Undertegnede er et af de mennesker der mener at Monacos Grand Prix kun skal køres når der er regnvejr og våd asfalt. Ellers er der garanti for et jævnt kedeligt Grand Prix. Monacos gader er alt for smalle til at der kan laves overhalinger. Kun blå flag giver muligheden. Resultatet af dette års Grand Prix i Monaco er dog usikkert. FIA vil undersøge om der er givet teamordrer i McLaren teamet. Er dette tilfældet, bliver resultatet selvfølgelig helt anderledes. Men indtil da, står resultatet ved magt. Det blev den ventede McLaren dominans, så resultatet er ikke overraskende. At dominans så blev så overvældende havde ingen vel regnet med. Og såfremt resultatet holder, er det godt gået af McLaren.
McLaren – 76 points:
McLaren fører nu med 20 points ned til Ferrari. Det begynder at ligne en tidligere sæson for ikke så længe siden hvor det var Ferrari der satte sig på alt. Og hvor var det kedeligt. For spændingens skyld må det gerne ske lidt andet i de næste Grand Prixer. Når det så er sagt, så var det så suverænt det McLaren præsterede. Føring fra start til mål. Begge kørere er i toppen af pointene ligesom teamet også er det. Alt var da også fryd og gammen i teamet efter Grand Prixet. Eneste spænding var da Lewis Hamilton i den sidste del af løbet hastigt kørte ind på Fernando Alonso men derefter lod sig falde en anelse tilbage. Og netop den episode bliver nu undersøgt af FIA. Tilsyneladende er der over radioen til kørerne givet en teamordre, hvilket er forbudt. FIA undersøger sagen, og påvises der at der vitterligt er givet en teamordre, mister kørerne og teamet alle deres points. Men det skal først bevises.
Ferrari – 56 points:
Hvor der var lutter glade ansigter hos McLaren, så var det så’en lidt med mundvigende nedad hos Ferrari. Godt nok fik man begge kørere i pointene, men man havde dog nok håbet på at Kimi Räikkönen kunne have gjort det bedre, men det fik han ødelagt allerede i kvalifikationen. Et for hårdt angreb på en kerbkant ødelagde forhjulsophænget og så er der ikke så meget at gøre. Han måtte derfor starte langt nede i rækkerne og så er Monaco ikke lige stedet der er nemt at overhale. Raikkonen fik sig dog kørt op på én efter betingelserne flot ottendeplads. Felipe Massa sluttede hvor han startede, nemlig på tredjepladsen. Udover at Raikkonen ikke sluttede højere end han gjorde så antydes der flere steder at Ferraris bil, er for lang til netop et gadeløb. Én lidt kortere bil har bedre svingevner netop sådan et sted. Massa var for så vidt ganske realistisk i hans udtalelser efter løbet. Han mente ikke selv at han kunne have nået mere. Raikkonen havde ligesom så mange andre problemer med trafikken, men årsagen til dette var han selv med til at ødelægge med hans dårlige præstation i kvalifikationen.
BMW Sauber – 30 points:
Igen så man at BMW Sauber har fat i noget af det rigtige. Denne gang dog med Robert Kubica som den forreste af de to. Det virkede ikke helt som om at Nick Heidfeld kunne få det til at fungere som det plejer. Dog dermed ikke være sagt at han præsterede dårligt, men det var ikke helt den samme Heidfeld som ellers, set over hele weekenden. De to kørere sluttede som nr. 5 og nr. 6. Hos teamet er man stort set enige om, at man måske har brugt forkerte strategier til de to kørere. For Kubicas vedkommende havde man måske satset lidt på at der kom en SC periode. Og for Heidfelds vedkommende var situationen den, at man satsede på en ét stops strategi. Begge dele var ikke helt heldigt ramt, og det indrømmer man da også i teamet. Man var dog fuldt ud tilfreds med igen at få begge biler i pointene og dermed udbygge forspringet til konkurrenterne. Og især efter en måske lidt fejlslagen strategi. Desuden havde Kubica problemer med bremserne idet at bremsetrykket ikke var optimalt. Heidfeld sled de bløde dæk for hurtigt på grund af den forholdsvis store benzinmængde grundet ét stops strategien.
Renault – 16 points:
Sæsonens bedste placering hidtil. Det var resultatet efter at Giancarlo Fisichella kørte sig ind på fjerdepladsen. Samme position som han startede Grand Prixet fra. For Heikki Kovalainen var det nok noget skuffende, efter at han ikke havde særligt stort held i kvalifikationen. Kovalainen sluttede på 13 pladsen. Fisichella var særdeles tilfreds med resultatet. Det bedste i denne sæson, og som han siger, ser det ud til at udviklingen af bilen nu går i den rigtige retning. Kovalainen havde for så vidt kun én kommentar: ”Glem den her weekend og lad os komme videre.” Det er for så vidt rigtigt, når man har haft en dårlig weekend. Modsat så skal man også lære af sine fejl. Flavio Briatore var næsten på linie med Fisichella. I hvert fald når det gælder bilen. Briatore sagde at, nu går udviklingen i den rigtige retning og at der er mere i vente fra teamet.
Williams – 7 points:
Williams teamet med Toyota motorer i ryggen, fik igen points. Denne gang var det Alexander Wurz der tog sig af pointscoringen mens Nico Rosberg ikke fik points. De 2 points som Wurz kørte sig til på syvende pladsen er hans første i hans comeback sæson. Wurz var da næsten også ked af at løbet ikke varede længere for det her det nød han. Rosberg tog en forkert beslutning i starten af løbet. For ikke at komme i klammeri med Heidfeld, lod han ham slippe forbi for ikke at ødelægge bilen. Set i bakspejlet skulle Rosberg med hans egne ord – og også Sam Michaels – have holdt på og være kommet længere frem. Så burde han kunne have holdt sin udmærkede start position. Så ved han det til en anden gang. Ellers er der det at tilføje at William i år har en bil der er væsentligt bedre end det teamet har haft at gøre med i de seneste sæsoner. At man så oven i købet klarer det bedre end teamets motorleverandør, må så absolut være et ekstra klap på skulderen.
Dons
Læs mere om: Monte Carlo27/05/07 - Monte Carlo - Formel 1 - FIA F1 |