Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car - Gruppe 2

Special Saloon Car - Gunnar Larsen

Special Saloon Car
Gruppe 2 

12/04/07 

Ford Sierra Cosworth Grp. 2
Bare fordi man er nået et godt stykke forbi sin 50 års fødselsdag, kan man da sagtens køre race! Det udsagn gælder ihvertfald for Gunnar Larsen, Hirtshals. Han fejrede sin 60. fødselsdag for et par år siden, men det har ikke hæmmet aktiviteten på racerbanen.
 

I slutningen af 1960'erne debuterede han i rally, og op igennem 70'erne var han en fast del af det danske rally-felt. Dengang blev der kørt Datsun, et bilmærke han har holdt ved i mange år. Siden hans indtog i dansk banesport har der dog stået Ford på programmet.


Ikke feltets yngste kører – men heller ikke den langsommeste!
(Foto: Spider-Web.dk)

"I mine øjne er Ford Sierra en fantastisk bil. Den er bygget solidt, kører godt, og så er den ikke grim" indleder Gunnar, og fortsætter: "Jeg har jo selvfølgelig racer-Cosworth'en. Men så har jeg en standard gadebil som jeg kører i om sommeren, og så måtte konen jo også have en." Mens Gunnar viser os vej ud for at se på gadebilerne, fortæller han at toppakningen var gået på konens Cosworth da han fik den. Da han alligevel skulle renovere motoren, kunne han ikke lade være med at købe et tunings-kit han havde set. "Det kostede da en slat, men nu har den 300 hk- sikke en konebil, hva?" griner han.

"Vi har fundet en masse kilo i bilen efter sæsonen sluttede. Herude bagved er vi ved at lave motorhjelm og bagklap i kulfiber, det sparer en hulens masse kilo" siger Gunnar entusiastisk, og forklarer at han overvejer at lave nogle andre dele på bilerne, men at det jo også koster en masse penge.

Ford'en blev købt i Schweiz, hvor den tidligere har kørt i en SSC-lignende klasse. Den skulle angiveligt have haft over 300 hk, men sandheden var en anden. "Sælgeren fortalte at den havde et stykke over 300 hk, men da vi testede den herhjemme, var der kun omkring 260. Så måtte vi jo skille den ad og finde kræfterne igen" husker Gunnar, der iøvrigt ikke er helt amatør udi motorbygning og reparation. Han har igennem sin rally-karriere bygget og modificeret mange motorer for sig selv og andre kørere.

Bilen er oprindeligt født som 4x4 ( alle Sierra Cosworth efter 1990 er 4x4, red. ), men Gunnar regnede sig frem til at trækket på forhjulene kostede 70 hk. "Baghjulstrækket er rigeligt til at styre en Sierra med 300 hk, så vi gik igang med at bygge drivlinen om til rent baghjulstræk", fortæller Gunnar. "Det var noget af en opgave! Det brugte vi meget tid på, men det virker altså også bare nu!" griner han.

I 2006 måtte der dog nye og større boller på suppen, så en ny Garrett-turbo blev købt og installeret. Gearkassen er en specialbygget, sekventiel gearkasse der er bygget til danske baner. Det tog en del af sæsonen med at få tingene til at fungere, men der kom fin fart i bilen.

Selv med sin kones fulde opbakning er det svært at klare det hele selv. Da vi besøgte Gunnar, stod der en anden kending fra SSC og hjalp til med udspartlingen af de nye bagskærme. Kenneth Jensen, der med stor dramatik kørte i autoværnet på Ring Djursland i august sidste år, er efter et efterår med genoptræning kommet i så god form at han kan give en hånd med når Gunnar skruer på bilen.

"Jeg kom jo en smule til skade på Djursland" smiler Kenneth. "Jeg er langt fra helbredt, men jeg har da nogle gode dage - som i dag. Så når jeg har chancen, så hjælper jeg til når storebror Kim ( Morgan Jensen, red. ) eller Gunnar skal have lavet noget." Kenneth afslører også at han har købt en ny bil, som han håber at kunne indsætte næste år. "Jo, jeg har da fået fat i en ex-DTC Renault Megane. Jeg mener den kørte i 2003 eller 2004, men det må du ikke hænge mig op på. Nu kommer jeg jo ikke ud at køre i år, så jeg har god tid til at få den bygget præcis som jeg vil have den" siger han optimistisk inden han fortsætter med at spartle på den ene bagskærm.

Efter en hyggelig snak om motorsport nu og i gamle dage, var vi nødt til at høre om målet for sæsonen. "Njah, den tænkte jeg nok ville komme. Jeg kører for at vinde - ellers kunne jeg lige så godt spille golf, det er trods alt billigere. Men mulighederne er ikke så store, for de biler der bliver tilmeldt bliver da nogle hårde konkurrenter!"

PS: HUSK!! Special Saloon Car Festival på Ring Djursland den 26-27. maj!
Se mere på ssc-festival.dk.

Spider-Web.dk
Kim Gripping

Læs mere om:
  • Gunnar Larsen
  •