Fakta om Danish Touringcar Championship 2007 |
Danish Touringcar Challenge 03/05/07
|
|
Danish Touringcar Championship har op til 2007 foretaget en række justeringer af sit reglement, hvilket har medført ændringer i afviklingsformen og de tekniske regler. Nedenfor følger dels en skematisk gennemgang over dels afviklingen af en DTC-afdeling i 2007, dels reglerne for points, succesballast og grundvægte. |
|
Afvikling af en DTC-afdeling i 2007 – trin for trin:
|
Tidspunkt |
Kørsel |
Beskrivelse |
|
Lørdag middag | Fri træning | |
|
Lørdag eftermiddag | Tidtagning | |
|
| Super Pole | De 12 hurtigste fra tidtagningen kører hver en omgang alene på banen. |
|
Søndag middag | Opvarmning | |
|
| Last Chance | Deltagerne, som ikke kom i Super Pole, får 10 minutter til at sætte deres kvalifikationstid. |
|
Søndag (ca. 13:30) | Kvalifikationsheat 1 | Startrækkefølge: De 12 bedste fra Super Pole forrest efter deres placering i Super Pole efterfulgt af det øvrige felt efter deres placeringer i Last Chance.
Startform: Rullende start. |
|
Søndag (ca. 15:30) | Grid show | |
|
| Kvalifikationsheat 2 | Startrækkefølge: Efter kørernes placeringer fra kvalifikationsheat 1, dog starter de otte forreste i omvendt rækkefølge.
Startform: Rullende start. |
|
| Reparationspause | |
|
| Finale | Startrækkefølge: Efter kørernes sammenlagte placeringer (positioner) fra kvalifikationsheat 1 og 2. Køreren med laveste sammenlagte placering starter fra pole position.
Startform: Stående start. |
|
Points, vægt, succesballast og dæk i DTC i 2007 – punkt for punkt:
|
Regelpunkt | Beskrivelse |
|
Pointregler | Skala: 20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1.
Uddeles efter resultatet af kvalifikationsheat 1, kvalifikationsheat 2 og finalen.
Kun de 21 bedste af de 24 mulige pointscorer skal tælles med, dog skal finalen i den sidste DTC-afdeling og heats, hvorfra en kører er blevet udelukket, altid tælles med. |
|
Bilernes grundvægte | 1130 kg for biler med forhjulstræk og 5-trins gearkasse med H-skift.
1160 kg for biler med forhjulstræk og 6-trins sekventiel gearkasse.
1170 kg for biler med baghjulstræk og 5-trins gearkasse med H-skift.
1200 kg for biler med baghjulstræk og 6-trins sekventiel gearkasse. |
|
Succesballast | De fire første placeringer i et kvalifikationsheat eller en finale udløser henholdsvis 15, 10, 5 og 2½ kilo.
Kørere, der slutter som nummer 11 eller lavere i et kvalifikationsheat eller en finale, kan reducere sin grundvægt med 10 kilo.
Alle kørere, der scorer points i mesterskabet, vil blive tillagt 5 kilo pr. 40 points. (0-39 points = 0 kilo, 40-79 points = 5 kilo, 80-119 points = 10 kilo o.s.v.)
Den samlede succesballast skal monteres i efterfølgende afdeling og kan aldrig overstige 70 kilo.
Bilens grundvægt kan aldrig reduceres med mere end 10 kilo. |
|
Dæk | Forhjulstrukne biler råder til hver DTC-afdeling over 12 dæk, hvoraf højst otte må være nye.
Baghjulstrukne biler råder til hver DTC-afdeling over 12 dæk, hvoraf højst seks må være nye. |
|
Læs mere om: 06/05/07 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |
|
| |