebrejde da det var mig der begik kørefejlen.”
I 2. løb starter man i Radical efter den bedst opnåede omgangstid i 1. løb. Micke havde i race 1 kørt den hurtigste tid, men eftersom han ikke blev godkendt i den tekniske kontrol så talte denne tid ikke med og derfor måtte Micke starte helt nede fra 18. pladsen. Efter en kanonstart og tre omgange lå Micke på en 7. plads og jagtede de forankørende biler. Da Micke skulle til at overhale køreren på 6. pladsen blev hullet hurtigt lukket og Micke var tvungen til at afbryde sit overhalingsforsøg for ikke at bule sin modstander. Manøvren kostede adskillige tabte placeringer og fik ikke muligheden for at køre sig længere frem end en 8. plads. En skuffende placering men alligevel var han glad for at farten var fundet.
(Foto: Tommy Hostrup Galskjær)
"Jeg er naturligvis ærgelig over at reultatet udeblev, men jeg er nu alligevel godt tilfreds med at farten er fundet på bilen. Vi vandt faktisk lørdagens løb, og det skal vi ikke kime af. Det at bilen var for lav er brandærgeligt, men vi taber ikke yderligere tid på at hæve den på plads med de par millimeter der mangler. Søndagens løb var jo en ren og skær opvisning da vi på blot 3 omgange kunne forcere mere end 10 pladser frem i feltet . Det var spektakulært og publikum kunne næppe have undgået at se vores Euro Finans-sponserede bil med budskabet "Hurtige Penge". Jeg tror helt bestemt at vi levede op til det."
EMPOLE Motorsports Christofer Karlsson, viste os, og det store opbud af hjemmebane-publikum, en fænomenal kørsel da han kunne trække sig op fra en 20. plads til en 3. plads. Christofer's motor havarerede desværre i løbet af lørdagen og kunne derfor ikke nå at stille op til 1. løb.
Det næste løb køres på Anderstorp den 16-17 juni. Hvor vi håber at heldet tilsmiler os lidt mere og at Micke får lidt medvind.. Henrik Bess
Læs mere om: Micke OhlssonEmpole MotorsportAnderstorp |