Bruno Senna (Foto: GP2 Media)
Bruno Senna vandt sit første GP2 løb på Circuit de Catalunya, efter kun tre løb. Men forinden skulle han gennemgå en kamp af bibelske dimensioner. Det hele skulle gå galt, allerede inden løbslederen havde slukket de røde lamper...
BMW Sauber F1 testkøreren, Timo Glock, var som ventet den hurtigste mand på Circuit de Catalunya. En andenplads blev det til for tyskerens iSport racer der startede på pole position, men ved starten forsvandt Andi Zuber på andenpladsen på gridden.
Gearkassen har længe været et problem for GP2 racerne, og særligt første gear er vigtig når lamperne slukkes. Zuber mistede sit første gear før starten, så Andi måtte undvære dagens løb. Jason Tahinci stallede på gridden, før starten som blev afblæst.
Mens temperaturen steg, var Timo Glock helt uovervindelig ved restarten på sine slicksdæk. Han trak flot fra Lucas di Grassi og Lucas Lapierre. Franskmanden var rystende langsom, hvilket gjorde Bruno Sennas overhaling af ham noget lettere, og naturligvis også noget mere imponerende på fjernsynskærmen.
Mike Conway (Foto: GP2 Media)
Giorgio Pantano lavede endnu en af sine berømte lynstarter, men det skulle alt sammen være forgæves. Den var så hurtig, at han fløj fra ottendepladsen til femtepladsen, foran Mike Conway. Men desværre lavede Conway ikke plads for Pantano, hvorfor det gik helt galt.
Timo Glock nåede væk fra stregen, men bagved ham var det ren ragnarock. Durango raceren med Karun Chandhok spandt på langsiden, efter han havde klippet græsset. Dernæst var det ren trebande carambole, mellem manden til venstre, Mike Conway fra Super Nova, Giorgio Pantano i Campo raceren og Conways Super Nova teamkammerat, Luca Filippi, som sørgede for at de to førnævnte aldrig så det ternede flag.
Conway nåede til sving 2, men da han prøvede at komme til hægterne ovenpå Conways nummer, blev han uheldigvis ramt af Antonio Pizzonia og Xandi Negrao, hvis bil blev slynget i luften ved sammenstødet. Karun Chandhok kørte tværs over græsset, før han som et romersk spyd fra en kastemaskine bevægede sig direkte over banen foran næsen på feltet, og direkte i væggen.
Da der stort set lå hele og halve GP2 biler over hele den spanske bane, måtte den sølvgrå Mercedes CLK DTM Safetycar på banen, hvilket betød en del for løbet. Xandi Negrao måtte indlægges det lokale hospital, eftersom hans tur tværs over sandkassen og i barrieren betød, at Negrao var en tur i drømmeland.
Timo Glock (Foto: GP2 Media)
Med et par kørere der valgte at blive ude indtil næste omgang, var det kun Timo Glock, som sammen med Adrian Zaugg, Sergio Jimenez og Andy Soucek på banen. Spørgsmålet var således, hvordan strategien ville virke?
Bruno Senna fulgte sammen med det meste af feltet i pit, for det obligatoriske pitstop. Men Timo Glock havde is i maven, og blev ude på banen.
Da løbet blev genstartet på 2 omgang, vidste tysken at han måtte køre endog meget stærkt for at holde sig så langt foran feltet, at han kunne gennemføre sit pitstop, uden at tabe føringen. Bruno Senna var på det tidspunkt bare få sekunder bag Glock, på en femteplads. Og nevøen til den tredobbelte Formel 1 legende havde gennemført sit pitstop.
Glock måtte således satse på Zaugg, som til gengæld gjorde tyskeren en kæmpetjeneste ved at holde resten feltet op, med sine langsomme omgangstider. Glock trak således uhindret fra feltet med over et sekund per omgang. Han skulle have mindst 30 sekunder for at kunne gennemføre et pitstop. Længere bagved kørte Rodriguez et flot stykke arbejde, han spiste sine konkurrenter som var han til et sønderjysk kagebord.
Han var hurtigt forbi Toyota F1 testkøreren Nakajima i sving 1, og siden sikrede Garcias skalp ham en plads i pointene. Jimenez klarede sit pitstop på 18. omgang, hvilket gav Bruno Senna trediepladsen, hvilket blev til andenpladsen da Zaugg tabte bagenden af sin racer på vej ud af det sidste sving. Zaugg formåede således helt på egen hånd at spinde sin racer lige foran næsen på sin teamkammerat, før han endte den forkerte vej i pitindkørslen. Glock havde nu opbygget et forspring på 19 sekunder over Senna, og de to kamphunde var de eneste der kørte 1.31 tider på den spanske bane.
Nicolas Lapierre (Foto: GP2 Media)
Længere tilbage prøvede stakkels, forsmåede Nakajima at gå Jimenez i bedene, og kæmpe sig op gennem feltet. Dette havde japaneren håbet, skulle skaffe ham point i det samlede mesterskab. Garcia var den første det skulle gå ud over, men spanieren var på hjemmebane, og de to var nu oppe at toppes om den sidste pointplads. Det skulle naturligvis gå galt; som Newton har beskrevet, så er der for hver reaktion en modreaktion. Nakajima ramte Garcia, og derefter måtte asiaten en tur i kattebakken, før han listede hjem til Toyota folkene med en sivepunktering, som belønning.
BMW Sauber F1 testkøreren Glock gjorde vitterligt sit bedste, men der var bare ikke mulighed for at skabe det nødvendige forspring. Da han endelig måtte i pit på 27. omgang, måtte han lide den tort at dumpe ned på trediepladsen, bagved Bruno Senna og Lucas di Grassi. Sidstnævnte var ikke den store udfordring for Glock med helt nye dæk. di Grassi faldt til gengæld tværs gennem feltet til en syvendeplads, bagved Nicolas Lapierre, men foran Borja Garcia, Vitaly Petrov, Kazuki Nakajima og Roldan Rodriguez.
En af de afgørende faktorer ved Bruno Sennas sejr, var brasilianerens fart på gamle dæk. Intet mindre end imponerende for Ayrton Sennas nevø.
5,3 sekunder var forspringet da det ternede flag blev svunget, Timo Glock kørte til sidst 1,3 sekunder hurtigere end resten af feltet. Arden folkene har fortjent en kold øl for deres strategi i dagens løb, hvilket Bruno Senna uden tvivl sikrer dem.
Christian Bakkerud (Foto: GP2 Media)
Christian Bakkerud kvalificerede sig på en 24. plads, og formåede modent at holde sig ude af problemer. Bakkerud måtte indkassere en 12. plads, to pladser foran teamkammeraten Andy Soucek på 14. og sidstepladsen. Hvilket igen viser at David Price Racing teamet har store problemer i GP2. Teamet har selv erkendt krisen, og har til dagens løb og resten af sæsonen ansat en ny ingeniør, som har sin fortid i Formel 1 i almindelighed, og Jordan F1 i særdeleshed. Der er store forventninger til samarbejdet, som man håber, vil bringe Bakkerud længere frem på gridden.
Det vides for indeværende ikke, om Christian Bakkerud vil være i stand til at starte løbet i morgen. Den klemte nerve i ryggen, som han fik da hans GP2 racer kom ud af kurs, giver stærke smerter.
Næste løb, som bliver et 26 omgange langt sprintløb, køres søndag. Christian Bakkerud starter fra dagens slutplacering, som bliver en 14. plads.
Resultat - race 1:
|
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
|
1 | Bruno Senna | Arden | | 38 |
2 | Timo Glock | iSport | +0:05.333 | 38 |
3 | Lucas di Grassi | ART | +0:29.210 | 38 |
|
4 | Roldan Rodriguez | Minardi Piquet | +0:30.204 | 38 |
5 | Borja Garcia | Durango | +0:48.253 | 38 |
6 | Mikhail Aleshin | ART | +0:52.274 | 38 |
|
7 | Sergio Jimenez | Racing Engineering | +0:55.994 | 38 |
8 | Javier Villa | Racing Engineering | +0:56.815 | 38 |
9 | Sakon Yamamoto | BCN | +1:02.269 | 38 |
|
10 | Vitaly Petrov | Campos | +1:14.113 | 38 |
11 | Ho-Pin Tung | BCN | +1:15.050 | 38 |
12 | Christian Bakkerud | DPR | +1:27.561 | 38 |
|
13 | Kohei Hirate | Trident | +1:27.922 | 38 |
14 | Andy Soucek | DPR | +1:41.215 | 38 |
15 | Kazuki Nakajima | DAMS | -2 omg. | 36 |
|
16 | Adrian Zaugg | Arden | DNF | 27 |
17 | Nicolas Lapierre | DAMS | DNF | 27 |
18 | Pastor Maldonado | Trident | DNF | 20 |
|
19 | Antonio Pizzonia | FMSI | DNF | 17 |
20 | Andreas Zuber | iSport | DNF | 0 |
21 | Mike Conway | Super Nova | DNF | 0 |
|
22 | Giorgio Pantano | Campos | DNF | 0 |
23 | Luca Fillipi | Super Nova | DNF | 0 |
24 | Karun Chandhok | Durango | DNF | 0 |
|
25 | Xandi Negrao | Minardi Piquet | DNF | 0 |
26 | Jason Tahinci | FMSI | DNF | 0 |
|
Aslak Vind
Læs mere om: Bruno SennaChristian BakkerudArden InternationalDavid Price RacingCircuit de Catalunya13/05/07 - Circuit de Catalunya - Grand Prix 2 |