Umiddelbart virker det som om at Peugeot har ret godt styr på deres Peugeot 908 HDI, men der har været en nogle problemer, som man nok ikke lige havde ventet at se på netop den bil.
Foreksempel oplevede vi på Monza at dørene på begge Peugeot’er ikke helt kunne lukke efter første pitstop. Det betød at bilerne var nødt til at stoppe igen, og dørene blev tapet på, og så holdt de resten af løbet.
Herefter forventede jeg at det lille dør problem var løst, men det er åbenbart ikke helt sådan.
Begge biler er opserveret på Valencia under forskellige sessions med døre der ’gaber’, og dermed ikke er lukket korrekt. Det dør problem skal simpelthen løses nu, så de ikke flyver op på Mulsanne.
Det med dørene kan opfattes som et lille problem, og det burde det også være, på den baggrund kan det være svært at forstå hvorfor det så ikke er løst.
For mig er det måske lige netop her vi ser forskellen på Peugeot og Audi!
Øje for detaljerne, og for at få de ’små’ problemer løst.
Ud over dør problemet har der været fejl af mere mekanisk art, senest så vi Peugeot nummer 7 have koblings problemer på Valencia, og det er selvfølgeligt mere alvorligt end en dør der ikke lukker korrekt.
På Monza var der problemer med gearskiftet på den ene af Peugeot’erne, og det kostede dem et langt pitstop efter et par timers kørsel.
Noget tyder på at hele setup’et omkring gearkassen måske er konstrueret lidt for spinkelt, i forhold til det store drejningsmoment som Peugeot motoren producere
Peugeot Sports tekniske chef, Bruno Famin, kan med god grund bekymre sig, for gearkasse og kobling er komponenter der gerne skulle holde hele løbet, hvis man vil vinde dette 24-timers løbet på Le Mans. Vejgaard
Læs mere om: Peugeot SportLe Mans16/06/07 - Le Mans - Le Mans |