Helt uden problemer var Massas sejr dog ikke. Under hans første pitstop blev der åbenbart spildt lidt benzin der antændte og skabte et lille lejrbål i pitten. Massas ganske fornuftige reaktion var at speede hurtigt afsted og på den måde fik ilden ikke andet liv end det benzin der lå på på bilens karrosseri.
På vej gennem første sving pressede Fernando Alonso hårdt på Felipe Massa, men måtte en tur ud i sandet - dermed havnede han nede på 4. pladsen bag Kimi Raikkonen og Lewis Hamilton. Og Alonso fik aldrig bugt med dem. Men Fru Fortuna havde lidt i tasken til Alonso, der arvede 3. pladsen da Kimi Raikkonen måtte udgå med problemer med det ene forhjulsophæng.
Også Nick Heidfeld kom i fokus i dagens løb. Som vanligt i denne sæson lå han godt, men under pitstoppet gik det galt. Manden med den store slikkepind, trak den tilbage for tidligt, så Heidfeld susede afsted med et uspændt forhjul. En venlig Toyota mekaniker fangede møtrikken og sendte den retur til BMW. Til Heidfelds ros skal det siges at han faktisk formåede at komme hele banen rundt med sit løstsiddende hjul, så det kunne blive spændt ordentligt fast ved endnu et pitstop. Men på det tidspunkt var han håbløst bagud og han var sikkert ikke alt for ulykkelig da han udgik med en teknisk defekt.
Anden dramatik var der på første omgang da Wurz og Ralf Schumacher havde et hændeligt uheld, der sendte Wurz ud af løbet. De to Honda biler havde også et lille møde, da Button kom ud af pitten og skulle kører genne første sving side om side med holdkammeraten Barrichello. Det gik ikke godt, og Button kom ud af svinget med en brækket næse og han måtte så en tur i pit igen.
Samme Honda team fik i øvrigt understreget hvilket problem de er havnet i, ved at slutte uden for pointene, mens juniorteamet Super Aguri med Sato ved roret fik hevet et enkelt point - teamets første - hjem.
På 2. pladsen i løbet kom igen Lewis Hamilton, der dermed bragte sig selv i spidsen for VM, foran Fernando Alonso, der sluttede løbet på 3. pladsen. I sæsonens første tre løb har det været Nick Heidfeld der tog 4. pladsen, men eftersom han var udgået gik placeringen i stedet til den anden BMW, med Robert Kubica.
En glad David Coulthard tog en flot 5. plads foran Nico Rosberg, der endelig fik omsat de flotte præstationer til en flok gode point. Finske Heiki Kovalainen fik med en 7. plads også point i løbet.
For Mark Webber i den anden Red Bull blev det aldrig et godt løb og han udgik også tidligt. Heller ikke Giancarlo Fisichella havde en dag han vil huske med glæde. En dårlig start, middelmådig indsats og så måtte han forlade en 8. plads få omgange fra mål for at få en slat benzin hældt i bilen, så han kunne køre hjem. Det kostede det enlige point.
Toyota havde heller ikke en god dag, Jarno Trulli formåede ikke at omsætte en god startplacering, fordi han havde problemer med benzintrykket. Så store problemer at det første forsøg på at starte løbet blev opgivet, da Trullis bil gik i stå. Som straf skulle Trulli starte fra pitten. Men bilen kom aldrig til at fungere ordentlig og Trulli måtte udgå. Det samme måtte Ralf Schumacher, der efter sit sammenstød med Wurz også måtte en tur i pit. Han kom i gang igen, men hans løb blev alligevel kort.
Så masser af dramatik i Spanien, men dramatik af den slags, som ikke gjorde at det vi så på asfalten blev mere spændende. Selve løbet var stadig processionskørsel uden nogle gode tætte og spændende dueller. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit de Catalunya13/05/07 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1 |