”Vi har sponsorer, direktionen fra Chevrolet Danmark og hele korpset af Chevroletforhandlere på besøg, så det hele skal bare klappe”. I løbet af dagens program blev gæsterne præsenteret for teamet og orienteret om status for bilerne og forventningerne til eftermiddagens løb.
Bilerne var klar i god tid, så der var tid, at kørerne kunne komme på banen og få føling med bilerne og den ændrede opsætning. Der var også tid til en eventuel finjustering, men der manglede kun et par småjusteringer, før begge kørere erklærede sig tilfredse og klar til indsats. Chevrolet’erne er meget hårde ved fordækkene, og det store håb var kolde vinde til at køle banen. Skyerne var begyndt at samle sig, men temperaturen faldt ikke nok til, at det ville få nogen betydning.
Henrik Lundgaard (Foto: Spider-Web.dk)
Meningerne om rullestarten har været meget delte, og alle frygtede en massecarambolage når feltet med næsten 9.000 hestekræfter blev sluppet løs. Heldigvis gik starten godt, og Henrik holdt fast i sin plads som nummer 3. Pontus Mörth var tæt omgivet af konkurrenter og måtte fra starten at kæmpe for sin plads. Det kostede under en nærkamp et baghjulsophæng, så han måtte humpe i mål og få udskiftet ophænget. De sveddryppende mekanikere kunne melde bilen klar en halv time inden starten på heat 2. Ude på banen kæmpede Henrik en hård kamp for at holde Jan Magnussen bag sig. En periode med Safety Car skånede dækkene, men på sidste omgang kunne Jan Magnussen ikke længere holdes tilbage, så resultatet blev en fjerdeplads.
Også rullestarten til 2. heat forløb uden problemer, men desværre oversatsede Pontus Mörth. ”Det var helt min fejl. Jeg ved, jeg har bilen, der kan vinde, men jeg ville lige give den en tand mere, så jeg satsede for hårdt.” Det kostede en punktering, og trods hurtige mekanikere, så mister man pladser med det samme. Henrik Lundgaards fjerdeplads i første heat gav en plads på startgridden som nummer fem. Den plads blev der kæmpet hårdt for, men i et heat, hvor DTC’s nye Safety Car ikke kom på banen, var det kun et spørgsmål om tid, før presset fra de bagvedliggende ville have taget livet af fordækkene. Resultatet blev en ottendeplads.
Pontus Mörth (Foto: Spider-Web.dk)
Sidste heat skulle nu i teorien ”bare” køres hjem, men i motorløb lærer man lynhurtigt, at intet er afgjort før det ternede flag falder. Henrik fik godtgjort en plads og sluttede på syvendepladsen efter et meget stille løb, hvor der var luft til såvel de foranliggende som de bagfrakommende biler. Pontus havde til gengæld fundet motivationen på simpel vis: ”Jeg kan ikke vinde fra min startplads, men jeg kan blive manden med de fleste overhalinger!” Og han gjorde faktisk et ihærdigt forsøg. Fra en startplads som nummer 21 sluttede han heatet som nummer 11 efter flot og veldisponeret kørsel.
Den samlede vurdering efter denne første løbsweekend er meget positiv. Bilerne kørte som forventet, og der er ingen tvivl om, at når vi finder den rigtige opsætning, så dækkene kan holde, så vil vi være med til at køre om sølvtøjet. Teamet fungerede perfekt, og Kent Bo Steffensen kan rose sig af, at processen med at fordoble teamets størrelse er forløbet gnidningsløst. ”Jeg har været meget spændt på, hvordan det ville forløbe, når det blev alvor; men alle på holdet gør en formidabel indsats. Alle hjælper alle og stemningen på holdet er så positiv, som jeg aldrig har set før. Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi har et vinderteam”, siger en afslappet Henrik Lundgaard, mens han kiggede på de skyer, som kom bare fire timer for sent.
Chevrolet Motorsport Danmark Læs mere om: Chevrolet Motorsport DanmarkJyllandsringen06/05/07 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |