Manden mange frygter, Paul di Resta fra Skotland (Foto: DTM.de)
Fredagen før en DTM weekend plejer typisk være en dag, hvor man i de respektive teams afpudser løbssetup med en lang række longruns, hvor man pejler sig ind på dækslid og handling. Især i 2007 med de helt nye Dunlop dæk, så skal man virkelig glæde sig over at feltet ligger så tæt, kun 1 sekund skiller de første 19 ud af 20 kørere. Dette skal man sammenholde med, at man også i år kører med tre generationer biler; 2005, 2006 og 2007.
Interessant var det at se, at Mercedes åbenbart ikke har nær så godt fat i deres spritnye 2007 C-Klasse, som de måske ellers har givet udtryk for. Mika Hakkinen udtalte, at HWA fabriksteamet er gået i fire forskellige retninger med deres fire biler.
Tom Kristensen i den smukke blanke Audi Sølvpil (Foto: Audi Sport)
Og det forklarer måske det faktum, at Bruno Spengler var den hurtigste fabrik Mercedes med en tid kun en tiendedel fra Paul di Restas. Netop denne skotske formelkører, er der en del nervøsitet over, men teamkammeraten Daniel la Rosa har meget godt fat i ham med en tid på 1,5 tiendedel efter di Resta.
Tom Kristensen er også lidt hemmelighedsfuld, omkring fremskridtet med Audis nye A4 DTM R13. Men en sjetteplads på en dag, hvor den danske sølvpil kører longruns, lyder spændende!
Kun Vanina Ickx ser ud til at være faret fuldstændigt vild i opsætningen af sin 2005 Audi A4 DTM R12, hendes bedste tid var 1.36.325. Vaninas tid skal man sammenholde med hendes Kolles TME teamkammerat, debutanten Adam Carroll, der kørte sig op på 9. pladsen i en tid på 1.35.105.
Det var desværre det samme mønster vi så under de foregående tests på Oschersleben. R12 er kendt for at skulle køres aggressivt på grænsen, for at få toptider ud af den, modsat forgængeren R11, der var bygget som en højdownforce bil.
|
Nr. | # | Kører | Bil | Tid | Omg. |
|
1. | 19 | Paul di Resta | Mercedes C-Klasse | 1.34.725 | 33 |
2. | 08 | Timo Scheider | Audi A4 DTM | 1.34.787 | 33 |
3. | 02 | Bruno Spengler | Mercedes C-Klasse | 1.34.857 | 36 |
|
4. | 15 | Daniel la Rosa | Mercedes C-Klasse | 1.34.891 | 34 |
5. | 12 | Mathias Lauda | Mercedes C-Klasse | 1.34.911 | 34 |
6. | 07 | Tom Kristensen | Audi A4 DTM | 1.34.936 | 35 |
|
7 | 03 | Mattias Ekström | Audi A4 DTM | 1.34.989 | 35 |
8. | 04 | Martin Tomczyk | Audi A4 DTM | 1.35.045 | 31 |
9. | 20 | Adam Carroll | Audi A4 DTM | 1.35.105 | 27 |
|
10. | 14 | Susie Stoddart | Audi A4 DTM | 1.35.109 | 30 |
11. | 09 | Gary Paffet | Mercedes C-Klasse | 1.35.116 | 30 |
12. | 01 | Bernd Schneider | Mercedes C-Klasse | 1.35.225 | 37 |
|
13. | 10 | Alex Margaritis | Mercedes C-Klasse | 1.35.227 | 17 |
14. | 17 | Alex Premat | Audi A4 DTM | 1.35.293 | 37 |
15. | 06 | Mika Hakkinen | Mercedes C-Klasse | 1.35.472 | 29 |
|
16. | 05 | Jamie Green | Mercedes C-Klasse | 1.35.484 | 37 |
17. | 12 | Lucas Luhr | Audi A4 DTM | 1.35.580 | 34 |
18. | 16 | Christian Abt | Audi A4 DTM | 1.35.655 | 28 |
|
19. | 11 | Mike Rockenfeller | Audi A4 DTM | 1.35.700 | 29 |
20. | 21 | Vanina Ickx | Audi A4 DTM | 1.36.326 | 25 |
|
Næste frie træning finder sted lørdag, fra klokken 9.50 - 10.20. Herefter kan vi glæde os til kvalifikationen, der sendes live på den tyske station ARD!
Aslak Vind
Læs mere om: Tom KristensenAudi Sport Team Abt SportslineHockenheim22/04/07 - Hockenheim - DTM |