I weekend´en 9./10. juni køres det berømte 24 timers løb på Nürburgring. I den forbindelse får en ny klasse i tysk motorsport debut. Det drejer sig om ”ADAC GT Masters” der som navnet antyder er en klasse for GT-biler. Tyskerne har her fået stablet serie på benene med mange forskellige biler: Porsche (selvfølgelig) men lige så mange Lamborghini´er, Aston Martin, Ferrari, Ford Mustang, Dodge Viper og Chevrolet Corvette.
Det er netop i Chevrolet Corvette, for ”Martini Callaway Racing”, at Klaus Ludwig gør come-back.
”König Klaus” deler bilen med Ulrich Berberich-Martini.
Klaus Ludwig glæder sig meget til løbene og over den nye serie:” Det er nogle fantastiske biler og det er helt utroligt med de mange forskellige mærker. Det er i den grad lykkes for ADAC at stable en flot og seværdigt GT-serie på benene. Derfor var jeg heller ikke i tvivl, da jeg fik budet fra ”Martini Callaway Racing” og min team-mate Ulrich Berberich-Martini”.
ADAC GT Masters-kørerne skal i ilden to gange. Allerede fredag aften kl. 18.15 køres første løb i den nye serie og lørdag middag kl. 12.00 starter anden afdeling. Hvert løb varer en time med et obligatorisk pitstop, hvor der skal skiftes kører. Dermed minimum to kørere pr. bil.
Klaus Ludwig: ”Det er en god regel, på den måde er der flere om bilerne og dermed er det nemmere at finansiere en sæson. Hvad angår bilerne, så er de ikke bare sådan lige at køre. For det første bliver det MEGET varmt inde i bilerne, for det andet er de forholdsvis tunge, noget tungere end f.eks. DTM-biler, og dermed kræver det noget at vænne sig til dem. Men jeg glæder mig, for det er rigtig racing!”
Som om to GT løb ikke var nok for en ældre pensioneret DTM-fahrer, så skal Klaus Ludwig på banen igen senere om lørdagen, hvor det berømte 24-timers løb startes.
Her skifter han både team og bilmærke. Klaus Ludwig skal køre Aston Martin for det tyske Phoenix team. Som medkørere får han østrigeren Robert Lechner som vandt ”24 Stunden Nürburgring” i 2002, den tidlige DTM-kører Marcel Fässler og Sascha Bert. Bert vandt to FIA-GT løb i 2006. Så det er et meget stærkt team, som bør kunne blande sig helt i toppen.
”Jeg glæder mig meget til dette klassiske løb og med de medkørere, tør jeg godt håbe på et stort resultat. Vi har testet bilen for nylig i et ”Langstreckenpokal”-løb og fik en andenplads generelt, trods det at der blev eksperimenteret ”lidt” under løbet. Porsche og BMW kommer med fabriksbiler, men Aston Martin'en er meget pålidelig og hurtigt, så vi håber at kunne drille fabriksholdene. Phoenix Racing har gjort et godt stykke arbejde med bilen og den er helt perfekt,” udtaler Robert Lechner.
Løbet byder også på dansk deltagelse: Jan Kalmar, som egentlig var tilmeldt i Lotus Elise, men stod på ”venteliste” og blev vraget. Kalmar har dog fået foden indenfor i et tysk Honda-team, og sidst men ikke mindst Thiim og Thiim. Far Kurt i en fabriks Nissan og Nicki i Seat.
Kurt og Nicki er ikke eneste far/søn deltagere på Nürburgring. Hans-Joachim Stuck, som faktisk vandt den allerførste udgave af ”24 Stunden Nürburgring” i 1970 stiller op for ”Team Schubert Motors” i en BMW Z4 sammen med sin søn Johannes og svenske Richard Göransson og Claudia Hürtgen.
Stuck seniors deltagelse hang ellers i en tynd tråd. Under et ”Langstrecken”-løb tidligere på året kørte han med fuld kraft op bag i en langsomt kørende bil og fik brud på brystbenet og en rygvirvel. Først mandag i denne uge fik Hans-Joachim Stuck grøn lys fra lægerne!
”Jeg glæder helt vanvittigt. ”Nordschleife” (den ”gamle” Nürburgring) er ganske enestående, det er en fantastisk udfordring at køre der og det er rigtig sjovt. Det kræver meget at køreren, man kan ikke slappe af et sekund. ”Det grønne helvede” tillader ingen fejl, så er man helt væk. Det finder jeg meget motiverende. Jeg tror vi har en chance for at blande os i topstriden.” slutter endnu en optimistisk tysk ”Renn-Oldie” Hans-Joachim Stuck. Them
Læs mere om: Klaus LudwigKurt ThiimNürburgring |