Starten – Häkkinen er tændt
Som altid var det starten som kom til at blive meget afgørende. Allerede på de første meter ligger både Bruno Spengler og Mika Häkkinen meget tæt på hinanden, og det er kun et spørgsmål om hvem der bremser senest og bedst – og så er føringen i løbet afgjort. Billedeserien herunder viser egentlig blot forløbet – så ikke flere ord på det:
(Foto: DTM)
Allerede på den første omgang, og i det første sving er der ikke mere at gøre for Alexandros Margaritis. Motoren var simpelthen allerede oppe i 125 grader inden løbet startede og den kogte simpelthen sammen for enden af langsiden. Farvel til den ellers stærkt angrebsivrige græsk/tysker. Længere tilbage sætter Christian Abt sig selv af efter lidt tæt duel, mens Mike Rockenfeller har gjort det godt efter starten. Han måtte lade sig falde tilbage og starte bagerst da han kørte sig selv af under opvarmningsomgangen. I det hele taget havde han ikke en særlig god weekend – ligesom de øvrige Audi-kørere.
Oppe i front spoler Mika Häkkinen en god føring ud foran Paul di Resta som også hoppede frem på 2. pladsen. Han falder dog senere tilbage bagved Bruno Spengler og Bernd Schneider. I front er der kun to der sætter tempo – med Spengler som den hurtigste. Canadieren henter rimelig hurtigt ind på finnen og det ser ud til at de derefter kommer til at kontrollere løbet.
De første stop finder sted på 6. omgang hvor Jamie Green pitter som den første af de forreste. Briten har været meget økonomisk med sine dæk og havde rent faktisk tre sæt friske dæk til løbet – men den fordel fik han ikke meget ud af sådan som løbet kom til at udvikle sig. Stoppet er heller ikke så godt timet da han ender direkte ud i en masse trafik, så helt så smart var det ikke.
Længere tilbage i feltet står der en duel mellem Markus Winkelhock og Daniel la Rosa. Mercedes-køreren har på det tidspunkt også pittet første gang. Det er tydeligt at Winkelhock er under pres, han bliver puffet lidt ekstra af la Rosa og det lykkes også at ’psyke’ sig forbi. Men det tænder åbenbart erstatningen for Tom Kristensen – han slår hårdt kontra og med et lidt hårdere knald i siden får han savet sig tilbage igen. Det koster en ødelagt del på la Rosas racer – han kan fortsætte, men senere er han tæt på at løbe tør for benzin og mister på de sidste omgange en ellers sikker pointplacering. Samtidig udstår Mathias Lauda en straf og skal køre gennem pitten fordi hans racer ikke stod på jorden de reglementerede 3 minutter før starten!
Stillingen efter 12 omgange
|
Nr. | # | Kører | Bil | Tid | Pit |
|
1. | 6 | Häkkinen | AMG Mercedes C-Klasse 2007 | 16:13.153 | 0 |
2. | 2 | Spengler | AMG Mercedes C-Klasse 2007 | + 1.044 | 0 |
3. | 1 | Schneider | AMG Mercedes C-Klasse 2007 | + 4.529 | 0 |
|
4. | 19 | di Resta | AMG Mercedes C-Klasse 2005 | + 7.026 | 0 |
5. | 17 | Premat | Audi A4 DTM 2006 | + 8.148 | 0 |
6. | 9 | Paffett | AMG Mercedes C-Klasse 2006 | + 11.376 | 0 |
|
7. | 3 | Ekström | Audi A4 DTM 2007 | + 12.290 | 0 |
8. | 4 | Tomczyk | Audi A4 DTM 2007 | + 13.116 | 0 |
9. | 8 | Scheider | Audi A4 DTM 2007 | + 14.622 | 0 |
|
10. | 14 | Stoddart | AMG Mercedes C-Klasse 2005 | + 17.660 | 0 |
11. | 12 | Luhr | Audi A4 DTM 2006 | + 20.215 | 0 |
12. | 11 | Rockenfeller | Audi A4 DTM 2006 | + 20.606 | 0 |
|
13. | 18 | Lauda | AMG Mercedes C-Klasse 2006 | + 22.315 | 1 |
14. | 5 | Green | AMG Mercedes C-Klasse 2007 | + 27.068 | 1 |
15. | 15 | la Rosa | AMG Mercedes C-Klasse 2006 | + 30.173 | 1 |
|
16. | 7 | Winkelhock | Audi A4 DTM 2007 | + 31.047 | 0 |
17. | 20 | Carroll | Audi A4 DTM 2005 | + 31.910 | 1 |
18. | 21 | Ickx | Audi A4 DTM 2005 | + 32.540 | 0 |
|
19. | 16 | Abt | Audi A4 DTM 2006 | + 40.048 | 1 |
|
Så går det helt galt – Winkelhock i muren!
14. omgang danner grunden for et løb der derefter bliver et rod af den værste skuffe. Episoden er som sådan ikke noget særligt: På vej ud på langsiden har Mathias Lauda linet op til en overhaling af Markus Winkelhock. Han kommer forbi uden problemer, men efterlader ikke plads til Winkelhock der i stedet får et puf ind i muren. Om det er lige på kanten skal være usagt, men under alle omstændigheder sendes Tom Kristensens vikar ud af løbet med en smadret front. Han holder parkeret lige i udgangen og der kommer mange racere susende rundt om. Af en eller anden tåbelig grund lader løbsledelsen løbet fortsætte som normalt, til trods for at man på TV-billederne kan se at de øvrige kørere kommer drønende rundt om de folk der er ved at få flyttet den strandede Audi-racer. Først på 17. omgang trykker de på ’SC’-knappen og får sendt safety car på banen.
Herefter er det klart at nu skal der handles i pitten. Der kan ’købes’ to hurtige pitstop for næsten intet tidsspild. Der er egentlig lukket for pitten da Mattias Ekström kører ind for at tage et stop – det koster senere et ekstra stop. Dermed endnu en ”fejl” for svenskeren der også på Oschersleben måtte slæbe sig den tunge vej en ekstra gang gennem pitten på grund af en tyvstart. Audi har begået alt for mange fejl – og det koster dem fortsat! Radioen virkede godt nok ikke – men derfor er det fortsat en tåbelig fejl! Det første "ureglementerede" pitstop kom til at koste point - uanset om radioen virkede eller ej! (Foto: DTM)
Herefter begynder den store pitstop runde, og det er umuligt at gengive hvad der sker – alle pitter og flere kører i pit to gange efter hinanden. Således har stort set alle gennemført deres to obligatoriske stop inden safety car’en trækker tilbage, undtagen Lucas Luhr! Han lå som den førende, troede alle, og manglede sit andet stop. Det tog han mens safety car’en var på vej tilbage – en meget dårlig beslutning.
Race så dørene køres af
Men fordi det var gået langsomt henover en lang række omgange var der fortsat masser af drama i vente. Alexandre Premat, der på det tidspunkt fortsat var den bedste kører for Audi lå i en duel med Gary Paffett. De to kørere presser hinanden ned ad langsiden for en overhaling – Premat forsøger at finde pladsen enten udenom eller indenom. Paffett kører på tværs og lukker, og da Premat forsøger at vende tilbage mod ideallinjen trækker Paffett også den vej. De to kørere berører hinanden, men det er nok til at rive døren og andre stumper af Premats racer som i nedbremsningen mangler trykket og derfor glider franskmanden af. Synd for ham, da han ellers var vendt stærkt tilbage efter en pause på et løb ovenpå uheldet på Hockenheim. Gary Paffett havde skader på sin racer, men var i stand til at komme hjem på en 8. plads. Gary Paffett hentede point igen (Foto: DTM)
Men hvem førte egentlig løbet? Den officielle tidstabel sagde at det var Mika Häkkinen foran Paul di Resta og Bruno Spengler. Og det var det som sådan også – problemet var blot at de øvrige stort set var en omgang efter! Det er nemlig så viseligt at det tager 15-16 sekunder at gennemføre et pitstop, med ind-og udkørsel indberegnet. På banen går det noget langsommere ned ad langsiden med safety car, og det var helt åbentlyst at Mercedes satsede på dette, da Mika Hakkinen trak meget langsomt inden han fyrede sin racer af for at drøne i pit med maksimal hastighed – så meget for sikker kørsel under periode med safety car. Stuntet virkede, for da finnens pitstop var færdig kom han ud foran safety car’en mens resten af feltet sad fast. Herudover var hele grunden til det store kaos at løbsledelsen simpelthen sendte safety car ind foran en anden kører end Mika Hakkinen. Havde de været lidt mere skarpe i den situation kunne problemerne være mindre. Så da løbet blev givet frit var Häkkinen et andet sted på banen, og førte reelt nok løbet, men de andre var håbløst efter. Men egentlig godt set at det er hurtigere at køre gennem pitten end at være på banen – den skulle andre teams måske have set...
Så fra 23. til 30. omgang var der ingen der viste hvad der reelt var stillingen. Mike Rockenfeller havde en længere duel med Mika Häkkinen og Paul di Resta og efter en del pres kommer de begge forbi. Ingen gav dog blå flag til Rockenfeller som ret beset kunne være en omgang bagefter – for hvad var stillingen egentlig? Det store rod der var kommet i stillingen gjorde det umuligt at danne sig et overblik. Længere tilbage i feltet var der også hård kamp mellem Adam Carroll og Jamie Green hvor Mercedes-køreren giver Carroll en tur af banen. En manøvre han bestemt ikke var meget begejstret for. Adam Carroll var stærkt kørende og banker på for point - men blev skubbet af Green undervejs (Foto: Audi Motorsport)
Ingen havde styr på stillingen, så derefter måtte der safety car på banen for at rede trådene ud – kørerne der var fysisk placeret på banen foran Mika Hakkinen blev sendt op foran safety car og tilbage i feltet, indtil det var Mika Häkkinen der igen lå direkte efter safety car’en. Det tog lige 5 omgange at få styr på det! Ikke så imponerende. Så fra 14. til 35. omgang var det ét stort rod og spil om pitstop som det handlede om. Og der var noget at se til på pitmuren for at få dirigeret tropperne på plads.
Første 14 – og så sidste 14
De første 14 omgange var således rent race – og det endte med at de 14 sidste også blev det – ud af et løb på 48 omgange. Ved omstarten trækker Mika Häkkinen godt fra igen og holder føring sikkert. Længere tilbage må Mattias Ekström tage det manglende stop, hvilket løbsledelsen giver melding om da safety car er kørt tilbage... Problemerne for Audi fortsætter: Christian Abt må også en tur i muren og hans løb stopper før tid. Herefter sker der ikke det store i løbet – alle har deres pladser. Mika Häkkinen fører sikkert foran den store overraskelse Paul di Resta, der som den eneste af de førende i mesterskabet ligger godt til. Med sin andenplads har han en sikker føring i mesterskabet med sig til Brand Hatch. Det var der næppe nogen der havde troet da sæsonen blev skudt i gang. Fortjent sejr til Mika Häkkinen (Foto: DTM)
Hvordan klarede de sig?
Lad os kigge på et hurtigt overblik over kørerne i de enkelte ”underkategorier”
Mercedes 2007
Med den letteste racer blandt fabriksracerne var det helt ventet at Mercedes ville blive stort set umulige at slå på Lausitzring. De har hele weekenden igennem vist sig virkelig stærke og nu begynder de at få det igen de har investeret i en ny racer.
Mika Häkkinen, nr. 1: Nu er han tilbage som vinder – det har taget for lang tid siden Spa i 2005, men som mesterskabet har udviklet sig kan han stadig nå at være med i kampen om titlen.
Den store pokal til Häkkinen - første gang siden Spa i 2005 (Foto: DTM)
Bruno Spengler, nr. 3: Hvad skete der for canadieren efter sit sidste pitstop? Der var grønt lys og han kunne blot køre ud. Alligevel blev han holdende og filosoferede over tingene. Men han fik endelig point på kontoen og med 100% koncentration havde han måske sejret.
Hvis mesterskabet skal blive canadisk skal der var lidt mere koncentration (Foto: DTM)
Bernd Schneider, nr. 4: Han er fortsat ikke Mercedes bedste kort, men han var stabil og fik en 4. plads. Han er ved at være på vej tilbage, men hans løb var uden de store begivenheder.
Et anonymt løb af mesteren - han kører med, men kan han også gøre sig som kandidat igen til titlen? (Foto: DTM)
Jamie Green, nr. 6: Trafikken og de to perioder med safety car kostede på en ellers meget spændende taktik. Green har stadig til gode at vise lidt af sit ’magic’ som han må have et eller andet sted. Sparer han det til Brands Hatch hvor han fejlede sidste år i forsøget på at vinde for første gang?
Audi 2007
Det var ventet at Audi ville halse efter Mercedes, men at det gik så galt igen var der ingen der rigtig havde forventet. Grebet især i fronten af raceren var det store problem, og flere af kørerne var ikke særlig sikre på deres racer. Og det faktum at ingen af deres racere var med i tredje og afgørende del af kvalifikationen er blot beviset for en svær weekend. Ekströms ”forkerte” pitstop var heller ikke med til at slette listen over fejl som har kostet svenskeren alt for mange point og gjort at Audi ikke har udnyttet Mercedes manglende formåen godt nok!
Timo Scheider, nr. 5: 13 sekunder op til vinderen efter et sprintløb på 14 omgange vidner blot om at der ikke var mere at hente. En 5. plads er vel ikke så dårlig når Audis svære form tages i betragtning.
Efter de problemer der har været for Audi kan Scheider kun være tilfreds med 5. pladsen (Foto: Audi Motorsport)
Martin Tomczyk, nr. 9: Uden point og selv ikke et tonstungt pres på Paffett til sidst kunne give et point. Måske lidt for distraheret i weekenden? Tomczyk brugte også noget tid på Karima Adebibe, modellen for spilfiguren Lara Croft (Foto: Audi Motorsport)
Mattias Ekström, nr. 10: En af de store favoritter til dette års mesterskab, men nu er der 8 point op til di Resta. Igen blev værdifulde point tabt på grund af fejldispositioner. Mathias i Formel 1? I en kedelig weekend fik svenskeren også lov til at prøve sig lidt i Formel 1 (Foto: Audi Motorsport)
Markus Winkelhock, udgået: Et bedre valg end Frank Biela, men er uden erfaring med bilen. Godt for Audi at de kan score lidt penge på en kører – men det er stadig ikke godt nok kørerfagligt til at erstatte Tom Kristensen.
Det var ikke en imponerende entré af Winkelhock - Toms racer igen ikke udnyttet optimalt (Foto: Audi Motorsport)
Mercedes 2006
Igen i denne weekend viste det sig at være Mercedes der havde de bedste brugtvogne, også i kategorien for de et år gamle racere. Mathias Lauda blev meget overraskende ”vinderen”. Men det var ikke uden problemer for dem – de var meget hurtige i kvalifikationen mens der var lidt problemer undervejs i løbet især efter for mange sammenstød med konkurrenter.
Mathias Lauda, nr. 7: Det var første gang at den østrigske kører fik ram på pointene – det er meget overraskende at det kunne lade sig gøre. Han fik vist på en eller anden måde udnyttet rodet, for han plejer altid at være en omgang efter de øvrige...
Historisk dag: Point til Lauda - utroligt! Han kan blive bedre end et tocifret resultat (Foto: DTM)
Gary Paffett, nr. 8: Efter omstændighederne godkendt. Lidt unødvendigt at trække ud i Premat, men ellers et godt løb af briten der bruger materiellet optimalt. Kan måske godt føle sig lidt bortdømt i forbindelse med perioden med safety car, hvor han måske reelt var en af de førende. Men det kostede vist også for den del andre, så...
Paffett må forvente at blive den tungeste racer på Brands Hatch (Foto: DTM)
Daniel la Rosa, nr. 16: Han lå til en god pointplacering, men som tidligere nævnt var der ikke nok benzin tilbage til sidst, så der var ikke andet end at trille rundt til sidst.
For lidt benzin kostede en pointplacering - men hvem husker det når året skal gøres op? (Foto: DTM)
Alexandros Margatitis, udgået: Varm motor – og få meters race. Rækken af udgåede løb for Margaritis er vist fortsat længere end de gennemførte...
Tidlig exit for Margaritis - denne gang kun få meter (Foto: DTM)
Audi 2006
Det var især svært for Audi’erne at få fronten af raceren til at virke optimalt. Derfor var det meget overraskende at Alexandre Premat kom med frem til sidst og han kunne – hvis det ikke have været for hans exit efter kampen med Paffett – været den bedstplacerede Audi.
Mike Rockenfeller, nr. 13: Der var ikke så meget rock til publikum i denne weekend fra Mikes side. Han var indblandet i et par dueller, og meget skyldes selvfølgelig også hans spin før løbet! En weekend der ikke er meget at skrive hjem om.
Lucas Luhr, nr. 14: Hvorfor pitte lige mens safety car kører ind? Og slet ikke foretage nogen mens de var ude? Så gør man det svært for sig selv. Luhrs første løb i DTM har været yderst skuffende!
Faktisk var det mest interessante at se Rockenfeller og Luhr i flere dueller - Rockenfeller ser ud til at være kommet ud som den bedste af de to "Porsche"-kørere (Foto: DTM)
Christian Abt, udgået: Også Abt kæmpede med grebet, og var også godt med fra tid til anden men manglede overskud til rigtig at kunne kæmpe med. Der var mange kørerfejl og flere spin undervejs – den sidste med kontakt med muren overlevede raceren ikke!
En ganske kort tur i muren kostede løbet - som ikke rigtig gav noget alligevel (Foto: Audi Motorsport)
Alexandre Premat, udgået: Et kanon comeback for Premat. Han er slet ikke rystet ovenpå sit uheld, men viste storform. Synd at han måtte udgå, fordi det kunne være ført til mere. En fuldt ud godkendt indsats – blandt få af kørerne hos Audi.
Sammen med Scheider er Premat nok den eneste der kan komme fra Lausitzring med bare lidt point på selvtillids-kontoen (Foto: DTM)
Mercedes 2005
Hvad der er med den racer som Paul di Resta kører er vist et spørgsmål mange gerne ville have svar på. Den to år ældre racer bliver jo kørt utrolig godt, selv om også den racer bliver tungere og tungere. Det er egentlig lidt pudsigt at se at en racer som er ældre og mindre sofistikeret end de øvrige faktisk ligger i spidsen af mesterskabet...
Paul di Resta, nr. 2: Skotten er det klare ’benchmark’ for klassen – utroligt efter blot tre løb. Han har forrykket hele magtbalancen og står med 20 point efter tre løb – i en to år ældre racer! Hans indsats er til topkarrakter og der skal altså snart bookes en test for McLaren hvis ikke andre har fået øje på at her er et supertalent der ikke må blive parkeret i DTM! Ny fænomenal indsats af Paul di Resta - han har sat standarden for DTM (Foto: Daimler Chrysler)
Susie Stoddart, nr. 12: Den britiske racerpige gjorde igen en fin figur i løbet, men er fortsat oppe mod kørere som er et par spidser bedre. Men hun får raceren hjem – uden at det er i luntetrav. Girl power støtten fra Lara Croft gav ikke fuldt udbytte - hverken for Susie eller Vanina (Foto: DTM)
Audi 2005
Det bliver næppe i år at Audi 2005’eren slår den direkte rival fra Mercedes, men der må snart være point på vej! Det ser meget fornuftigt ud det som Adam Carroll er ved at bygge op. De bliver lettere igen på Brands Hatch, så nu kan han snart køre i cirkler om de øvrige kørere!
Adam Carroll, nr. 11: Et sammenstød med Green sendte ham ned i feltet, eller havde han måske været med i kampen om nogle point. Men han overså vist nok også et rødt lys i pitten – hvad skete der lige der? Adam "Top Gun" Carroll kan måske hive noget op af hatten på Brands Hatch? (Foto: DTM) |
Vanina Ickx, nr. 15: Sidste af de gennemførende racere, og igen uheldig med et par spin undervejs. Hun har ikke heldet på sin side.
Konklusionen – alt er åbent
Der er nu flere kørere der er med i spillet om mesterskabet og Paul di Resta tager til Brands Hatch som førende, og kan måske endda også se ud til at vende tilbage til det europæiske fastland som den førende. Han er den som alle skal slå og holder han det moment han er inde i, så bliver det svært for de øvrige at være med. Men flere kørere er med på banen og en del ligger omkring de 10-12 point, så det er virkelig åbent! Det kan ikke blive mere spændende.
Til gengæld er der lige et par ting der skal klares hos løbsledelsen – husk nu at en safety car skal ud foran den rigtige racer – som i dette tilfælde burde have været Mika Häkkinen! Og lad os så se om ikke briterne ikke tager DTM til sig når de nu ser så mange britiske kørere klare sig så godt i mesterskabet. Brands Hatch kan blive et endnu spændende race!
Denne hilsen kan vi så kun istemme: de tyske fans ønsker Tom god bedring - vi håber han snart er klar igen til at vise de øvrige hvordan man skal køre DTM! (Foto: Audi Motorsport)
Læs mere om weekendens DTM Benji
Læs mere om: Lausitzring20/05/07 - Lausitzring - DTM |