Dramaet stod mellem sidste års to rivaler i DM-kampen Jan Magnussen, England, og Casper Elgaard, Århus, som krydsede målstregen i finalen i denne rækkefølge, efter at de havde haft en kollision fire omgange før mål.
Casper Elgaard havde udnyttet sin pole position til at gå i front i finalen, hvor han var skarpt forfulgt af Jan Magnussen, der var langt hurtigere end tidligere set i år. Efter tre omgange lå de to BMW-kørere helt tæt, og på den niende af de i alt 13 omgange kom det til en kollision, da Jan Magnussen ramte Casper Elgaard under et overhalingsforsøg.
Casper Elgaard og Jan Magnussen kæmpede hårdt om finalesejren ved Bilzonen Autobild Juniløbet på FDM Jyllandsringen (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
”Der er hul, da jeg dykker ind, men det holder hurtigt op, for døren bliver smækket, og så render jeg tør for asfalt. Længere er den ikke,” sagde Jan Magnussen efter løbet.
Kollisionen betød, at de to duellanter byttede plads, men lidt efter blev eksmesteren idømt en strafbane, men den frarøvede ham ikke førstepladsen ved det ternede flag.
”Jeg får et stort nok hul til at tage min strafbane, inden Casper kommer forbi mig, og det er jo bare en understregning af, hvor hurtig vores bil var i dag,” vurderede Jan Magnussen. ”Det var skønt. Vi var meget, meget hurtige i finalen, og det havde vi også været i andet heat, men der ramte vi ikke helt rigtigt med dæktrykket.”
Casper Elgaard blev nummer to, og var efterfølgende meget utilfreds med, at den straf, dommerne idømte Jan Magnussen, ikke fik nogen effekt på resultatet.
”Jan går ind og tager en chance, påkører mig hårdt, sender mig af banen og ødelægger min bil, og han får en straf for det, som ikke koster ham noget som helst. Det synes jeg ikke rigtigt hænger sammen,” sagde den tredobbelte DTC-mester. ”Vi tager alle sammen chancer som racerkører. Nogle gange lykkes det, nogle gange lykkes det ikke. Det kender vi alle sammen, men straffen skal også være dertil. Det kan ikke nytte noget at give en strafbane, som ikke koster noget.”
Jan Magnussen havde også muligheden for at vinde det kvalifikationsheat, som var gået forud for finalen, men her lykkedes det ham aldrig at finde en vej udenom Tom Pedersen, Christiansfeld. Han vandt for første gang i sin karriere et DTC-heat, og dermed var det anden DTC-afdeling i træk, at en privatkører kunne krydse målstregen først.
”Det er mit bedste resultat. Det havde jeg ikke regnet med. Jeg var vild glad og så med Jan lige efter mig, for han er en af dem, der kan, og det ved folk godt,” sagde sønderjyden på sin sædvanlige stille og beskedne facon.
Inden weekendens Bilzonen Autobild Juniløbet på FDM Jyllandsringen var det Michel Nykjær, Tappernøje, som førte mesterskabet med et enkelt points til John Nielsen, Horsens, og det lykkedes faktisk sydsjællænderen at udbygge dette forspring, selv om han både havde held og uheld.
”Det havde vi ikke regnet med,” sagde Michel Nykjær, som vandt kvalifikationsheat 1, men måtte udgå af det andet efter en kollision. ”Vi havde ikke regnet med at lave nogle gode resultater, for det var hårdt med de
40 kg succesballast i bilen. Men jeg har heller aldrig kørt i en bil, der var så god over så lang tid.”
Michael Outzen, Ringe, blev sidste kører på podiet i finalen, og fynboen blev tillige noteret som bedste privatkører foran Tom Pedersen og Philip Andersen, Risskov.
Læs mere om: 10/06/07 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |