Høj sol og masser af tilskuere. Rammerne er i orden og løbet kan gå i gang. Alle har valgt at starte på den hårdeste af de to compounds som begge er i den bløde ende af udvalget. Lufttemperaturen er 27 grader og asfalten 53 grader. Opvarmingsomgangen forløber uden problemer og så er vi klar til at gå i gang. H. Kovalainen vælger at starte fra pittet. J. Button kommer ikke af sted og bliver skubbet i pit. Efter nogle minutter stiger han ud af bilen og det er slut for hans vedkommende. Dramatik i første sving. Alonso kikser totalt svinget, kører udenfor banen og ind igen og befinder sig på tredjepladsen. Og så gælder det om at stabilisere sig.
Kørerne fik godt 22 omgange til at finde rytmen. Men så gik den heller ikke længere. Dagens første SC skilt kom ud. De to Spyker har åbenbart besluttet sig for at køre i muren det samme sted - og så oven i købet lige efter hinanden. Ren synkronisme. Desværre for A. Sutil kunne hans bil ikke holde til det.
Næste SC runde kom ganske få omgange efter at banen var meldt klar efter Sutils uheld. Denne gang er det højdramatisk. R. Kubica strejfer under et overhalingsforsøg en anden bil. Kubicas bil skrider, rammer S. Speeds bil der i forvejen er parkeret, Dernæst en ubeskyttet betonmur, og så kommer der nogle trilletur hvorefter bilen rammer betonmuren på modsat side af banen. Kubica ligger stille i bilen, men ved det efterfølgende lægetjek, er der kommunikation med ham. Han kan røre både arme og ben, og bliver senere overført til et hospital i Montreal.
Omgang 50 kaldte igen på SC bilen. Denne gang var C. Albers der var ulykkesfuglen. I chikanen lige efter broen tabte han frontvingen på bilen og dermed også herredømmet over bilen. I næsten samme moment får F. Massa og G. Fisichella en diskvalifikation stukket i hovedet. Begge har ikke overholdt de nye regler om at køre ud fra pit mens de røde lamper er tændt. Også F. Alonso begår noget ulovligt. Pitlane er ikke åben da han kører i pit under SC. Det giver en stop and go straf. Det samme gjaldt også for N. Rosberg.
Omgang 56 er den gal igen. V. Liuzzi rammer den berømte mur - den ved opløbsstrækningen. Igen SC på banen. Her taber J. Trulli det hele. Da han kører ud fra et pitstop "taber" han bilen og havner også i en af de berygtede betonmure der omgiver banen.
Et dramatisk løb, men det var forbavsende let for Hamilton at sikre sig sejren. Kun N. Heidfeld var i stand til glimtvis at nærme sig englænderen. De mange SC perioder ødelagde de forskellige teams strategier. Derfor også et noget overraskende slutresultat. Alonso var ikke gode venner med sving 1 - 2 og beskadigede tilsyneladende bilen i en anden chikane. Bilen tabte lidt af farten og da han i forvejen var kommet bagud på grund af sin straf, var det ikke nogen god dag for spanieren.
Ferrari var synlige men ikke på den mest positive måde. Bevares, Massa forsøgte at hænge på i toppen, men det var spildte kræfter da han kørte ud fra pit og ikke overholdte det røde stoplys. Raikkonen lignede ikke en der stolede på bilen. Eller var bilen ikke bedre på dagen?
BMW Sauber havde en dårlig og en god dag. Kubicas uheld er omtalt ovenstående. Heidfeld derimod kom ind på andenpladsen. Han var ikke under det store pres undtagen når starten gik efter de mange SC perioder. Renault havde det lidt ligesådan. Fisichella dummede sig, men Kovalainen der var startet sidst, kørte sig flot op til en yderst overraskende fjerdeplads. Godt gået af ham.
Honda var igen yderst uheldige. J. Button blev holdende ved starten og et forsøg på at vække bilen til live igen, mislykkedes. Grundet de mange SC perioder blev R. Barrichello på banen længe efter hans første pitstop. Det var lige ved at lykkedes for Honda at få sæsonens første points, men desværre måtte Barrichello i pit kun 8 omgange før mål. Det blev dyrt for han var placeret på tredjepladsen. Ingen points igen til Honda. Det var derimod til b-teamet Super Aguri. De nød til fulde godt af de mange SC perioder. T. Sato kom ind på en overraskende sjetteplads og sikrede det lille team yderlige point.
Williams var også et af de teams med et ben i hver lejr. N. Rosberg sørgede selv for at det mislykkedes for ham, men A. Wurz der var startet langt nede i feltet, var lige pludselig på podiet da løbet blev flaget af. Williams har fat i det rigtige i denne sæson. Heldet var nok med i det, men det skal man opsøge før man får det. Og hvor kom R. Schumacher fra. Toyota havde nok forventet at det var Trulli der skulle være med i pointkampen, men han sendte sig selv ud. R. Schumacher lavede det han er bedst til, nemlig på yderst anonym vis at køre sig op gennem feltet. Det gav 1 point i dag.
Spyker og Toro Rosso, ja indtil kørerne mere eller mindre tabte hovedet, gik det vel godt nok, med Toro Rosso som de bedst præsterende. Det endte dog med at begge teams udgik med deres biler.
Alt i alt et Grand Prix hvor resultatet i aller højeste grad blev bestemt af de mange SC perioder. Uden dem havde vi nok ikke haft de samme dueller og overhalinger. Hamilton var for suveræn, og de andre var ikke gode nok til at tage kampen op. Nede i feltet blev der duelleret på bedste vis, men de fleste af duellerne var nok udeblevet hvis ikke det var for SC perioderne. Men fortvivl ikke. Allerede om en uge køres der Formel 1 igen. Dons
Læs mere om: Gilles Villeneuve10/06/07 - Gilles Villeneuve - Formel 1 - FIA F1 |