Løbet startede fint og godt. Mika Hakkinen sikrede sig starten og blev truet på vej mod det første sving af Bruno Spengler, men canadieren kunne ikke være med, måtte op over ydersiden af banen for at holde sig kørende og det udnyttede Paul di Resta til at smutte forbi. Oppe foran trak Hakkinen klart fra. Længere tilbage havde Mattias Ekström vundet nogle placeringer og lagde et godt pres på Gary Paffett - næsten en ren gentagelse af duellerne fra 2004 og 2005.
Løbet tog dog en problematisk drejning på 13. omgang. Mathias Lauda - der for en gangs skyld så hurtig ud - duellerede med Markus Winkelhock om en af placeringerne længere tilbage. På vej ud mod langsiden presser han sig godt på, rør lidt ved Audien, men ikke noget der kan klages over. Men i overhalingen på vej ud på langsiden kommer han fint forbi men kan ikke nære sig for lige at dreje mod Winkelhock og give ham et puf med på vejen - og det sender Tom Kristensens erstatning i muren. Det er selvfølgelig et uheld, men håndteringen herefter er intet mindre end katastrofal!
Løbet fortsætter nemlig, selvom bilerne drøner forbi og det fortsætter 3-4 omgange. Da man så endelig skal til at flytte Winkelhocks racer kan det ikke lade sig gøre uden at skulle rode rundt på banen - og så kom safetycar på banen. Mattias Ekström hoppede ind i pit lige i det sekund: og så var der ellers ballade på pitmuren hos Mercedes. Pitten var ikke åben, og det skal man se i forhold til hvor safetycar'en var på banen. En masse diskussion kunne så fortsætte - og efter at løbsledelsen havde tænkt lidt over det måtte de sende Ekström tilbage for at gennemføre sit første obligatoriske stop! Der var masser af stop, uden problemer for de fleste. Det andet stop fulgte kort derefter for en hel del - og så var det jo overstået! Men forvirringen var total! Pitstoppene blev afgørende for udfaldet - eller rettere at komme hurtigere gennem pitten end at være på banen! (Foto: DTM)
Og det var som følge af at Mika Hakkinen og flere af Mercedes-kørerne trak lidt tid på banen, drønede i pit og fik klaret tingene og vendte tilbage foran safetycar. Så da det endelig var klar til at køre race, så det mest af alt ud til Hakkinen og co. førte med 1 omgang foran alle andre! Forvirringen var total: og derfor måtte safetycar tilbage for at få reddet ud i rodet.
Lad det nøjes med en kort opsummering af løbsresultatet. Mika Hakkinen kørte et fejlfrit løb og er endelig tilbage. Paul di Resta hentede en ny andenplads og er nu den førende i mesterskabet, hvilket kun kan sende de britiske fans helt i ekstase inden han skal køre på Brands Hatch. Bruno Spengler holdt lidt for længe i pitten efter et stop - hvorfor han gjorde det virkede mærkeligt, og det kostede. Han måtte 'nøjes' med en 3. plads og har meget langt for at komme tilbage i mesterskabet. Bernd Schneider fik en 4. plads efter et typisk Bernd-løb - man så ikke meget til ham! Timo Scheidre blev den bedste kører for Audi, hvilket bestemt ikke er optimalt og han blev endda den eneste der kommer fra løbet med point! Timo Scheider endte med at være den eneste Audi i pointene (Foto: Audi Motorsport)
Jamie Green kæmpede godt tilbage efter at være blevet sat lidt i pitstop rodet mens Mathias Lauda fik sine første point - indtil videre. Hans sammenstød med Winkelhock var endnu ikke færdigbehandlet, så han kan nå at få en tidsstraf efterfølgende. Iøvrigt gennemførte han også en drive-through undervejs, så det understreger blot at det var hurtigere at køre gennem pitten end at køre på banen... Sluttelig fik også Gary Paffett point, men den er også usikker. Han duellerede med Alexandre Premat mod det første sving og efter en del retningsskift står den også til vurdering. Rodet på Lausitzring er endnu ikke blevet afgjort.
Resultatet af DTM løbet på Lausitzring
|
Nr. | # | Kører | Bil | Tid |
|
1. | 6 | Häkkinen | AMG Mercedes C-Klasse 2007 | 1t09m10.219s |
2. | 19 | di Resta | AMG Mercedes C-Klasse 2005 | + 1.679 |
3. | 2 | Spengler | AMG Mercedes C-Klasse 2007 | + 4.175 |
|
4. | 1 | Schneider | AMG Mercedes C-Klasse 2007 | + 8.714 |
5. | 8 | Scheider | Audi A4 DTM 2007 | + 13.076 |
6. | 5 | Green | AMG Mercedes C-Klasse 2007 | + 14.453 |
|
7. | 18 | Lauda | AMG Mercedes C-Klasse 2005 | + 20.107 |
8. | 9 | Paffett | AMG Mercedes C-Klasse 2006 | + 23.161 |
9. | 4 | Tomczyk | Audi A4 DTM 2007 | + 23.742 |
|
10. | 3 | Ekström | Audi A4 DTM 2007 | + 24.071 |
11. | 20 | Carroll | Audi A4 DTM 2005 | + 24.829 |
12. | 14 | Stoddart | AMG Mercedes C-Klasse 2005 | + 1 omg. |
|
13. | 11 | Rockenfeller | Audi A4 DTM 2006 | + 1 omg. |
14. | 12 | Luhr | Audi A4 DTM 2006 | + 1 omg. |
15. | 21 | Ickx | Audi A4 DTM 2005 | + 1 omg. |
|
16. | 15 | la Rosa | AMG Mercedes C-Klasse 2006 | + 2 omg. |
17. | 16 | Abt | Audi A4 DTM 2006 | + 4 omg. |
18. | 17 | Premat | Audi A4 DTM 2006 | + 25 omg. |
|
19. | 7 | Winkelhock | Audi A4 DTM 2007 | + 36 omg. |
20. | 10 | Margaritis | AMG Mercedes C-Klasse 2006 | + 48 omg. |
|
I morgen forsøger vi at have en analyse klar - som forhåbentlig kan få styr på rodet på Lausitzring! Benji
Læs mere om: Mika Häkkinen20/05/07 - Lausitzring - DTM |