Tom Kristensen - kæmper med Audi raceren (Foto: Audi Sport)
Det var sommerlige temperaturer på Hockenheimring Baden-Württemberg, kørerne kunne glæde sig over 19,5 graders lufttemperatur og 29,2 graders asfalttemperatur på den 4.574 km lange tyske bane. Mercedes havde således debut på den nye C-Klasse racer, og det var ikke lutter roser. Man har hos HWA kæmpet med den nye racer, setuppet peger i fire forskellige retninger, kun Bruno Spengler har haft held med at finde farten.
Første session kaldes Q1, hvor samtlige 20 biler kører ud på banen i 14 minutter, for at finde de 14 hurtigste, som således kan gå videre til Q2. Daniel la Rosa er første mand på banen med en flyvende omgang, som vanligt er det de ældre racere der kører ud på banen først, for at køre banen ren. Siden kommer de store kanoner ud. Daniel la Rosa foreløbig hurtigst.
Green, Schneider og Spengler kommer først ud mod slutningen af sessionen. Timo Scheider viser at ansættelsen af ham var en god ide, Timo tager den foreløbige pole fra Daniel med 1.35.039, 0,152 hurtigere end Daniel la Rosa. 2 minutter senere begynder det at blive alvor, Bruno Spengler tager en stor bid ud af tiden, med absolut hurtigste tid på 1.34.824.
En kommende stjerne, Paul di Resta? (Foto: DTM.de)
Funky bemaling, en hurtig skotte! (Foto: DTM.de)
Således har Mercedes snart monopol på de forreste rækker. Bruno er hurtigst, Bernd Schneider er bag La Rosa på fjerdepladsen. Tom Kristensen kommer ud, men holder sig på en foreløbig 5. plads med en tid på 1.35.266.
Abt, Luhr, Lauda, Carroll, Ickx, Premat ude med 2 mnutter igen. Stoddart hænger, men viser at hendes 2005 racer fungerer langt bedre end hun mente hendes 2004 racer gjorde sidste år. Paul di Resta overrasker igen, med at tage femtepladsen i endnu en 2005 Mercedes racer, F3 Euro mesteren var hurtigst i 2. træning fredag, anden gang han overhovedet kørte på banen i en DTM racer. Ham får vi at se igen på en flot position.
Stillingen med 2 minutter igen: Spengler Schneider, Scheider, Green, Di Resta, La Rosa og Kristensen. Ude er stadig Abt, Luhr, Lauda, Carroll, Ickx og Premat. Med 1,18 igen af Q1, er Scheider fortsat på 5. pladsen som bedste Audi kører. Alexandre Premat er på 15. pladsen, Mika Hakkinen kæmper for at komme videre. Ickx og Carroll kører begge 1:36.172.
Mika Hakkinen kæmper med Mattias Ekström (Foto: DTM.de)
Stoddart og Hakkinen kæmper om de sidste to pladser for at komme videre til de 14, Mika kører fra position 17. til position 7 i absolut sidste sekund. Mercedes top 4, Banen har ændret sig siden træning, 12 -13 grader højere asfalt temperatur end i morges ved træning.
Christian Abt, Mathias Lauda, Adam Carroll, Alexander Premat, Lucas Luhr og Vanina Ickx må nøjes med plads 15 til 20. Og det indebærer, at de ikke vil være at finde i Q2. Overraskelserne er Susie Stoddart på 11. pladsen, samt Paul di Resta på 12. pladsen, begge 2005 racere.
Resultat Q1:
|
Nr. | # | Kører | Bil | Tid | Omg |
|
1. | 3 | Mattias Ekström | Audi A4 DTM | 1.34.647 | 5 |
2, | 2 | Bruno Spengler | Mercedes C-Klasse | 1.34.824 | 3 |
3. | 4 | Martin Tomczyk | Audi A4 DTM | 1.34.849 | 5 |
|
4. | 7 | Tom Kristensen | Audi A4 DTM | 1.34.919 | 5 |
5. | 15 | Daniel la Rosa | Mercedes C-Klasse | 1.34.948 | 8 |
6. | 1 | Bernd Schneider | Mercedes C-Klasse | 1.34.993 | 4 |
|
7. | 10 | Alex Margaritis | Mercedes C-Klasse | 1.35.028 | 6 |
8. | 8 | Timo Scheider | Audi A4 DTM | 1.35.039 | 3 |
9. | 6 | Mika Hakkinen | Mercedes C-Klasse | 1.35.128 | 5 |
|
10. | 5 | Jamie Green | Mercedes C-Klasse | 1.35.159 | 4 |
11. | 14 | Susie Stoddart | Mercedes C-Klasse | 1,35.185 | 8 |
12. | 19 | Paul di Resta | Mercedes C-Klasse | 1.35.188 | 4 |
|
13. | 11 | Mike Rockenfeller | Audi A4 DTM | 1.35.269 | 6 |
14. | 9 | Gary Paffet | Mercedes C-Klasse | 1.35.348 | 8 |
15. | 16 | Christian Abt | Audi A4 DTM | 1.35.407 | 6 |
|
16. | 18 | Mathias Lauda | Mercedes C-Klasse | 1.35.411 | 8 |
17. | 20 | Adam Carroll | Audi A4 DTM | 1.35.466 | 7 |
18. | 17 | Alex Premat | Audi A4 DTM | 1.35.507 | 5 |
|
19. | 12 | Lucas luhr | Audi A4 DTM | 1.35.559 | 7 |
20 | 21 | Vanina Ickx | Audi A4 DTM | 1.36.691 | 6 |
|
Martin Tomczyk, hurtig på en fri omgang (Foto: Audi Sport)
Q2: 10 minutter – 14 dyster om at blive blandt de hurtigste 8.
Q2: De tilbageværende 14 vil i 10 minutter kæmpe om at komme med til superpolen, som kun rummer de hurtigste 8 kørere. Susie Stoddart, la Rosa og di Resta ud som de første. La Rosa og di Resta kæmper om de hurtigste tider, det står allerede nu klart at Resta og Rosa bliver en underholdende duo i 2007. Bruno Spengler er hurtigt ude af hullerne, og sætter snart bedste tid med 1.34.563, hvorefter Mattias Ekström slår tilbage med sin Red Bull Audi med 1.34.329. Efter yderligere en intens kamp, er Spengler bare 0,059 sekund efter svenskeren.
Tom Kristensen kører umiddelbart konservativt på 11. pladsen, skal køre hurtigere for at være med, har kørt 1:35.179. Martin Tomczyk tager andenpladsen fra Spengler. Således fører Eki foran Martin Tomczyk, Bruno Spenglerer lige efter. Mika Hakkinen kommer som skudt ud af en kanon, og tager fjerdepladsen.
Tom Kristensen afbryder flyvende omgang med kun 2.10 minutter igen, han er stadig ude! Tom får nye dæk på, og ud igen. Måske Audien ikke så hurtig som ventet? Ude er indtil videre Margaritis, Rockenfeller, Kristensen, Stoddart, Green, Paffet. Er det taktisk blandt 2007 bilerne, eller er de bare ikke hurtigere?
Tre-to-en.. Action! (Foto: Audi Sport)
Pres i pitten under kvalifikationen (Foto: Audi Sport)
30 sekunder igen. Tom stadig ude, ude på en flyvende omgang. Eki, Tomczyk, Spengler Hakkinen i føren. Jamie Green ude med en spritny 2007 bil på en 13 plads, afbryder flyvende omgang. Har givet op at komme med i Q3 – polekongen slået? Tom kører personlig bedst på 1. sektor, slår tilbage til 7. pladsen i absolut sidste øjeblik. Danskeren skubber sin værste rival ud af Top otte! Bernd Schneider er ude i 2007 bil, på niendepladsen. To 2007 Merc ude!
Di Resta på 6. pladsen i en 2005 bil, La Rosa også inde på 7. pladsen. Rigtigt flot! Audi-Trio i føring!: Mattias Ekström, Martin Tomczyk, Timo Scheider, Bruno Spengler, Mika Häkkinen, Paul di Resta, Tom Kristensen og Daniel la Rosa sind weiter.
12 er nu ude af kvalifikationen. Bernd Schneider, Alexandros Margaritis, Mike Rockenfeller, Susie Stoddart, Jamie Green og Gary Paffet. To 2007 Mercs; Green og Schneider! Bernd klager over skidt på banen i bremsezonen. Åbenbart kun noget der har ramt ham? Starter fra en 9. plads..
Resultat Q2:
|
Nr. | # | Kører | Bil | Tid | Omg. |
|
1. | 3 | Mattias Ekström | Audi A4 DTM | 1.34.128 | 6 |
2. | 2 | Martin Tomczyk | Audi A4 DTM | 1.34.388 | 6 |
3. | 8 | Timo Scheider | Audi A4 DTM | 1.34.486 | 6 |
|
4. | 2 | Bruno Spengler | Mercedes C-Klasse | 1.34.563 | 5 |
5. | 6 | Mika Hakkinen | Mercedes C-Klasse | 1.34.568 | 6 |
6. | 19 | Paul di Resta | Mercedes C-Klasse | 1.34.568 | 7 |
|
7. | 7 | Tom Kristensen | Audi A4 DTM | 1.34.696 | 7 |
8. | 15 | Daniel la Rosa | Mercedes C-Klasse | 1.34.869 | 7 |
9. | 1 | Bernd Schneider | Mercedes C-Klasse | 1.34.877 | 6 |
|
10. | 10 | Alex Margaritis | Mercedes C-Klasse | 1.34.895 | 6 |
11. | 11 | Mike Rockenfeller | Audi A4 DTM | 1.34.978 | 6 |
12. | 14 | Susie Stoddart | Mercedes C-Klasse | 1.35.107 | 6 |
|
13. | 5 | Jamie Green | Mercedes C-Klasse | 1.35.180 | 5 |
14. | 9 | Gary Paffet | Mercedes C-Klasse | 1.35.369 | 6 |
|
Adam Carroll, debutant efter Nicolas Kiesa (Foto: DTM.de)
For en nemheds skyld har vi delt rapporten op i to. Så læs mere om den spændende action på Hockenheim: Læs Q3 rapporten! Aslak Vind
Læs mere om: Tom KristensenAudi Sport Team Abt SportslineHockenheim22/04/07 - Hockenheim - DTM |