Kimi Raikkonen er to gange sluttet som sølvvinder i VM kampen. Derfor var det heller ikke urimeligt før sæsonen at antage at han ville have en hovedrollerne i dette års titelkamp. Og godt nok vandt han sæsonens første løb, men siden er det blevet til ikke ret meget og som det ser ud lige nu er han ved synke ned til birolleniveau.
For Massa er problemet ikke helt så stort, for det første ligger han bedre i VM end Raikkonen, og bedømt over de kørte løb, har hans præstationer også været en tand bedre end finnen. For det andet har han ikke det samme bagkatalog af sejre som Raikkonen har. Massa er stadig på vej mod toppen, mens Raikkonen allerede har haft toppen indenfor rækkevidde, men bare ikke har formået at sætte sit flag deroppe.
Hos McLaren går det godt, sejre kommer trillende, og kørerne ligger i front for VM og det kunne ende med en tæt duel mellem de to McLaren kørere. Overraskende nok er det debutanten Lewis Hamilton der er i front af de to, og det må ligge et gevaldigt pres på både den forsvarende mester, Alonso, men så sandelig også på ham selv. At føre VM i Formel 1 efter man har kørt seks løb er en præstation ud over det sædvanlige og man kan i virkeligheden ikke fortænke den unge englænder, hvis han skulle få gummiarme.
Men indtil videre er der nu intet der tyder på at unge Hamilton er videre nervøs ved sin egen succes, her må ros til både knægten selv og til Ron Dennis for at være så god til yngelpleje. Fernando Alonso derimod mangler åbenbart stadig at falde helt til hos McLaren. Hos Renault var han i centrum på en anden måde, han kunne til hver en tid slå Fisichella, men hos McLaren har han fået konkurrence, og spændende er det at se hvordan han klarer det.
Renault har vist fremskridt i de sidste par løb, om de, som de selv siger, er på niveau med Ferrari mangler vi stadig at få bevist. Det er ikke blevet til mange point endnu, men teamet virker fortrøstningsfuldt. At Fisichella ifølge rygterne står til at få forlænget sin kontrakt, siger noget om hvordan de ser på italieneren og på hans rolle i teamet. Men hvis Renault er på niveau med Ferrari, glæder jeg mig til at se de tætte dueller mellem de gule og de røde racere på Indianapolis.
BMW er et team der er på vej frem, hvilket de viste med al tydelighed i Canada. Og i første omgang er det vel i virkeligheden dem som Renault skal slå, for at være med i toppen. Men BMW ser ud som om de har gang i noget fornuftigt, og en sejr i løbet af sæsonen virker som en realistisk mulighed.
Red Bull og Williams er de næste teams på styrkeskalaen. Det går fremad for dem begge, men ikke helt så hurtigt så sejre virker inden for rækkevidde. Wurz' 3. plads i Canada må have givet et gevaldigt løft i Williams teamet.
Super Aguri har også stormet fremad i forhold til sidste sæson. Sato ligner igen sig selv fra sin bedste sæson hos BAR for nogle år siden. Det må pine Honda at junior teamet i den grad overhaler dem, ligesom Williams også må siges at virke som et stærkere team end Toyota. Måske de to bilgiganter skulle sige farvel og tak til deres egne teams og koncentrere sig om at byggge motorer?
Indianapolis er en god bane, og med undtagelse af den pinlige farce i 2005, har vi haft nogel ganske gode løb på banen. Så der er mulighed for at vi på søndag igen får et rigtig spændende Formel 1 løb, af den slags som vi slet ikke kan få nok af.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Indianapolis Motor Speedway17/06/07 - Indianapolis Motor Speedway - Formel 1 - FIA F1 |