Peugeot har vist sig som en absolut jævnbyrdig modstander til Audi, hvilket fantomtiden på 3:26.707 sat af Sebastien Bourdais under testdagen viser med al tydelighed. Det bedste Audi kunne – eller ville – præstere var en tid lige godt 2 sekunder langsommere med 3:28.277.
Man skal dog passe på at tage denne tidsforskel som udtryk for det reelle styrkeforhold imellem de to biler. Analyser viser nemlig at Audi R10 TDI kan være en anelse foran på økonomi, hvorimod Peugeot 908 HDI FAP naturligt nok er en anelse hurtigere over en omgang (pga. den mere optimale aerodynamik med det lukkede cockpit).
Hvordan den duel og strategi udspiller sig over 24 timer skal blive meget spændende at se – det har før vist sig at den lidt langsommere men mere pålidelige bil vinder over den hurtigste men også mere skrøbelige bil.
Alene det faktum at Audi stiller med hele 3 R10 TDI’ere i år viser også med al tydelighed hvor seriøst de tager Peugeots udfordring.
Peugeot, derimod, har travlt med at underspille deres egen rolle. 2007 er kun et ”udviklingsår” så de forventer intet i år – officielt. Men tro mig – der er stort pres på for at vinde i første forsøg: en fransk bil, på fransk hjemmebane med rent fransk besætning vil ikke kunne stille nogen tilfreds ved at komme i mål som nr. 5.
Selvom Pescarolo teamet præsterede at sætte den tredjehurtigste tid i 3:28.574 på testdagen, så er det min forventning at de bliver sat når løbet kommer i gang. I mine øjne er de 3:28 udtryk for hvad Audi og Peugeot kan køre i Race Pace uden problemer, men desværre kun udtryk for hvad Pescaroloen kan køre på en ultimativt flyvende omgang.
Jeg forventer at Pescaroloerne vil ligge ca. 2-3 sekunder over denne tid i race pace. Og hvad værre er – Pescarolo teamet har haft store problemer med at nå at få deres 2007 bil bygget færdig fordi de er begyndt at sælge biler til andre teams. Dette har allerede givet sig udslag i flere dumme fejl i LMS løbene tidligere i år.
Alene det at skulle tage sig af to yderligere teams kan ikke undgå at fjerne fokus fra deres eget race team. Så desværre ser jeg ”kun” Pescarolo som ”best of the rest” der i bedste fald kan håbe på en podie placering som nr. 3 hvis to af de hurtigere dieselracere får store tekniske problemer. Ellers er det bedste de kan håbe på, en 6 plads.
Lige efter Pescarolo teamet vil jeg vurdere at Rollcentre Racing og Swiss Spirit ligger. Rollcentre har i år en bevist pålidelig Pescarolo, men desværre kun i 2006-udgaven, hvilket må give sig udslag i lidt langsommere race pace i forhold til Pescarolos egne biler.
Swiss Spirit har sat den bundsolide Audi R8 TFSI motor i et Lola chassis, og kan på papiret godt være lidt af en dark horse, men bilen er desværre så ny, at de ikke har nået at køre ret mange kilometer med den. De skal være heldige for at lave en god placering, men teamet har stor rutine i endurance-løb, så man skal være forsigtig med at undervurdere dem.
Som rosinerne i pølseenden, der ikke kommer til at spille større rolle i løbet, vil jeg lægge Racing For Holland, Courage Competition, Charouz Racing System, Creation, Arena og Chamberlain Synergy.
Racing For Holland fordi de nu har forsøgt at få deres Dome 101 racer til at fungere i flere år, uden særligt store fremskridt, og tiden er efterhånden ved at løbe fra den bil. Læg dertil teamets begrænsede ressourcer, og de kan i bedste fald håbe på at gennemføre uden alt for mange katastrofale problemer.
Courage har lavet en katastrofal bil i LC70’eren – de har haft massive tekniske problemer, og på test dagen ødelagde de tidligt den bil der skulle kontrollere deres forbedringer, så reelt står de med en bil der indtil nu ikke har kunnet gennemføre et 1000 km’s løb – hvordan skal det ikke gå over 24 timer og 5000+ kilometer?
Charouz har nok farten i deres Lola, men de har ikke rutinen til at gennemskue den opgave de har taget på sig – hvilket også i nogen grad gør sig gældende for Arena med den nye Zytek.
Creation har godt nok bygget en ny bil til i år, men den er stadig konceptuelt bygget over en LMP675 og det har bare vist sig at disse biler er for skrøbelige til at kunne stå distancen. Creation lider også under samme udfordring som Pescarolo – de bygger og sælger biler til andre teams, hvilket koster ressourcer og kræfter.
Chamberlain Synergy er klassens mest rendyrkede ”amatør”team og skal være glade hvis de gennemfører – bilen er som sådan fin, men de mangler også ressourcer og et tilstrækkeligt stærkt kørerteam til for alvor at kunne være en trussel.
Og nu til 64.000 kroners spørgsmålet: Hvem vinder LMP1 klassen – og dermed Le Mans 24 Timer generelt i 2007?
Som jeg ser det, vil det være Audi’s egne fejl der vil være skyld i at de ikke vinder igen i år.
Peugeot 908 har stadig nogle spørgsmålstegn hængende over sig med hensyn til stabilitet, og Audi må formodes – på vanlig effektiv facon – at have fået styr på de problemer der var med bilen sidste år.
Og selvom det i skrivende stund er mere end tvivlsomt om Tom K bliver klar, er resten af kørerteamet så stærkt og rutineret, at Audi må stå som favoritter.
Jeg tipper Audi nr. 1 til at vinde med den rutinerede men alligevel hurtige trio af Frank Biela, Marco Werner og Emanuele Pirro.
Men jeg forventer en meget spændende kamp imellem Audi og Peugeot de første 6-12 timer med Peugeot som de hurtigste der vil lægge sig i front – men jeg forventer også at de løber ind i tekniske problemer så vejen ligger åben for Audi. Jesper Thomsen
Læs mere om: Le Mans16/06/07 - Le Mans - Le Mans |