Vi har for en nemheds skyld delt kvalifikationsrapporten op i to. Hvis du ønsker at læse om de to første sessions på hockenheim, klik venligst her:
Læs Q1+Q2 rapporten her
Bernd Schneider skubbet ud af superpole af Tom K (Foto:DTM.de)
Q3: de 8 hurtigste – La rosa og di Resta begge med i en 2 år gammel bil. Q3 nu 9 minutter lang, mod sidste år 7 minutter.
Eki og Tomczyk begge ude først på banen, blandt de 8 hurtigste. Der klages over at dækkenes peak ikke er så nem at spore, med de nye Dunlop kontroldæk. Svært at få varme i dem, det koster en 1-2 tiendedele. Mange teams har forhøjet dæktrykket i Q3 for at øge grip. Muligvis skal der eksperimenteres med toe in på bagdækkene?
Paul di Resta bliver ved med at imponere, han sætter hurtigste tid med 1:34.449. Midtvejs i Q3 skiftes der dæk, med helt nye dæk vil man køre den anden hurtigste runde. Daniel la Rosa har desværre ikke vist sig på banen, muligvis satser han på bare en flyvende runde, sparer nye dæk til i morgen til løbet. Men det viser sig senere, at bilen med la Rosa er ude, med problemer med servostyringen.
Bruno Spengler overtager føringen med 1:34.369. Tom Kristensen på 7. pladsen. Med 2,5 minut igen er stillingen som følger: Bruno Spengler suverænt i front med en tiendedel, foran supermanden Paul di Resta i en 2005 bil! Herefter følger Eki på trediepladsen som bedste Audi.
Gary Paffet, 2005 mester men ude af superpole (Foto: DTM.de)
Scheider, Hakkinen, Kristensen, Tomczyk og sidst den skibbrudne La Rosa, som ikke kommer til at sætte en tid. Tidsmæssigt rækker tiderne fra Spenglers 1.34.369, til Tomczyks 1.35.164. Hver har kørt tre timede omgange, det vil sige en flyvende omgang.
Audi finder tid i 2. sektor på Hockenheim. Tom sætter bedste tid i sektor 2 og 3, men får kun en 5 plads. Bruno Spengler ser rigtigt stærk ud. La Rosa må starte fra startplads 8, uden at være ude i Q3. Tom ender på en 5. plads, meget skuffende af danskeren – men han kæmpede tydeligvis for det. Han er næstbedste Audi, kun 0,081 efter Ekström! Spengler får sin 5. pole! Di Resta starter fra en 3. plads i en to år gammel bil, tydeligt at vægthandicap systemet virker!
På de følgende positioner: Martin Tomczyk, Paul di Resta, Mattias Ekström, Tom Kristensen, Timo Scheider og Mika Hakkinen.
Spengler gør det igen, en kommende mester? (Foto: DTM.de)
Mercedes C-Klasse og Mr. Spengler (Foto: DTM.de)
Resultat Q3:
|
Nr. | # | Kører | Bil | Tid | Omg. |
|
1. | 2 | Bruno Spengler | Mercedes C-Klasse | 1.34.369 | 5 |
2. | 4 | Martin Tomczyk | Audi A4 DTM | 1.34.446 | 5 |
3. | 19 | Paul di Resta | Mercedes C-Klasse | 1.34.449 | 5 |
|
4. | 3 | Mattias Ekström | Audi A4 DTM | 1.34.601 | 4 |
5 | 7 | Tom Kristensen | Audi A4 DTM | 1.34.681 | 5 |
6. | 8 | Timo Scheider | Audi A4 DTM | 1.34.686 | 4 |
|
7. | 6 | Mika Hakkinen | Mercedes C-Klasse | 1,34.774 | 5 |
8. | 15 | Daniel la Rosa | Mercedes C-Klasse | - | - |
9. | 1 | Bernd Schneider | Mercedes C-Klasse | 1.34.877 | 6 |
|
10. | 10 | Alex Margaritis | Mercedes C-Klasse | 1.34.895 | 6 |
11. | 11 | Mike Rockenfeller | Audi A4 DTM | 1.34.978 | 6 |
12. | 14 | Susie Stoddart | Mercedes C-Klasse | 1.35.107 | 6 |
|
13. | 5 | Jamie Green | Mercedes C-Klasse | 1.35.180 | 5 |
14. | 9 | Gary Paffet | Mercedes C-Klasse | 1.35.369 | 6 |
15. | 16 | Christian Abt | Audi A4 DTM | 1.35.407 | 6 |
|
16. | 18 | Mathias Lauda | Mercedes C-Klasse | 1.35.411 | 9 |
17. | 20 | Adam Carroll | Audi A4 DTM | 1.35.466 | 8 |
18. | 17 | Alex Premat | Audi A4 DTM | 1.35.507 | 6 |
|
19. | 12 | Lucas Luhr | Audi A4 DTM | 1.35.559 | 8 |
20 | 21 | Vanina ickx | Audi A4 DTM | 1.36.691 | 7 |
|
Poletrioen: Tomczyk, Spengler, di Resta! (Foto: Audi Sport)
Vi har for en nemheds skyld delt raporten fra den spændende kvalifikation op i to. Læs om de første to sessions her: Læs Q1+Q2 rapporten her Aslak Vind
Læs mere om: Tom KristensenAudi Sport Team Abt SportslineHockenheim22/04/07 - Hockenheim - DTM |